Sparkonto Lysa hur fungerar avgiften?

Gick lite nogrannare igenom mina avgifter hos Lysa, och såg att sparkontot kostar 0,240 i avgift.

Är detta innan räntan på 3.9 (så jag får 3.9%) eller efter?

Tycker deras avgiftsmodell inte är helt tydlig.

Sen skulle jag vilja veta om man i sina val på något sätt kan påverka så man får lägsta tänkbara kostnad.

1 gillning

Lysas sparkonto är 3,9% innan avgiften. Jag skulle hellre välja en nischbank för sparkonto med högre ränta än att ha på Lysa. Man får lägre avgift om man investerar mer.

Det är 3,9-0,24 så det blir alltså 3,66. Tyvärr beräknas skatten på 3,90 % så egentligen blir den jämförbara räntan typ 3,56 om jag räknat rätt.

Lysa har samarbete med Borgo och Collector som har 4,15 resp. 3,90-95, så jag antar att Lysa inte får den räntan utan en lägre ränta (ungefär som Avanza)?

3 gillningar

Anledningen till jag vill ha pengarna där är för att smidigt kunna överföra till mina Lysakonton, och fria uttag men om skatten räknas på 3,90 är kanske inte det en optimal lösning :thinking: någon som vet ett bra alternativ med högre än 3.90% och fria uttag (sen är det ju trevligt om man kan överföra direkt till andra banker så man slipper sätta in pengarna på sitt SEB konto som mellanlandning…

Här kan du läsa lite vilka sparkonto andra använder och få lite inspiration :slight_smile:

1 gillning

Skummade de senaste 100 inläggen :smiley: mkt tips, men någon som gjort en djupdykning?

Söker fria uttag, möjlighet att överföra till andra banker, ränta över 3.90% ingen avgift för att ha kontot (om det inte kan motiveras med väldigt bra förmåner) Bonus om man kan ställa in automatiska överföringar.

Jag gillar Moank, Serafim, Resurs, Nstart alla över 4% ränta rörligt obundna.

Vill bara vara petig och lägga till en detalj. Lysa är enda sparkontot i hela världen som har en avgift (0.24%). Bara nåt att vara medveten om. Så sluträntan är fortfarande bättre än nollräntekonto eller storbankers sparkonton. Men vill man jaga runt går det att hitta bättre.

Fortfarande en väldigt bra produkt. Speciellt om man använder Lysa för sitt fondsparande (vilket jag rekommenderar)

3 gillningar

Nu är jag inte så insatt så säkert en dum fråga men - menar du att räntan på Lysas sparkonto är angiven ränta (i dagsläget 2,17% tror jag) minus avgiften 0,24%?
Har för mig att Lysa i något poddavsnitt har hävdat att de, till skillnad från många andra aktörer, är mer transparenta med sina avgifter men att det egentligen inte är så stor skillnad. Svårt för en lekman att veta om det är sant såklart men man gillar ju Lysa och det låter bra…

På t.ex. Sparkonto Auto med ränta och insättningsgaranti | Spara till din buffert med oss skryter de om “Rörlig ränta - 2,19 %”, men det tycker jag INTE är transparent eftersom det inte är räntan man som slutkund får, det är ju innan avgift.

Det är ju lite som om Länsförsäkringar skulle stoltsera med att sin globalfond är gratis, men sen i små bokstäver säga att det tillkommer en avgift… :grimacing:

Men på Avgifter ser du avgiften för sparkonto, och på Hur beskattas räntan jag får via Sparkonto Auto? (som är väldigt svår att hitta till!) så har de ett räkneexempel

2 gillningar

Den reella räntan är 1.93% hos lysa, efter avgift.

Så 1.35% efter skatt.

Tycker själv det är helt knas att ta ut en avgift på ett räntekonto.

4 gillningar

Tack för info båda två! Var inte medveten om detta, trist att höra.

1 gillning

Bara för att ta andra sidan en sekund. Lysas försvar är att de vill vara neutrala i sin rådgivning.

Annars är det ju typiskt att storbanker alltid, och ibland även Nordnet/Avanza, gör reklam för dyra dyra fonder för 1.5%, just för att de tjänar mer provision på det.

2 gillningar