Relativ rikedom på sikt felaktiga förväntningar (om alla andra också sparar)

Hej forumet,
Ny här och har en fundering som jag inte blir klok på där jag tror ni kan ha bra input. Kollade avsnittet om relativ rikedom (nivåer av när priser spelar roll eller inte), men jag har en annan take på begreppet Relativ Rikedom.

Kort om mig, 32 år, lön på 40 000kr/månad, sparar ca 10 000 månad till buffert och pension enligt denna hemsidas alla regler (fantastiska tips och väldigt pedagogiskt). Har bra koll på ekonomi, budget, kostnader, prismedveten ja ni förstår (bör vara standard på detta forum :wink: ).

Mina sparmål är långsiktigt, bygga en stabil privatekonomi idag men även för framtiden så att pensionen kan bli trygg och med förväntning om viss guldkant. När jag säger guldkant så tänker jag: ha tillräckligt stor köpkraft för t ex några resor/år, fritidsintressen även om några skulle vara lite dyra, god mat ibland, restaurangbesök och känna trygghet utan ekonomisk oro (ingen Ferrari, lyxyacht eller såna extravaganser).

Min fundering kring mina förväntningar är kort och gott om den är felaktig på grund av att alla andra har samma sparförmåga som jag (eller större), bra koll på sin ekonomi mm så blir min relativa rikedom i framtiden sämre och därmed min köpkraft lägre. Dvs min rikedom är konstant eller mindre då många andra också har stor sparförmåga?

Lite på samma sätt som att vi aldrig haft så många miljonärer i Sverige som idag, så att ha en miljon är ju inte lika köpstarkt som för 10-20 år sedan, så tänker att även om jag sparar på, fortsätter tänka långsiktigt och gör bra ekonomiska val så kanske jag bör justera mina förväntningar så jag inte blir olycklig i slutändan för att mitt sparande inte blir så pass värt som jag tror, relativt att FLER kommar ha lika mycket eller mer pengar lagom till pensionen.

Tanken jag inte får ur mitt huvud är att jag behöver bli “rikare” än många andra för att nå dit jag vill, då min rikedom bara är rikedom om alla andra (inte alla men ni fattar) inte har lika mycket som mig.

Vill tillägga att jag förstår att det låter skevt i o m att denna hemsida heter rikatillsammans :smiley: och jag önskar alla människor en bra och stabil ekonomi, fin pension osv såklart, är inte ett girigt as :wink:
Jag är också extremt övertygad om att fattigdom är piss och att om alla människor har en stabil ekonomi så finns det sociala och samhällsekonomiska vinster som alla tjänar på. Tycker denna site är fantastisk så kommer tipsa alla jag känner.

Kan ni ifrågasätta mina tankar med lite bra förklaringar och sätt att tänka så är jag ytterst tacksam.

Tack för en jättebra community!

/O

4 gillningar

Bra tankar och här kommer ett lite kortare svar som “tankespjärn”:

• Forumet och kvällstidningsrubriker speglar inte samhället i stort.
  • Väldigt många har inte så bra koll på sin ekonomi som de inbillar sig.
  • Hur pengar spenderas kommer att förändras när pandemirestriktioner och börsutveckling förändras.
  • Inflationen förändrar ju även priserna och livsstilsinflationen många genomlever påverkar ännu mer.
  • “Miljonär” är bara ett ord, inte en livsstil.

Välkommen hit bland andra “giriga”. :smiley:

7 gillningar

Ja ditt resonemang är väl rätt. Om du ex sparar till ett hus och lägger undan mindre pengar än andra som också tänker köpa. Ja då lär du förlora en budgivning, eftersom du relativt sett är fattigare än dem. Men jämfört med medelsvensken tror jag du blir relativt rikare med det sparandet, har ingen statistik men jag har svårt att tro att medelsvensken skulle spara så mycket som 10tkr / månad.

5 gillningar

Tack för era svar.

En devis jag tänker med ekonomi långsiktigt är: “hoppas på det bästa, planera för det värsta”. Så att spara så gott man kan så blir det i sämsta fall så bra det kunde bli och i bästa fall sjukt bra :smiley:

Så motiverar jag mitt sparande. Men förväntningarna är en klurig del. Nån sa också att min generation är dömd att vara olycklig just för att våra förväntningar är så höga, alla ska bli miljonärer och ingen ska jobba. Men realisten och ekonomen i mig vet ju att det är omöjligt, grytan (samhället) måste ju koka medan andra är lediga.

2 gillningar

Glöm inte bort att det här forumet är en extrem outlier och bör inte på något sätt representera hur andra sparar.

här finns lite smått och gott att läsa:

4 gillningar

Problemet med “miljonärsstämplen” är ju att den inte tar hänsyn till inflation över tid, så dom som va miljonärer för 10-20 år sedan va mycket “rikare” än samma grupp idag (om man ser bara till siffran 1 miljon alltså)
Hade du en miljon för 20 år sen, motsvarar det nästan 1.3 miljoner idag…

1 gillning

Tror att förutom inflation och ökade reallöner även finns inslag av att ökade ekonomiska klyftor gör att fler hamnar ovanför mitten. Fördelen för dig blir då att de som hamnar under mitten kan hålla nere priset på varor/tjänster som är ämnade för den breda massan vilket jag ändå förstår det som en stor del av den vardagslyx du tänker dig hamnar inom.

1 gillning

Som andra har sagt, och du också nämnde, så har inte alla samma sparförmåga och bra koll på ekonomin.

Att spara 10000 kronor i månaden är väldigt mycket men bland medlemmar här är det ganska lite.

Här har många hög lön och sparar väldigt mycket. Verkligheten är helt annorlunda för väldigt många!

3 gillningar

Ja det är lite det är jag inne på men jag tänkte snarare att efterfrågan ökar och priserna likaså, men visst är det på kort sikt? och på längre sikt så ökar även utbudet och då sjunker priserna? var ett tag sen jag läste Nationalekonomi så kommer inte ihåg allt :sweat_smile:

Bra input, det tar jag med mig (och kanske använder för att spara mer i framtiden, vill ju inte vara sämst här heller.)

Tack för tips, intressant läsning!

:smiley: Gör som jag, satsa på procent av disponibel inkomst istället. Det brukar kännas peppande och det står dessutom i tydlig relation till spenderade medel. Sparar man 25% så har man utan mer än indexjustering tjänat ihop en månads utgifter på ett kvartal. Sparar man 50% så har man gjort detsamma på en månad.

Jag menar inte att alla har den möjligheten eller viljan, men det säger något om förhållandet mellan inkomst och utgifter och hur mycket som potentiellt kan få stå och växa. 10 papp är, som Erik var inne på, väldigt bra sparat och en summa majoriteten inte ens drömmer om att kunna spara per månad.

1 gillning

Har inga poäng i nationalekonomi men tänker spontant att sånt som riktar sig till både de med eller utan pengar är lugnt eftersom varken efterfrågan eller köpkraften hos “marginalköparen” borde öka. Sånt som endast riktar sig till de med pengar kan öka på kort sikt pga ökad efterfrågan innan utbudet hinner ökas för att kompensera. Sånt som det finns en begränsad maxmängd av, exempelvis hus på en viss adress osv går upp i pris.

2 gillningar

Jag förstår, bra formulerat och jag tror samma sak.

Ja det är ett intressant sätt att se det. Har själv länge eftersträvat att mina fasta kostnader inte ska vara mer än 1/3 av min disponibla inkomst, så övriga 2/3 är mina att satsa på det jag vill. Ligger i dagsläget på 1/4 så det är sjukt bra tycker jag själv :slight_smile:
Ska kolla på detta angående sparandet också, tack!

1 gillning

Vill verkligen understryka det. Här är en lite mer aktuell sammanställning:

2 gillningar

Lyssnade lite på Dave Ramsy (YouTube). Han sa just att det viktiga är att man sparar. Dvs om du har mål som 10 miljoner men börsen är sur och samhället dåligt kanske det bara blir 5 miljoner. So what… betydligt bättre än att bränna allt nu och garanterat får det tuffare ekonomiskt som äldre.
Så mitt amatörråd och som funkat för det mesta för mig t ex inom utbildning, yrke etc…Fokusera på dig och skit i att jämföra dig med andra. Livet är maraton. Jobba på i det tysta och ha en strategi med mål.

3 gillningar

Att jämföra sig med andra har blivit som en pandemi. Det finns alltid de som har lyckats bättre än dig på något område men jag kan lova att de är sämre på andra. Sluta jämföra och lev ditt eget liv.

Spara så mycket du kan och är bekväm med och ha lågt ställda förväntningar. Då blir du sannolikt positivt överraskad i framtiden. Där du hamnar om 20 år blir dina förutsättningar då. Att ta väl hand om dem i varje stund är nyckeln.

5 gillningar

Tror definitivt inte du är sämst här. Lite tveksam till att 10000kr/mån är ganska lite i förhållande till mediansparandet” här.

Tror att de som hänger här och sparar mycket ”triggas” att berätta/skriva om det. Vi är ju många som är tävlingsmänniskor och gillar att berätta när det går bra.

Sen är det ju väldigt olika möjligheter beroende på livssituation. Ung/familj/boende/karriär/utflugna barn/företagare som ger helt olika sparmöjligheter.

Så att jämföra ett visst belopp är nog svårt.

Har själv aldrig sparat regelbundet utan pengarna har kommit in i klump olika tillfällen i livet och då använts för att t ex sänka bolån, byta boende osv. Så du sparar definitivt mer än mig även idag. :wink: Är 53 idag och då jag var 25 år satte jag sprätt på alla pengar som kom in.

Önskar att jag hade börjat spara i unga år men vi har i alla fall fått döttrarna att nu börja spara rejält utifrån sina förutsättningar då de är 17 och 20 och börjar jobba osv. :ok_hand:

3 gillningar

Precis vad jag menar men har inte talets/skriftens gåva som du!

2 gillningar