Spara 5k/mån med robot, min fru gör likadant

Hej! Jag har aktivt bestämt mig för att spara till mina drömmar, bl.a. en spartanskt boende (frigge, attefall) på den plats jag är född, uppväxt men inte bor på nu.

Min fru är inte lika övertygad om hur sparandet ska gå till så jag tänker att vi delar på 10k spar i månaden, hon sparar 5k på sitt sätt och jag 5k på mitt sätt. Fungerar sparandet bra kan vi nog öka det till 7500:- var varje månad.

En robot med hög risk och 5k i månaden tar mig en bit. Jag har dock väldigt svårt att vänta, litet tålamod och tar ofta höga risker.

Min fru är raka motsatsen, tålmodig och sällan impulsiv. Är denna lösning den bästa eller ska vi tänka oss ett annat upplägg?

Låter ju bra och du kan ju utmana dig själv genom att träna upp ditt tålamod, för tiden är er bästa vän när det gäller att spara :smiley:
Lycka till :pray:t2:

1 gillning

Vi måste veta mer för att kunna råda och besvara frågan, men kul att ni sparar och härligt med tydligt mål.

Och… välkommen till forumet! :slight_smile:

Hej, tack! Jag läser om alla andra och blir så imponerad. Jag har aldrig sparat utan jag spenderar pengar, plus/minus noll är en bra känsla för mig, då är jag inte skuldsatt. Är närmare 40 med ett väl betalt jobb så jag måste börja jobba på min attityd.

Min egentliga fråga, är det mer värt tror ni att ha 10k/mån i spar på lägre risk, än att jag sätter 5k/hög risk och min fru 5k/låg risk eller isk per månad.

Jag tänkte opti eller lysa och maximera riskportfölj för egen del.

1 gillning

Absolut. Har ingen aning om hur dock :slight_smile: Får låna böcker om psykologi.

1 gillning

Enligt mig så är det bästa att placera allt i indexfonder typ 80% globalt, 10% Sverige och 10% tillväxtmarknader.
Att som du kallar det maximera för högre avkastning är fel väg att gå.
Tänk efter varför du ska kunna göra det som proffs med all tänkbar kunskap och fakta inte klarar av.
Jag vet hur du tänker, jag har själv varit där men jag har lärt mig med åren :sweat_smile:

Haha, ja usch vilken tankevurpa jag gör egentligen.

Fördelningen känns rimlig. Hur lyckades du bryta att man ska ta en massa risk. Är det att läsa, läsa, läsa som gäller för att få annat perspektiv eller finns det någon vettig annan approach till att sitta mer ner i båten.

Man lär sig oftast av erfarenheter men för att få en tankeställare lite snabbare rekommenderar jag detta avsnittet.

2 gillningar

Hur mycket kostar bygget?

Sparar ni 10k i månaden går de ju rätt snabbt. 120k om året om de inte läggs in på börsen/sparkonto med ränta.

Jag tycker de låter vettigt att spara var och en för sig. Så behöver man inte skylla på den andra om en har investerat i grejer som gått ner massa i värde.

Kan bli spännande när de ska köpa sitt drömboende och garanterat har olika mycket kapital.

1 gillning

Min fru leder med typ 20% avkastning i vår tävling ( LF global indexfond vs LF europa indexfond).

Nu har vi den tävlingen mer för skoj skull på en marginel del av sparandet pga LFs tvångssparande för att få rabatter.

Men jag skulle tro att det finns en risk att det kan bli omödiga diskussioner kring pengar om avkastningen skiljer sig för mycket.

Spelar det så stor roll om det i slutändan är gemensamma pengar och man båda var med på premisserna från början?
Jag och min fru har gemensam ekonomi, men sköter våra investeringar separat.