Gemensam ekonomi och olika syn på sparande - hur resonerar ni?

Jag och min sambo (båda runt 30 år) har idag delad ekonomi, men vi har båda uttryckt att det vore skönt att gå över till gemensam ekonomi. Vi är generellt väldigt överens om vad vi tycker är rimligt att lägga pengar på, så just den biten tror jag inte skulle bli något större problem.

Vi har båda sparat pengar sedan vi började jobba, men det har aldrig handlat om några stora summor och ingen av oss har varit särskilt intresserad av investeringar. Pengarna har därför hamnat lite här och där, bland annat på vanliga fondkonton och i en del dyrare fonder med onödigt höga avgifter.

För något år sedan bestämde jag mig för att försöka lära mig lite mer om privatekonomi och hittade då till RikaTillsammans. Där insåg jag ganska snabbt att man faktiskt inte behöver kunna särskilt mycket för att få till ett vettigt långsiktigt sparande (sweet). Numera har jag förenklat mitt eget sparande och kör allt i en billig global indexfond på ISK.

Min sambo har nyligen varit i kontakt med en rådgivare på vår bank, som har rekommenderat bankens egna fonder med avgifter på närmare 1 %. Jag har förklarat hur jag själv resonerar kring långsiktigt sparande, indexfonder och avgifternas betydelse, utifrån den relativt begränsade kunskap jag ändå har hunnit skaffa mig.

Jag har även tidigare skickat lite olika videor och inlägg från bland annat RikaTillsammans som jag själv tyckt varit lärorika, men hon har inte visat något större intresse, vilket jag förstår. Samtidigt känns det lite tråkigt att hon riskerar att betala betydligt högre avgifter än nödvändigt, när det egentligen inte behöver vara särskilt komplicerat.

Det är dock väldigt viktigt för mig att hon själv får bestämma hur hon vill investera sina pengar. Det är trots allt hennes pengar och kommer att förbli det, oavsett om vi väljer att ha gemensam ekonomi eller inte. Jag vill gärna dela med mig av det jag har lärt mig, men samtidigt vill jag att hon själv tar beslutet om var pengarna ska placeras.

Så till min fundering: Hur resonerar ni andra som har varit i en liknande situation, oavsett om ni har gemensam eller delad ekonomi?

Och hur gör ni om den ena parten är betydligt mer intresserad än den andra? Försöker ni få den andra att sätta sig in i ämnet, eller låter ni helt enkelt var och en sköta sitt?

Jag är framför allt nyfiken på hur ni har hittat en bra balans mellan att fatta gemensamma ekonomiska beslut och samtidigt behålla friheten att bestämma över sitt eget sparande.

Du kan gå in på Avanzas fondlista och kryssa för din billiga globalfond och hennes 1 % fond. Hur ser historiken ut i avkastning på lite längre sikt bakåt för dessa? -Kan vara ett övertygande argument. (Eller inte :wink:) Om inte hennes bankfond finns med på Avanza så borde man kan kunna hitta historiska avkastningen efter avgifter på bankens egen sida.

1 gillning

Jag tänker att oavsett om hon investerar i en onödigt dyr fond eller inte så är det ju oändligt mycket bättre än majoriteten som inte investerar alls. Så det är inte så stor grej att oroa sig över tänker jag, man kan ha större problem i en relation :wink:

Om du ändå vill göra något för att hon ska ändra sig så kan du ju räkna ut hur mycket hon kommer ha förlorat vid en given tidpunkt utifrån nuvarande belopp och sparande (med ränta på ränta). Så har jag gjort med partners pension tidigare (som iof var placerad helt i traditionell förvaltning så skillnaden blev ju större). Jag sa helt enkelt ”troligen kommer du ha så här mycket mindre tjänstepension när du går i pension mot vad du hade haft om du placerat som jag gör”.

2 gillningar

Du vet om att det finns ett verktyg på RikaTillsammans hemsida där du jan jämföra hur fondavgiften påverkar avkastningen? ”Lek” med den en stund.

2 gillningar

om din partner faktiskt sparar är det ett yppterligt första steg. Hon kanske blir klokare med åren och förstår att hon kan betala mindre för en bättre produkt.

1 gillning

Jag är mycket mer intresserad av ekonomi än min man så det är jag som kommer med förslag på hur vi kan sätta upp våra sparanden och han får komma med input. Han verkar fine med att jag är den som är lite mer drivande i det ekonomiska. Vid vissa tillfällen har jag tagit upp att jag vill att vi sätter vissa ekonomiska planer tillsammans och då sitter vi och diskuterar detta tillsammans och kommer fram till något som känns bra för oss båda.

Vi har gemensam ekonomi och har majoriteten av våra konton som gemensamma. Men vi har också konton som vi tänker är våra egna, bland annat har vi varsitt eget ISK för pensionen. Nu har vi väl att ha likadana fonder på båda dessa men ett alternativ för er kanske kan vara att låta både dig och din sambo ha varsitt ISK där ni själva väljer hur ni vill investera? Som någon annan skrev, det är ju bättre att din sambo investerar någonting än ingenting alls.

Så småningom kanske ni kan ha ett gemensamt ISK där ni tillsammans får komma med input kring vad som ni ska investera i och till vilken sparhorisont. För vår del så har vi ett gemensamt ISK för något slags framtidsspar som inte innefattar pensionen. Där önskade min man att vi hade någon fond som var lite mer tekniknischad så då har vi en liten del av portföljen som är en teknikfond och som har en mycket högre förvaltningsavgift än de andra fonderna. Men det är jag helt okej med för det känns då som att det då blir vår gemensamma portfölj när han också fått möjlighet att vara med och välja. Skulle han vilja att vi investerade i någon annan specifik bransch så är jag helt öppen för att diskutera det och tillsammans försöka hitta en fond eller aktie som känns passande. Och skulle vi inte hitta något som känns bra för oss båda så tänker jag att han i så fall har möjlighet att välja den branschen till sitt egna ISK istället.

Ni kan ju testa olika upplägg och se hur det känns. Känns det inte bra så är det ju inget fel i att återgå till hur det varit innan. Viktigaste är väl att det ekonomiska känns bra för er båda.

1 gillning