Jag öppnade i mitten av april ett sparkonto hos Nordax via Avanza. Visserligen bara 0,60 % ränta men mer än vad jag får hos SEB. Sen dess har det gått utför…
4 maj: Ändrad till 0,55 % 25 maj: Ändrad till 0,50 % 4 juni: Ändrad till 0,45 %. 28 juni: Ändras till 0,40 %. 7 juli: Ändras till 0,35 %
Med den här takten är det snart jag som får betala Nordax för att ha mina pengar hos dem. Någon som känner igen sig i det här? Vilken bank vågar man lita på?
Har exakt samma erfarenhet som du och inväntar den negativa räntan
Tycker att det är märkligt hur de kan sänka så mycket på så kort tid. Kanske bara var lockbete från början med 0,6 %?
Ja nu har de sänkt så många gånger att det närmar sig en halv procentenhet skillnad mellan Nordax på Avanza och att ha direkt i t.ex. Santander. Värt att flytta pengarna, tro? Eller är det bara en tidsfråga innan Santander är nere på sunkränta med?
Samma här. Känns otroligt lågt att dra in kunder på en hög ränta och sedan när kampanjen är slut så börjar man sänka och sänka och sänka. Undrar om de tänker på sin varumärke. De har ju andra tjänster som de säkert gärna skulle vilja sälja på en men det är ju typ omöjligt nu när de sviket mitt förtroende. Synd
Är föresten inte detta något rent generellt inom finansbranschen att så fort du ser ett erbjudande eller kampanj så blir jag rejält misstänksam och tror att de kommer lura mig?
Tycker det är samma för bolån. T.ex. SBAB hade superlåg ränta ett tag, men inte nu längre.
Tycker inte det är lågt med lockerbjudanden. Det är väl hela grejen med rörlig ränta, att den just är rörlig. Vill man inte ha det så binder man räntan/lånet.
Upplever samma blev irriterad och flyttade till Klarna 0,75% men sen kom ett förtroendetapp för dem lite lagom så flyttade dem tillbaka till sparkonto+ Med snart 0,35%
Bra att påminna folk att välja ställen som ger ränta varje månad. T.ex. CarPay som nyss nämnts skriver på sin sida “Ränta utbetalas en gång per år den första bankdagen efter den 31 december.”
Någon som kan förklara varför sparräntorna går ner samtidigt som inflationen går upp och Riksbanken / Amerikanska Fed snarare pratar om räntehöjningar (dock ett par år bort) än räntesäkningar? Jag som trodde vi hade kommit ur den nedåtgående räntetrenden?
Rocker har 0,95%(3 månaderz) och det finns en på 1%(kommer inte ihåg namnet men en nischbank). Det går upp och ner. Det jag spontant funderar på är om banker vet mer än vi eller har bättre näsa för vad som komma skall. Lång ränta, kort ränta, osv. Nedåtgående trend på sparkonton nu iaf. Hur länge kommer Rocker ha 0,95%?
Jag har haft pengar på sparkonton i bra många år men nyligen öppnat Sparkonto+ hos Avanza. Min upplevelse är att räntan förändras på Sparkonto+ i betydligt högre takt än det gör hos de andra aktörer som jag har konton hos. Misstänker att inflödet har varit för stort och att man nu försöker “bli av med” kapital. De som erbjuder dessa tjänster via Avanza använder ju det inlånande kapitalet till sin verksamhet i form av kreditgivning / factoring osv osv.
För egen del har jag löst det med att ha en mindre del på de helt obundna varianterna och mer på bundna med löptider från 3 månader.
Jag längtar tillbaka till ett samhälle där man kan få en positiv realränta på sina pengar. Tror inte det här ränteklimatet är sunt i förlängningen, se bara på hur många bolag som har noterats på börsen senaste tiden. Priset på pengar är för lågt.
Både komplett och Klarna hade runt 1% sist jag kollade men troligtvis är det bara lockerbjudande.
Jag har haft konto direkt hos Nordax (ej via Avanza) och har haft 0.9-0.8% de senaste tre åren vilket känns ganska stabilt ändå. Att byta sparkonto flera gånger om året för sin buffert/räntedel känns ganska meningslöst imo. Då kontanter bör utgöra en mindre del av portföljen (nåja, oftast) så är ju inte denna delen så stor och spara någon extra hundralapp om året är ju inte det som gör någon större skillnad i det långa loppet. Sen kan man ju göra det för att räcka långfingret åt bankerna såklart, inget fel med det.
Om räntan endast utbetalas (kapitaliseras) en gång per år. Säg att man då plockar ut pengarna från det rörliga kontot redan efter 7 månader. Visst får man fortfarande ränta för 7 månader MEN de betalas inte ut förrän vid ett specifikt datum, tex ett årsskifte?