Sparkonto med högst rörlig ränta just nu: (se sist i tråden)

Hej Community!

Denna tråd är tänkt att vara levande och uppdaterad varje gång en bank bjuder en högre ränta utan bindingstid.

7 gillningar

Ikanobank bjuder 2.00% vid minst 100 000 kr (max 4 fria uttag/år).

Avida har 1.90%.

1 gillning

Svea har precis höjt till 1.8%, inga insättningskrav och fria uttag.

2 gillningar

Northmill bank höjer till 1,8%

Santander ger 1,6% utan bindningstid, och med fria uttag och insättningsgaranti.
Har du mer än 100 000 är räntan 1,75%, fortfarande fria uttag även om det kan gå lite långsamt att ta ut pengarna.

1 gillning

detta gäller endast Ikanos pluskonto med 4 fria uttag/år (och minst 100000 på kontot).

med fria uttag och ingen nedre gräns har de 1,85%. Fortfarande inte dåligt förstås :slight_smile:

förutom compricers jämförelse gillar jag denna:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-sparkonton/jamfor-sparkonton---rantor/

Går snabbt nu.

Har 1.75% hos nordax, tror inte det är lönt att byta, de lär väl höja snart.

Marginalen bank ger upp till 3,25% beroende på bidningstid.

1 gillning

Slänger in mitt diagram här :slight_smile: . Tar räntorna från Compricer. Blir ett visst släp då kurvorna inte stiger förrän räntan ändras (flera banker har ju sagt att de höjer räntan om x dagar).

https://www.lysator.liu.se/~axl/sparkonto/rorlig-topp10.html

10 gillningar

Fantastiskt! Precis vad jag letat efter då jag tänkte byta sparkonto framöver efter räntehöjningarna när röken lagt sig. Då kan man kan skönja vilken aktör som bäst följt ränteläget och inte släpat efter :slight_smile:

Northmill ser helt klart konsekvent ut men det återstår att se om Ikano kan hålla takten på sitt högräntekonto med 100K som minimikrav…

Då fick jag precis mail om att Komplett Bank höjer till 2,0% på deras konto utan några minimikrav på insättningar! Sparkonto Komplett Bank

Fortsätter de såhär kanske jag inte lämnar, men det tog sin tid :yawning_face:

5 gillningar

Då är frågan när Collector följer med i höjningarna så att Lysas sparkonto blir attraktivt?

1 gillning

… och Avanzas. 1% där med Collector nu. Orkar inte riktigt flytta men nu får man nock göra det ändå.

Det viktigaste är nog att fortsatt ha obundet då räntorna nog lär stiga på sikt.

SevenDay bjuder 2.05%
https://www.sevenday.se/spara/oppna-sparkonto/

Komplett skickade precis ut om räntehöjning på sitt sparkonto till 2,35% fr.o.m. imorgon.

4 gillningar

Jag tror att man också ska börja titta på stabiliteten i sin bank, inte enbart högsta ränta, åtminstone om man bedömer sig ha behov av pengarna i vissa situationer. Cash är ju ändå för att vara tillgänglig :slight_smile:

Kraschar en eller två banker så klarar säkert Riksgälden att betala ut insättningsgarantin inom de 6 v de lovar (tror jag det var). Fler banker eller om processen för utbetalningar inte är på plats/testad så kan det kanske ta längre tid.

Högst ränta betalar de banker som är mest i behov av cash, vilket i sig kan vara en risk indikation. Man kan tex hålla koll på kreditförlusterna i sin bank och agera om de börjar öka. Alternativt att man väljer en lägre ränta men i stabilast möjliga bank. Tex berömmer jag IKANO (med hela IKEA familjen i ryggen) som stabilare än tex Klarna, men jag skulle säga att storbankerna (systemkritiska) är säkrare än nischbankerna.

Riksbanken varnar åtminstone om högre risk för finansiella stabiliteten så kanske man ska tänka även på detta trots att det inte är kul :slight_smile:

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/fsr/svenska/2022/221109/finansiell-stabilitetsrapport-2022_2.pdf

3 gillningar

Kan vara en riksindikation men behöver inte vara det, ska man byta bank måste det innebära en förbättring, högre ränta är ett sätt att locka kunder från storbankerna. Sen har jag lite svårt för sk banker som poppar upp med flashiga namn utan gör en subjektiv bedömning väldigt många går bort för de har inte företagstjänster.

3 gillningar

SBAB lär inte tillåtas gå omkull.

2 gillningar

SBAB har precis höjt sparräntan till 2,0%. Känns stabilt o bra. :blush:

2 gillningar