Detta är mitt första inlägg på forumet efter att ha läst i kulisserna ett tag och tittat på en del poddar.
Tycker att jag har skaffat mig en hyfsad bild av privatsparandet men pga lite högre löner och andra förändrade förutsättningar så önskar jag skaffa en större input från er som är bättre på detta, att bygga på min kunskap med. Medveten om att det dräller in sådana här inlägg men har man stort intresse för det så hoppas jag att man ändå tycker det är kul att lägga fem minuter på ett kort svar när jag blottar mig.
Våra förutsättningar (lite anonymiserat pga jobb osv):
Jag+sambo drygt 40 år, 2 barn runt 10 och 18.
Hus värderat till 5,6 milj, lån på 2,9 med rörlig ränta på ca 1,3 i dagsläget. (planerar utbyggnad för +lån 350k)
Båda med trygga anställningar
Jag som polis, ca 60k före skatt/mån, förmånligt pensionssparande via polisförbundet. (enligt bankrådgivaren så behövde jag tydligen knappt pensionsspara privat, vilket jag ändå gör såklart)
Månadsutgifter inkl bolån på totalt ca 18-19k om man slår ut allt på ett snitt över året, detta delar vi 50/50 på.
Gemensamt har vi väl ca 100k på bankkonto för kortsiktiga händelser.
Jag har ca 150k i Swedbank Robur Access Global som bara står och puttrar på just nu med lite månadsinsättningar. Har dock bestämt mig för att testa Lysa där jag i nuläget precis påbörjat ett mellankonto på 60/40 samt långsiktigt på 90/10 och börjat pytsa in insättningar.
Så, frågeställningen är egentligen, om ni hade varit under samma förutsättningar, hur hade ni gått vidare/föredelat? Jag har ju intresse eftersom jag sitter här, dock tar jobbet mycket tid just nu och jag känner att jag inte där just nu att jag hinner sätta mig in i portföljer och köpa/sälja aktier, därav Lysa.
Nu har jag ju vänner som sysslar med aktiehandel så jag är väl medveten om att intresset förmodligen lär öka i samband med kunskapen…men då blir det nya inlägg.
Själv hade jag behållit Swedbank Robur Access Global 100% med automatisk månadssparande långsiktigt. Kortsiktigt hade jag valt sparkonto.
Lite tråkigt och kort svar. Men det är allt vad du behöver långsiktigt för att bli ännu rikare . Då får du ett automatisk portfölj som sköter sig själv. Jag antar att du har Isk hos Swedbank .?
Välkommen @Shagrath
Det är väl en kombination tänker jag, dels på lite längre sikt där man vill kunna unna sig lite på äldre dagar samt att lite av det går till 10-åringens vuxenpremiär.
Men samtidigt vill man ju njuta av livet här och nu och inte BARA spara allt till något som man i värsta fall inte får uppleva.
Resa lite, kapitalvaror m.m.
Intressant ändå vad ställd man blir när man får frågan. undrar hur många som sparar/vill se pengarna växa, men utan att ha en väldigt uttalad plan för dem.
Detta är mycket viktigt att komma ihåg. För mig har det stundvis varit en kamp med att hitta en balans mellan ansvarsfullt sparande och att faktiskt njuta av livet. Man tar inte med sig pengarna i graven, och man lever bara en gång.
Ett råd är att du och din sambo sätter er ner och dedicerar någon timme åt att gå igenom privatekonomin. Skapa en budget för allt, excell är bra för detta men det finns även standardmallar på nätet. Fundera över vad ert sparmål är i konkreta termer. Hur mycket pengar vill ni ha undanlagt åt 10-åringen när denne fyller 18? Hur mycket vill ni själva ha om 10 år? Vid pension? Och så vidare. Det blir då lätt att se hur mycket man “måste” spara och budgeten visar också om man överspenderar på något. För mig och min sambo konstaterade vi att vi överspenderar på mat eftersom vi inte planerar måltiderna utan impulshandlar när vi känner för det ena eller andra. Om det sen visar sig att ni måste dra ner på kostnaderna för att nå sparmålet möts ni av frågan om det är värt insatsen, och svaret är alltid subjektivt - balansen jag pratade om. Är det t.ex. värt att äta ute mindre för att kunna spara mer? Det får ni avgöra.