Hur övertygar jag frugan om fördelning fond/cash

Först tack för att även jag, som fullständig nybörjare, får vara med här och försöka lära mig mer om hur jag på bästa sätt ska investera/förvalta det lilla kapital frugan och jag har.

Vi har genom åren sparat största delen av våra pengar på vanligt bankkonto, helt utan ränta. En liten del har investerats i fonder (tyvärr väldigt dyra branschfonder. Innan jag hittade hit, hade jag till exempel inte en enda krona investerad i någon globalfond :grimacing:)
Sedan tidigt i höstas, efter att vi sålt vår dotters lägenhet, och jag framförallt hittat hit till RT, har jag börjat investera mer av våra pengar i fonder.
Mitt ”dilemma” nu är att jag har svårt att övertyga min fru om att det är bra att försöka investera en större del av våra pengar i fonder, och inte ha för stor del på vanligt bankkonto.
Större delen av pengarna (våra två barn fick några tusen var) vi fick över på lägenhetsförsäljningen är nu investerade i fonder, så det är väl bra. Det är den andra delen av pengarna, kontanterna, som jag, nu när jag läst här, känner utgör kanske en lite för stor andel av totalen.

Ser ut så här
Kontanter, cirka 450 000
Investerat i fonder, cirka 750 000
Vi bor i bostadsrätt med två nyrenoverade badrum, så inga dyrare reparationer i närtid. Möjligtvis att vårt kök behöver sig en översyn inom några år, jag tycker dock det är nyrenoverat, förra ägarna gjorde det 2009, det är ju endast 12 år sedan :stuck_out_tongue_winking_eye:
Vi har bolån på cirka 1,7 miljoner, vilket motsvarar cirka 55% belåningsgrad.
Ny bil, som är betald, så här ska det inom 3-4 år inte heller behöva bli några större oförutsedda utgifter.

Cirka 60 000 i sammanlagd nettolön/månad.
Sparar
15 000 kr i fonder (här lyckades jag övertyga henne att öka summan mot tidigare)
10 000 kr som sätts på vårt bankkonto.
Utöver detta amorterar vi 3 200 kr på vårt bolån, vilket är cirka 1 500 kr ”för mycket”, givet 1% amorteringskrav för oss.
100% gemensam ekonomi, allt mitt är hennes, allt hennes är mitt. Hon 53 år, jag 56.

Usch, långt utlägg…återigen till mitt dilemma. Jag skulle vilja investera större del av våra pengar, inte bara sätta/ha på bankkonto. Behöver er hjälp med bra och hållbara argument till frugan för att få henne att förstå att investering är bättre än (för mycket) pengar i madrassen. Eller är det bättre att bara låta det vara, för lite att krångla med?

Stort tack på förhand :blush:

3 gillningar

Har din fru motsvarande uppfattning om framtida pengabehov? Hon kanske drömmer om en safari resa och tycker du är galen som vill investera mer :grinning:

Skämt åsido, rekommenderar att ni gör en gemensam plan för kommande investeringar och sparande som grund för diskussionen.

2 gillningar

Så typ en 60/40 portfölj? Vad är problemet med det, 60/40 är ju en jättebra portfölj. Flytta pengarna till en bank med ränta (jag använder Klarnas obundna sparkonto) så har ni en superbra portfölj.

Att maxa uppsidan med 100% aktier och belåning etc etc är kul så länge det går upp. Inte så kul när det går ner.

2 gillningar

Ja, du ser. Jag ÄR novis på detta. Det stämmer ju som du säjer. Kanske har jag lyckats göra något bra, helt utan att veta om det :rofl:
Stort tack för förtydligandet :slightly_smiling_face:

Ja, det är nog en god plan att försöka få ihop våra olika tankesätt till något gemensamt. Tack

Inflationen är något som inte så många tänker på, så det brukar fungera bra att informera att man går ca 2% back per år genom att ha kontanter stående på ett nollräntekonto. Med era 450 000 kr så blir det ändå 9000 kr per år.
Men som @Johann är inne lite på så är det bra om ni tillsammans kommer överens om framtida större inköp och hur mycket buffert ni behöver. Då kan ni ha en plan över vilken fördelning ni ska ha på Aktier respektive Räntor/kontanter.

1 gillning

Hänger din partner här på RT? Jag tänker att ni kan lyssna på några poddavsnitt tillsammans, som ett avstamp och inspiration kring hur man kan tänka kring sin gemensamma ekonomi och sina livsmål. Jag och min partner lyssnar (eller tittar) ofta tillsammans, och podden pausas regelbundet och livliga diskussioner kring ämnet tar vid. Det finns ju avsnitt både kring att prata om pengar med sin partner, att komma igång med sitt sparande mm. Jag tror det blir mycket roligare för er båda om ni har en gemensam “plattform” att föra dialogen kring. Privatekonomi och sparande är iaf bland våra roligaste diskussionsämnen här hemma numer, haha! :slight_smile:

2 gillningar

Nä, hon gör ju inte det. Det kanske vore en bra början, att försöka få henne lite mer intresserad än vad hon är idag

1 gillning

Riskbenägenhet är individuellt.
Om du vill ta större risk än din fru är det kanske bättre att du gör det med kapital som inte är gemensamt, t.ex. pensionskapitalet där PPM och tjänstepension går att placera själv.

1 gillning

Testa att slå in de olika summorna i ränta på ränta kalkylatorn och titta tillsammans. Jag själv hade ingen koll på detta tidigare så om hon inte kikat på detta kan det ju mer inspiration till mer fonder. På lång sikt förstås.

1 gillning

Det verkar ju gå rätt bra för er även med befintlig uppdelning av buffert och fonder.

Ni kan ju fortsätta fylla på bufferten, men kanske minimera efter 500 k. Minska amorteringen efter 50% (kan sluta helt, men kanske en bra kompromiss att köra supertryggt) och därefter investera allt som blir över i fonder.

På sikt, speciellt om du kan visa att fonderna går uppåt, kanske fin fru kan gå med på att sluta fylla på bufferten, sluta amortera och lägga allt på fonder.

Jag har stor igenkänning på det du skriver!
Det är svårt att råda någon som man inte känner men jag kan dela med mig av hur jag gjorde!
Precis som ni hade vi stora delar av kapitalet på bankkonto när jag hittade Rika tillsammans.
Jag började med att månadsspara i hemlighet utan att säga något (inte mitt smartaste beslut). Efter en tid upptäckte min fru tilltaget och började ställa frågor. Då sparandet gick bra ”fick” jag förtroendet att fortsätta.
Jag utvecklade sparandet och började automatisera det.
För ca 2 år sedan ställde jag frågan; hur mycket pengar behöver vi ha tillgängligt för att du ska känna dig trygg?
Baserat på hennes svar skapade jag två buffertkonto.
Ett för huset och ett för oförutsedda löpande kostnader.
Resten placerades på ett bräde enligt min plan!
Idag är hon väldigt nöjd med mig, ekonomiskt i alla fal”! :crazy_face:

2 gillningar

En fundering jag slås av är valet av ord: övertyga.

Sällan blir det bra, enligt min erfarenhet, när jag försökt övertyga någon, framförallt i nära relationer. (Sitter jag i en expertroll professionellt är det åtminstone delvis en annan sits men även där håller jag mig i örat on jag går in i samtal utifrån tron att det handlar om att jag ska övertyga någon.)

Anledningen tror jag handlar om att jag då går in i samtalet med att jag har rätt. Och då betyder ju det att den andre/a har fel.

Kass utgångspunkt!
Över/Underläge från början som låser sinnen snarare än öppnar för nyfiket utforskande. (Hos BÅDA parter märk väl.)

Så hur kan du öppna för ett samtal med din hustru utan att du kliver in under i tron att det handlar om att du ska övertyga henne att du har rätt?

(Hoppas det jag försöker belysa är tydligt? Om inte, tjoa så får jag försöka igen!)

3 gillningar

Tack för annan infallsvinkel. Ska tänka på detta

2 gillningar