Jag och min fru har separata ISK konton som vi pensionssparar på och sedan har jag ett annat ISK som vi månadssparar på till framtiden.
Jag funderar nu på om vi ska slopa våra separata pensions ISK’n och endast månadsspara i det kontot som är tänkt som ett framtiddsparande, dels för att få in ett extrakapital där och även ökat månadssparande.
Min fråga är:
Finns det några för/nackdelar med att göra på detta sätt? Vi har gemensam ekonomi för övrigt.
Eftersom vi är gifta så skulle det vid eventuell skilsmässa ändå delas 50/50?
Alla pengar kommer stå i ditt namn om du har allt på samma ISK. Det kanske inte frun vill? Kan vara bra för båda parter i förhållandet att ha koll, om något plötsligt skulle hända.
Ja, det är ändå bådas pengar 50-50, om inte något äktenskapsförord säger något annat. Äktenskapsförord kan skrivas även efter att man har gift sig.
Om man vill ha kontona separata men ändå räkna saldot tillsammans så har Avanza en funtion för “gemensamma sparmål”. Då kan båda personerna se det totala saldot på båda kontona som ingår. Om ni har gemensamt bestämt t ex “pension 2040 åtta mille” så kan ni se hur långt ni har kommit mot målet.
Vi ska fundera vidare på hur vi ska lägga upp sparandet. ISK är ju på gott och ont i detta fallet, i och med att endast den som är registrerad på kontot kan se och komma åt de pengarna. Även om det är jag som är den ekonomiintresserade i familjen, så ska det kännas okej för båda parter.
Avanza erbjuder möjligheten till fullmakt. Det gör att ni kan komma åt varandras konton. Bra om ni vill kunna sköta administrationen åt varandra eller för transparens.
Jag vet inte hur lysas rabattsystem fungerar men tittade lite snabbt på hemsidan och fick det till att handla om typ 0,01-0,04%? Då känns det försumbart förhållande till risken man tar att partnern på något sätt råkar/medvetet blir av med pengarna.