Spara ensam eller tillsammans

Hej!

Ny här och har en fråga kring hur en ska tänka kring att spara gemensamt?

Kan man spara gemensamt i Lysa eller Avanza eller motsvarande eller är det endast individuellt?

Jag & min man håller på att lägga upp en plan enligt 4 hinkar strategin ( väldiga nybörjare men vi är på G!) men vi fastnar i hur… Dvs: ska vi spara var och en för sig eller kan vi på ngt sätt spara tillsammans?

Kanske en helt superdum fråga men hoppas någon här kan lotsa oss i rätt riktning.
Tack på förhand!
/ A

1 gillning

Välkommen till RT-forumet, @Anbi!

ISKn är personliga, men åtminstone på Avanza kan ni lämna en fullmakt så att den andra får tillgång till samma konto. Technically kommer det vara person 1s konto men person 2 kan också se och hantera kontot.

Person 1 kommer ensam belastas med schablonbeskattningen, men Person 2 skulle ju kunna swisha halva schablonbeskattningen när deklarationen kommer.

I september 2019 skrev @Oskbollen att det inte var möjligt att ha fullmakt för Lysa-konton än:

Någon som vet om “vi hoppas dock att vi framöver ska kunna erbjuda en fullmaktsinloggning” har blivit mer än ett hoppas? Annars borde vi ligga på @Lysa @OscarLysa.

1 gillning

Tack för välkomnade och fint svar. Ska klura lite på det.

Undrar om du eller någon annan härinne har lust att beskriva hur ni lägger upp ert sparande ifall ni sparar tillsammans med en partner?

Tänker att det mest fördelaktiga om man har gemensam ekonomi är att ha allting samlat så att det blir större vinst?

Vinsten blir lika stor. Tänk dig att ha 100k samlat eller på två konton.

Alt. 1
Konto A: 50k +20% = 60k
Konto B: 50k +20% = 60k

Alt. 2
Konto A: 100k + 20% = 120k

Jag och min fru har separata ISKn, även för barnspar. (varsitt Lysa-konto för barnspar)

5 gillningar

Det blir samma vinst (eller förlust) oavsett om det är på 1, 2, eller 10 konton då vinst/avkastning är procentuell.

Jag har till exempel olika konton för mina egna hinkar på Avanza.

Räkneexempel med 10 % avkastning på 5000 kr.

1st konto: 50001.1=5500
2st konto, jämn fördelning: 2500
1.1+25001.1=2750+2750=5500
2st konto, ojämn fördelning: 4500
1.1+500*1.1=4950+550=5500

2 gillningar

Hej!

Kort om min situtaion:
gift och har 2 barn, jag jobbar heltid och min fru studerar heltid.

Jag sparar majoriteten av allt vårt under ISK i mitt namn, detta då jag har intresset och förhandlar med bank mm samt även ser till att det blir gjort i den mån vi sagt att de ska göras för att trygga vår framtid… Har satt upp ett ISK samt ett sparkonto i min frus namn med exakt samma fonder så hon ser precis samma utveckling som jag ( även om hon egentligen inte bryr sig men hon förstår ränta på ränta effekten på ett helt nytt sätt nu!)
Sparar även till barnen i ISK på mitt namn.

VI har helt gemensam ekonomi.

vinsten blir alltid samma oavsett hur många konton ni har (% slår lika hårt)

tex:
konto 1: 10k + 10%= 1100kr
konto 2: 10k + 10%= 1100kr
total summa = 2200kr

eller:
tillsammans på konto 3: 20k + 10%= 2200kr
total summa = 2200kr

2 gillningar

Vi var inte gifta när vi började spara. Därför valde vi att starta varsitt ISK på Avanza. Jag är tyvärr lite för dåligt insatt i vad som händer när man separerar som sambo men vi ville göra vad vi kunde för att det skulle bli rättvist vid en eventuell separation. Vi har även varsitt konto på Lysa. På båda ställena investerar vi båda lika mycket och i stort sett i samma fonder. Efter att vi gift oss har vi valt att fortsätta ha det så här, mest på grund av bekvämlighet samt att vi inte visste att det gick att ordna med fullmakt. Det alternativet verkade inte finnas när vi startade våra konton för vi kontaktade Avanza och frågade hur det kunde lösas. Men vi kanske frågade på fel sätt också. Vi är båda intresserade och vill kunna gå in och kolla.

Nu när vi är gifta hade det egentligen varit en fördel att ha alla pengar på samma konto. Detta eftersom Avanza ändrat reglerna för Private Banking. Enligt de gamla reglerna kunde man slå ihop hushållets investeringar och även företagets och de skulle tillsammans bli 3 milj för att man skulle få Private Banking. Det blev då ett mål för oss. Nu när vi nått det målet går det inte längre att räkna ihop olika hushållsmedlemmars innehav och om vi förstått det rätt inte heller företagets. Det måste nu vara en person som ensam har 3 milj alt ett företag.
Av den här anledningen tycker jag att man ska fundera över om man vill göra som vi och sprida ut det eller samla det hos en person.

Hijackar tråden lite: vad kostar det att slå ihop kontona? Massa extra skatt misstänker jag? Någon som vet?

1 gillning

Vi har gemensam ekonomi och har varsina ISK-konton med likadana portföljer.

Vi har även gemensamt buffertkonto.

1 gillning

Familjekontot finns väl kvar? Se länken: Kundservice | Avanza

1 gillning

Är gift sedan drygt 10 år. Vi har total gemensam ekonomi, lönerna går in på samma konto. Sparkapitalet är uppdelat 50/50 (egentligen pga tur), men allt nytt sparande sker på min ISK. Har ingen koll på de legala bitarna men inbillar mig att det inte spelar någon roll vem som står på kontot om det blir skilsmässa. Vi har endast gemensamma barn.

1 gillning

Ska ni spara på Avanza så spelar det ingen roll.
Men på Lysa får ni betala högre avgift om ni har var sitt konto på grund av rabatten vid högre belopp.

1 gillning

Jag tycker att det är bäst med individuella konton. Det kan vara en extra trygghet med två konton om något oväntat skulle strula med det ena kontot (inloggning eller vad som helst).

1 gillning

Hej, är ganska ny på Avanza & på Lysa. Har du möjlighet att utveckla hur du menar att det blir dyrare?
/ tack :relaxed:

Ja går att koppla hushållets medlemmar så att alla får samma villkor. Men 3 miljoner måste finnas på den enas konto, eller företagets. Inte 3 miljoner sammanlagt på olika konton.

Tack för enkelt förklarat. Tror jag har snurrat till det svårare än vad det behöver vara.
Kul! Nu kan vi sätta fart!:blush:

Det enklaste är väl att sälja av innehavet på ena kontot och flytta över pengarna.
Ni kommer att få betala skatt för dessa pengar på båda kontona under det kvartal då ni flyttar. Det blir en fjärdedel av 0.375%. Det går att komma runt dubbelbeskattningen genom att ta ut pengarna i slutet av ett kvartal och sätta in dem på det andra ISK-kontot i början på nästa kvartal.
Den andra kostnaden blir att pengarna inte är placerade på marknaden under några dagar. Vad det kostar går naturligtvis inte att veta i förväg, det kan till och med gå plus om era fonder går ner under de dagar flytten pågår.

På Lysa så får du lägre avgift ju mer pengar ni sparar. På ett konto sparar man mer än på två konton.

Tex avgift 0,36 konto 1 och avgift 0,36 på konto 2.

Eller avgift 0,34 på konton 3 tillsammans.

1 gillning

Jo, jag såg det också.
Men på sidan för familjekontot finns denna text:

"Om du och dina närstående vill ta del av samma förmåner kan ni ingå hushåll. Hushåll innebär att du och din familj får samma förmånsnivå och kan dra nytta av samma förmåner. Det sker genom att vi räknar samman allt ert sparande och på så sätt kan ni höja era totala tillgångar och då få ännu bättre villkor genom att höja er förmånsnivå. "

Det tolkar jag som att man tillsammans höjer sin gemensamma nivå.
@Indigo, har du kollat med Avanza vad som stämmer? :slight_smile:

1 gillning

Nej har inte kollat med Avanza. Upptäckte det för bara ett litet tag sedan via någon blogg. Kollade då inne på Avanzas sida och då stod det lite mer i klartext än vad det gör nu. Men kan ju så klart vara bra att ta reda på det exakt från dem. Får se om jag kommer ihåg det…

2 gillningar