Jag undrar omkring utfall av Lysa spar på ISK kontra vanligt banksparkonto. Ngn som räknat på det?
Lysa - Lysas avg + avg för ISK
Bank - räntan beskattas
Låt säga att både Lysa o Bank har samma sparränta samt möjlighet till uttag.
Vilket alternativ lönar sig bäst?
Men Lysas sparkonto ligger väl inte på ISK?
Eller missuppfattar jag frågan?
Är inte allt på Lysa på ISK?
Jag är ganska säker på att sparkontona inte ligger i ett ISK.
Denna frågan med svar indikerar också att det är så.
Kan jag föra över pengar mellan ett Sparkonto Auto och ett ISK hos Lysa?
@Lysa Kan ni förklara hur det ligger till
Ok, men det omfattas av en avg som inte gäller för vanligt banksparkonto.
Hoppas ngn är insatt i detta och har räknat på detta …
kan kanske vara bra att veta.
Ja så är det ju.
Vill man jaga högsta räntan är inte Lysa rätt produkt.
Däremot kan det ju vara smidigt att ha allt på samma ställe om man även har ISK på Lysa.
Jag är inte ute efter att jaga högsta ränta utan jag vill veta och skaffa kunskaper om olika alternativ.
Okej.
Vad är speciellt med Sparkonto Auto (hur fungerar det)? (lysa.se)
“Precis som Lysas investeringstjänst omfattas Sparkonto Auto av Lysas avgift (0,15 - 0,24 %), vilken baseras på det totala belopp du sparar genom Sparkonto Auto eller investerar genom exempelvis ett ISK på Lysas plattform. Ju mer du sparar eller investerar, desto lägre blir avgiften.”
Räntan är 3,62%. Drar man bort avgifter så hamnar den alltså på 3,38-3,47%
Max när jag kollar Compricer är Borgo med 3,75%. Ca 3,4% är kanske ändå inte så tokigt.
Det är vad SBAB har nu.
Tack för ditt engagemang Tomas!
Hej @Birgitta_Rudenius och alla andra,
Tack för era frågor!
Givetvis ska vi förklara hur vårt Sparkonto Auto fungerar.
När du gör en insättning och sätter in pengar på ett Sparkonto Auto placerar vi dina pengar automatiskt hos våra samarbetspartners - Collector (Norion Bank AB) och Borgo vilka betalar dig en ränta för dina pengar. Detta är den rörliga räntan som tillfaller dig som kund, i dagsläget ligger den rörliga räntan på 3,62 %. Pengarna du sätter in på ett Sparkonto Auto ligger alltså inte på ett ISK utan på ett sparkonto hos respektive samarbetspartner. Skatten på Sparkonto Auto fungerar likadant som andra sparkonton med ränta, alltså att man betalar 30 % i skatt om ränteinkomsten överstiger 100 kr årligen.
Vi är medvetna om att vår ränta inte är den högsta idag, men med Sparkonto Auto får du ett enkelt sparkonto med insättningsgaranti samt fria insättningar och uttag till en riktigt schysst rörlig ränta. Dessutom pågår ett ständigt förbättringsarbete att utveckla produkten vidare.
Att notera är att man även betalar Lysas avgift på Sparkonto Auto (0,15 - 0,24 % per år). Avgiften dras i samband med ränteutbetalning i slutet av året.
Mer information finns även här: Vilken ränta har jag rätt till?
Hoppas att det gav ett förtydligande och vid fler frågor tveka inte på att återkoppla!
Bästa hälsningar,
Team Lysa
Stort tack för detta förtydligande!
Med vänlig hälsning,
Birgitta
3,65% nu på SBAB (LYSA 3,72% minus avgifterna) + att överföringen går snabbare med SBAB vilket jag gillar ![]()