Jag och min man har gemensam ekonomi, där vi delar på alla inkomster och utgifter. Vi tjänar båda bra men det är min man som tjänar mest.
Det är jag som har störst ekonomiskt intresse, och är äve den som har hand om vår privatekonomi och då även vårt sparande och våra investeringar för framtiden.
Idag ligger nästan allt av vårt sparande på konton kopplade till mig, eftersom han helt enkelt inte har detta intresse.
Finns det några negativa sidor med att jag är den som investerar våra pengar på mina ISK?
Finns det några skattetekniska problem med att inkomst som min man skattat för sedan investeras på mina konton?
Du kommer få skatta (schablon) för ISKn men det känner du säkert till.
I övrigt är det väl lämpligt att ni pratar igenom ramarna för investeringarna. Hur bekväm skulle din man vara med att kapitalet sjunker i värde tex.
Mellan mig och min fru har vi helt gemensam ekonomi, men jag är intresserad av den. Det är även jag som drar in ungefär 80% av hushållets intäkter och sköter 100% av kapitalförvaltningen.
Men jag ser till att gå igenom med henne ett par gånger om året hur det har gått, och prata igenom planen framöver.
Min fundering är mest om det är lagligt att göra på det sättet. Här hemma är det ju jag som sköter allt med investeringar och jag har helt fria tyglar utifrån de ramar vi pratat igenom och kommit överens om. Annars hade jag gärna också lagt alla våra pengar i en hög för att spara tid på hantera det hela.
Vi är absolut också överens om hur vi (jag) placerar våra pengar, och vi pratar också strategi och utfall ofta.
Jag började dock fundera på om det finns något som säger att vi inte får göra såhär eller att det skulle kunna leda till någon form av krav på extra redovisning.
Min man för ju högst frivilligt över pengar från sitt privata konto till vårt gemensamma, som jag sedan i min tur flyttar för att investera på annan plats.
Skulle vara en annan sak om jag använde hans bankid för att föra över pengar mot hans vilja.
Och i mitt fall är det min sambo. När pengarna förs över till mitt ISK-konto är det ju mina pengar. Därav om det är något som säger att det här är fel?
Är också gift med en ekonomiskt ointresserad partner. Jag ansvarar för allt som har med ekonomin att göra och väntar nu på att hon åtminstone ska fråga när det är dags att deklarera.
Jag betalar alla räkningar, ser till att hon har pengar på sitt kort men för över resten till ett gemensamt sparkonto i mitt namn och en ISK i mitt namn. Tänkte dock för några månader sen om det var dumt: Jag tror att det sannolikt kommer att komma tak i ISK, säg på 1 mkr. Så nu har jag slutat fylla på “mitt” ISK och istället startat ett likadant som är hos henne, men som jag administrerar. Samma med barnsparandet som efter flytt från Lysa till LF Global ligger hos henne.
Så mitt råd är att ha ungefär lika mycket i era respektive namn den dagen ISK-tak kommer!