Avanza avslutar samarbetet med externa sparkonton

Tråkigt besked från Avanza som kommer att avsluta samarbetet med externa banker.

Sedan jag började spara på Avanza har jag alltid haft ett Sparkonto+. Frågan blir nu hur man gör med sina gamla konton med kapital? Flytta över kapital till Avanzas egna sparkonto eller söka sig till en annan aktör.

Orsak:

“Beslutet att avveckla den så kallade Sparkonto±tjänsten kommer efter att Finansinspektionen skärpt kapitalkraven för inlåning via plattformar.”

5 gillningar

Jag har öppnat ett konto direkt med samma bank (Borgo) helt enkelt. Föredrog att ha allt tillgängligt via Avanza, men sånt är livet.

1 gillning

Är det någon som har fått meddelande från Avanza? Jag loggade in nu och ser inget.

Nej. De har nog inte kommit så långt ännu att de är redo att kommunicera exakt hur det här påverkar individuella sparare. Kommer nog ta ett tag i innan de rett ut det med sina partners.

2 gillningar

Tråkigt. Tycker det varit smidigt och de där sparkonto+ har ju haft en högre sparränta än Avanzas egna sparkonto. Förhoppningsvis kan Avanza ha högre och konkurrenskraftig sparränta på sitt eget framöver som matchar. Borde ligga i deras intresse för att undvika en massflykt.

Annars får jag överväga flytt. Men Vill ju helst ha allt samlat :smile:

3 gillningar

Är inte sannolikt, då Avanza inte bedriver så omfattande utlåning har de inget intresse av att låna in en massa pengar.

4 gillningar

Här finns lite läsning om det.

1 gillning

…och vill man läsa mer om problematiken bakom så handlar det alltså om att kapital som inlånats via förmedlingstjänster ska anses som mindre säkra vilket påverkar hur man beräknar den finansiella styrkan på institutet

5 gillningar

Flyttade själv till Morrow med min buffert.

Någon som fått information från Avanza om detta?

Borde man inte informera sina kunder innan det finns i pressen?

1 gillning

Tack för heads up! :+1:

Tråkigt att det blev så.

Inte hört något från dem om när och hur denna förändring sker men det kommer väl.

2 gillningar

Jättebra att det försvinner. Hela upplägget var ju ”fond i fond” eller ”bank i bank”…. Bättre att spara direkt hos nischbanken med högre ränta.

Eller i Avanzas egna. 0,1-0,25% skillnad skapar bara konstiga incitament, lätt i bli dumsnål för nischkonto funkar bara intern överföring vardagar dagtid t ex.

2 gillningar

Shit vilken ränta! 3,75%! Tack för tipset!

Tror ni de höjer Avanzas egna sparkonto nu? :smiley:

Nej det tror jag absolut inte

1 gillning

Ingen välgörenhet, jag tror de kör lägre för att de kan. Precis som storbankerna.

1,7 på Trustpilot? :confused:

5 gillningar

Skulle aldrig lita på Morrow Bank, vad ni bara skickar era pengar runt alltså wow.

1 gillning

Jag tolkar det som att merparten av dessa kommentarer kommer från människor som har lån / kreditkort i banken. Det har jag förvisso också men används väldigt sällan. Sparkontodelen har fungerat väldigt bra och har insättningsgaranti i Norge (vilket jag kollat upp). 3,50% ränta nu.

Vad är det som gör att du inte litar på Morrow Bank?