Hej forumet,
Ny här och har en fundering som jag inte blir klok på där jag tror ni kan ha bra input. Kollade avsnittet om relativ rikedom (nivåer av när priser spelar roll eller inte), men jag har en annan take på begreppet Relativ Rikedom.
Kort om mig, 32 år, lön på 40 000kr/månad, sparar ca 10 000 månad till buffert och pension enligt denna hemsidas alla regler (fantastiska tips och väldigt pedagogiskt). Har bra koll på ekonomi, budget, kostnader, prismedveten ja ni förstår (bör vara standard på detta forum
).
Mina sparmål är långsiktigt, bygga en stabil privatekonomi idag men även för framtiden så att pensionen kan bli trygg och med förväntning om viss guldkant. När jag säger guldkant så tänker jag: ha tillräckligt stor köpkraft för t ex några resor/år, fritidsintressen även om några skulle vara lite dyra, god mat ibland, restaurangbesök och känna trygghet utan ekonomisk oro (ingen Ferrari, lyxyacht eller såna extravaganser).
Min fundering kring mina förväntningar är kort och gott om den är felaktig på grund av att alla andra har samma sparförmåga som jag (eller större), bra koll på sin ekonomi mm så blir min relativa rikedom i framtiden sämre och därmed min köpkraft lägre. Dvs min rikedom är konstant eller mindre då många andra också har stor sparförmåga?
Lite på samma sätt som att vi aldrig haft så många miljonärer i Sverige som idag, så att ha en miljon är ju inte lika köpstarkt som för 10-20 år sedan, så tänker att även om jag sparar på, fortsätter tänka långsiktigt och gör bra ekonomiska val så kanske jag bör justera mina förväntningar så jag inte blir olycklig i slutändan för att mitt sparande inte blir så pass värt som jag tror, relativt att FLER kommar ha lika mycket eller mer pengar lagom till pensionen.
Tanken jag inte får ur mitt huvud är att jag behöver bli “rikare” än många andra för att nå dit jag vill, då min rikedom bara är rikedom om alla andra (inte alla men ni fattar) inte har lika mycket som mig.
Vill tillägga att jag förstår att det låter skevt i o m att denna hemsida heter rikatillsammans
och jag önskar alla människor en bra och stabil ekonomi, fin pension osv såklart, är inte ett girigt as 
Jag är också extremt övertygad om att fattigdom är piss och att om alla människor har en stabil ekonomi så finns det sociala och samhällsekonomiska vinster som alla tjänar på. Tycker denna site är fantastisk så kommer tipsa alla jag känner.
Kan ni ifrågasätta mina tankar med lite bra förklaringar och sätt att tänka så är jag ytterst tacksam.
Tack för en jättebra community!
/O