Först tack för att även jag, som fullständig nybörjare, får vara med här och försöka lära mig mer om hur jag på bästa sätt ska investera/förvalta det lilla kapital frugan och jag har.
Vi har genom åren sparat största delen av våra pengar på vanligt bankkonto, helt utan ränta. En liten del har investerats i fonder (tyvärr väldigt dyra branschfonder. Innan jag hittade hit, hade jag till exempel inte en enda krona investerad i någon globalfond )
Sedan tidigt i höstas, efter att vi sålt vår dotters lägenhet, och jag framförallt hittat hit till RT, har jag börjat investera mer av våra pengar i fonder.
Mitt ”dilemma” nu är att jag har svårt att övertyga min fru om att det är bra att försöka investera en större del av våra pengar i fonder, och inte ha för stor del på vanligt bankkonto.
Större delen av pengarna (våra två barn fick några tusen var) vi fick över på lägenhetsförsäljningen är nu investerade i fonder, så det är väl bra. Det är den andra delen av pengarna, kontanterna, som jag, nu när jag läst här, känner utgör kanske en lite för stor andel av totalen.
Ser ut så här
Kontanter, cirka 450 000
Investerat i fonder, cirka 750 000
Vi bor i bostadsrätt med två nyrenoverade badrum, så inga dyrare reparationer i närtid. Möjligtvis att vårt kök behöver sig en översyn inom några år, jag tycker dock det är nyrenoverat, förra ägarna gjorde det 2009, det är ju endast 12 år sedan
Vi har bolån på cirka 1,7 miljoner, vilket motsvarar cirka 55% belåningsgrad.
Ny bil, som är betald, så här ska det inom 3-4 år inte heller behöva bli några större oförutsedda utgifter.
Cirka 60 000 i sammanlagd nettolön/månad.
Sparar
15 000 kr i fonder (här lyckades jag övertyga henne att öka summan mot tidigare)
10 000 kr som sätts på vårt bankkonto.
Utöver detta amorterar vi 3 200 kr på vårt bolån, vilket är cirka 1 500 kr ”för mycket”, givet 1% amorteringskrav för oss.
100% gemensam ekonomi, allt mitt är hennes, allt hennes är mitt. Hon 53 år, jag 56.
Usch, långt utlägg…återigen till mitt dilemma. Jag skulle vilja investera större del av våra pengar, inte bara sätta/ha på bankkonto. Behöver er hjälp med bra och hållbara argument till frugan för att få henne att förstå att investering är bättre än (för mycket) pengar i madrassen. Eller är det bättre att bara låta det vara, för lite att krångla med?
Stort tack på förhand