Återkommande sänkt ränta på sparkonto

Det är inte direkt bara nordax som sänker. Det tycks vara ganska poppis bland de flesta som kör Avanza Sparkonto+ iaf. Eller är det priskonkurrens så att när de andra säker så kan de också sänka utan att bli av med några kunder?

1 gillning

Den danska “uppstickarbanken” Lunar ger 1% ränta på ett kostnadsfritt konto med kopplat bankkort vilket ger snabb åtkomst till bufferten när växellådan “ryker”.

Är det ett konto inom det Danska banksystemet eller har de en Svensk filial?

Det är en dansk bank med dansk banklicens, 100 000 euro i insättningsgaranti. Kontor i Stockholm och Oslo utöver danska kontor. Du hittar mer info på deras hemsida: lunar.se
Själv är jag nöjd med räntan, deras app som är enkel, möjligheten att swisha in pengar till kontot och att man utöver att enkelt kunna skapa ett virtuellt kort för onlineköp även kan “frysa” både det ordinarie och det virtuella kortet. Ger mig god nattsömn :rofl:

Tack. Är ju bra att sprida sina risker med flera banksystem. Konto i Danmark är ju inte fel ur den aspekten. Ska testa själv och se hur det fungerar.

Ska man använda det på ett meningsfullt sätt i ett hushåll så verkar det dock krävas premium eller pro-nivån som kostar pengar. Vi använder Nordea idag för hushållskassan och det kostar ju också.

Har 0,85 ränta på https://www.svea.com/
Funkat bra och finns bundet på 1.15 om man vill

Är detta bra för silver och guld?

Rocker sänker rörlig ränta på sparkonto.

Fick denna info via mejl igår:
Intresset för att spara genom Rocker har varit mycket stort. Vi behöver nu begränsa inflödet av sparkapital för att kunna hantera det stora intresset och sänker därför den rörliga sparräntan något. Från och med den 2 juli 2021ändras den rörliga räntan på Rockerkontot från 0,95 % till 0,85 %.

Räntan på 1 års sparande är fortsatt 1,05 %, 6 månader 0,95 % och 3 månader 1 %.

Jag har också noterat detta. Hade egentligen tänkt avveckla min lågrisk del på mitt Lysa konto till förmån för ett "hög"räntekonto men nu känns det inte riktigt värt besväret

Collector Bank meddelande idag att dom sänker sin Avanza Sparkonto+ ränta till 0,3%. Det börjar bli stor skillnad mellan den högsta räntan på Sparkonto+ (0,35%) och högsta räntan att spara direkt på nischbanker (ca 0,85%).

Tycker det är konstigt att Avanza inte har ett eget sparkonto med bra villkor. De har ju banktillstånd. Och brukar slå sig för bröstet om att vara en nagel i ögat på storbankerna.

3 gillningar

Problemet är att sparkonton med höga räntor snabbt kan bli en stor förlustaffär, det är just därför många av nischbankerna sänker sina räntor just nu, dom vill bli av med pengar. Enligt SCB så har svenskarna runt 2 000 miljarder kronor på bankkonton. Om Avanza skulle locka till sig bara 100 av dessa miljarder till ett sparkonto med säg 1% ränta så skulle det innebära att nästan hela Avanzas vinst skulle gå till att betala räntekostnader.

5 gillningar

Det beror på om pengarna stannar på sparkontona. Kunderna kan ju välja att köpa värdepapper senare och då skulle sparkontona kunna ses som marknadsföring.

1 gillning

Är det någon som har erfarenhet av Erik penser bank? Funderar på att flytta sparkapital dit istället, de verkar ge 0,85% på rörligt med insättningsgaranti. Bra idé?

Jag tänker skriva till Avanza och be dem starta upp sparkonton i egen regi. Vore bra, känner jag, om fler gjorde likadant…

2 gillningar

Vore en alldeles för stor risk för dem. Som det är nu så får de en liten kickback på förmedlat kapital, ger kunderna en fördel och motiverar kunderna att samla till kapital under samma paraply. Avanza tjänar dock mest pengar på att få kunderna att antingen placera i fonder eller köpa / sälja värdepapper som ger courtage.

Hela saken är självreglerande. Skulle allt för få välja sparkonto+ så att deras partners inte får
in tillräckligt med kapital så kommer räntorna att stiga igen.

Överlikviditet kostar bankerna pengar.

Så här svarar Avanza:

Hej Arvid,

Tack för ditt förslag! Vi för vidare det till ansvarig avdelning.

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar

2 gillningar

Ja, inga konstigheter.
Ett utmärkt alternativ.

Fördelen med sparkapitalet på Avanza är att man kan föra över kapitalet till en ISK/KF utan fördröjning. Erik Penser skriver så här:

Uttaget görs till föranmält uttagskonto och utförs 5:e bankdagen efter begäran. Vänligen tänk på när uttaget är utfört tar det ytterligare 1-3 bankdagar innan pengarna finns på ditt konto.

6-8 dagar för uttag är väldigt lång tid i min värld. Sedan tar det någon dag till för att föra över pengarna till Avanza och ytterligare någon dag att köpa fonder. Här hinner man missa en hel börsuppgång. :slight_smile:

1 gillning

I praktiken betar du redan pengar eftersom inflationen är 2 %. Din realränta är -1,5 %. Tjohooo.

2 gillningar