Rika tillsammans är en inkluderande titel. Hur inkluderande är du?

Det är lätt att skratta åt någon som gör försiktigare eller sämre val än du själv! Särskilt om du själv har gjort smarta investeringar och har fördubblat dina pengar eller mer, Du kanske har fått med dig en buffert som barn? Bott i hus eller bostadsrätt på ett lugnt ställe och har haft föräldrar som stöttat dig känslomässigt och ekonomiskt? Du kanske aldrig varit riktigt fattig?

Min ekonomiska historia började som barn. Att växa upp i en mellanstor stad, i en hyreslägenhet med fattiga och psykiskt instabila föräldrar med liknande grannar. Det vill säga att från början har jag fått skapa allt jag har själv, utan några som helst mallar eller stöttning.

Jag gick ut gymnasiet i slutet på 1980 - talet. Arbetsmarknaden var god och jag fick jobb direkt inom kommunen (jag jobbar med barn). Jag bodde i hyresrätt (på ett bättre ställe än där jag var uppvuxen), så kom 90 - talskrisen. Det fanns inga jobb att få inom kommunen om du inte jobbat 15-20 år, människor som hade bostadslån fick gå från hus och hem. Jag fick då ta telefonkatalogen och ringa runt till olika städbolag, där fick jag sedermera ett jobb. Det var överlevnad som gällde!

Jag utbildade mig som 30 - åring på universitet, vilket betyder studielån i 3,5 år med ett litet barn dessutom. Jag började tjäna mer pengar efter min utbildning och att endast ha överlevt (betalat hyra och mat och fått 500kr över) i många år, då åkte spenderandebyxorna på! Fortfarande hyreslägenhet, men resor, nya bilar, liten motorbåt, husvagn, märkeskläder, dyra restaurangbesök och mycket alkohol o.s.v.

Jag sparade under tiden i fonder som gick hyfsat bra (i mina mått mätt, + 15 - 20%), men tyckte 100 000kr var mycket pengar, så när jag hade över 100 000kr tog jag ut pengar och handlade någon dyr pryl.

Nyligen insåg jag att jag inte blev lyckligare med alla dessa prylar. Sålde av båt, bil och husvagn. Avslutade den destruktiva relationen jag var i med för mycket restaurangbesök och alkohol. Pengarna jag sparat i fonder och de pengar jag fick in på försäljning av prylar köpte jag en lägenhet i en Stockholmsförort. Jag fick ett jobb där jag tjänar så pass att jag kan spara 30% av min lön. Jag är 55 år nu och har 10 -15 år kvar till pension har fått mig att inse att jag behöver en ekonomisk buffert. Jag vill inte hamna i “överlevandetillstånd” igen!

Så vad vill jag med detta långa inlägg med min ekonomiska resa?
Jo, att du som kom på tidigt i livet att vara ekonomiskt smart kan vara lite mer ödmjuk i din framtoning (jag refererar till mitt första inlägg om att spara långsamt, där jag fått många kommentarer om hur osmart och fel jag är!). När man som jag kommer på sent i livet att jag levt ekonomiskt osmart, kan bli ännu mera sänkt av dina smarta börstips och att jag som sparar försiktigt på sparkonto förlorar pengar i realiteten. Det är klart jag fattar det!

Den här forumsidan och podden handlar om att vi ska bli Rika tillsammans, vilket är en inkluderande titel. Tänk på att du kan skrämma bort nyinkomna medlemmar med dina tips som nya medlemmar inte är redo för och kommentarer om hur fel de gör! Att de aldrig mer vill dela med sig av sina erfarenheter och tankar igen? De kanske får uppfattningen om att det här forumet endast är till för börshajar och miljonärer? Den uppfattningen har inte jag fått av upphovsmakarna till forumet!

Nu vill jag inte vara så lättskrämd i början på mitt nya ekonomiska jag. Eftersom vi ska bli Rika tillsammans vill jag vara en röst för de som inte har miljonerna, utan är i början på sin ekonomiska resa. Som jag hört i podden flera gånger, att vara rik handlar inte bara om att ha mycket pengar utan även om livskvalité.

Att göra en “klassresa” som jag gjort tar inte bara tid, det innefattar även ett nytt förhållningssätt till livet och till min omgivning. Med mina förutsättningar i livet kunde jag lika gärna valt livet att hänga på “plattan” och jaga nästa dos.

Jag tackar ödmjukast om du orkat läsa ända hit/ 100lappen fd fattiglappen

71 gillningar

Vilken resa du varit med om! Imponerande drivkraft måste jag medge att ändå komma så långt som du har gjort! Hatten av! :muscle:

Angående det du skriver om din andra tråd att folk menar du är osmart med mera så har jag uppfattat tråden mer som att folk vill utbilda och vill dig väl, inget annat :slight_smile:

8 gillningar

Tack så mycket för ditt pepp :slightly_smiling_face:

Ja, även om buskapet har ett ädelt syfte kan det vara för svårt att greppa när man tvivlar på sin ekonomiska förmåga. Då är det lätt att känna sig liten och okunnig i sammanhanget.

2 gillningar

Känslan och aktiviteten att långsamt och försiktigt spara pengar på ett sparkonto är en vinnare. Med tanke på din historik kring ekonomi och pengar så är det långsiktiga sparandet det viktigaste. Alternativet hade varit att bränna pengarna på onödigheter.
Du har 10-15 år på dig att få till en rejäl buffert till pensionen och med ditt mindset kommer du att lyckas.
Mitt tips till dig är att försöka spara aggressivt och att du sätter ett värde på varje krona. Är det värt att köpa den där grejen eller gör den bättre nytta på mitt sparkonto.
Trygga dig själv i tanken att du är “en sån där” person som kan spara. Fortsätt jubla av att se dina pengar växa!
Det kommer att gå bra för dig! :green_heart:

2 gillningar

Va tråkigt att någon skrivit så till dig. Det är inte den upplevelsen jag fått på forumet. Och det är noll tolerans för sådan diskriminering.

Jag har också haft en tuff resa. Så förstår precis vad du menar :clap:

6 gillningar

Håller med till 100 %. Bra skrivet!

Jag har just läst din andra tråd. Alla är ju välkommnande och peppande. De påtalar att inflationen är högre än räntan på ett sparkonto. Men ingen är otrevlig eller påstår att du är dum. Det är ju helt din egen tolkning.
Om man tolkar information om andras sätt att se på saker som otrevligt betende undrar jag vem det är som har problem med inkluderande egentligen.

Däremot är det onödigt många som påtalar samma sak så det kan upplevas som en tjatkör. Det händer i ganska många trådar. Man borde kunna läsa tråden innan man postar så man inte blir den tjugotredje som tjatar hål i huvudet på folk istället för att leda diskussionen framåt. Det kan ju också verka avskräckande.

7 gillningar

Om du utan större svårighet sparar 30% av din lön och har säg 12 år kvar till pension och placerar dina sparpengar vettigt som RT brukar rekommendera kanske bör du kunna få till en pension som ger dig netto 70% av din nuvarande lön rimligen (Om du har en del tjänstepension redan bör det i alla fall funka) . Dvs du bör hamna på samma levnadsnivå som nu som pensionär. Beror en hel del på hur det ser ut nu med din tjänstepension.
Kolla på minpension.se hur dina PPM pengar och tjänstepensioner du kan påverka är placerade.
Kan du planera för kostnadseffektivt boende som pensionär är det smart?
Det går att mata in privat månatligt sparande på minpension.se och få se helheten . Då verkar dom ansätta 0% real avkastningen på den delen. Dom frågar inte om antagen avkastning.

Blir oftast så på internet. Sådana som lyckas slå börsen bli lite kaxiga och få lite attityd. Var likadant när det gäller lysa.

Varför lysa när den och den fonden gått bättre.

Eller så prisar de raketfonder som när det väl händer krashar 50% eller mer.

Finns ju ett talesätt som säger bli rik långsamt. Det syftar ju på stabila fonder som inte sjuker så kraftigt.

Tusen tack :gift_heart:

Just nu är jag lite som Bambi på hal is. Ju mer självförtoende jag får desto modigare och aggressivare kan jag bli!

3 gillningar

Tycker det är fint att se, att även vi som kanske inte är, eller var, ett typexempel på en RT forummedlem skriver och syns på forumet.

När jag började hänga här känndes RT lite väl tillknäppt och smalt och mycket var ovant att relatera till för mig. Men jag började skriva och dela med mig av mina perspektiv och erfarenheter och numera känns forumet mer inkluderande. Parallellt med att jag blev mer påläst och informerad.

Med inkluderande menar jag att fler perspektiv och livshistorier delas och svåra frågeställningar lyfts. :heart:

Sen kommer det alltid finnas tillfällen när jag och andra har otur när vi tänker eller formulerar oss. Sen finns de individer som har djupare problem som kan ge ganska jobbiga ringar på vattnet på ett forum. Men tycker att modereringen funkar bra idag.

7 gillningar

Mina mål är mina mål och dina mål är dina och det borde man oftast acceptera. Hade du fått min samling tv-spelprylar hade det kanske varit helt ointressant för dig.

Den gången man kan ha lite fördomar är t.ex. när någon uttrycker sitt missnöje över timmarna de jobbar, kronorna de har över etc, men rent konstruktivt vill de inte faktiskt göra något åt sitt missnöje.

Man behöver inte alls ha samma mål i ekonomi eller livet, men när man väl har mål så är olika beteende mer eller mindre rimliga. Är man pengahungrig och spelar roulette med 100% insats så vinner man kanske 5 gånger på raken. Otroligt korkade strategier kan leda till vinst och geniala strategier kan leda till förlust. Delar vi samma verklighet så kan vi dock konstatera sanningar om vägen till olika mål. Sen är det ju som du säger att det är lätt att glömma situationer där man själv haft sämre förutsättningar eller hur ett ämne kändes innan man lärde sig grunderna.

1 gillning

Tror att man ska ta inläggen på många forum med en nypa salt. Det brukar vara självbekräftelse, identitet och en genuin vilja att hjälpa andra mixat i en salig röra.

Oftast finns det massa att lära men man får vaska fram sina egna guldkorn.

Tack för ett fint forum btw! Jag är glad att jag hittat hit.

3 gillningar

Ja, det har du rätt i!
Det finns mycket info att skrolla runt i och hitta guldkorn.

Tack för att du delar med dig av din historia :+1: och hoppas att du upplever forumet som en vänligare plats framöver :blush:

1 gillning

Har kollat i din förra tråd och upplever verkligen inte att någon kallat dig osmart eller behandlat dig dåligt eller dyl. Tvärt om, ser jag många hjälpsamma kommentarer. Syftar du på något särskillt?

1 gillning

Tack för din fråga :slightly_smiling_face:

Jag har läst igenom alla kommentarer en gång till. Det jag ser nu när jag läser är att jag får börstips
Istället för att spara på sparkonto.

Jag tror att alla ville väl, men mina erfarenheter av börsen är bara röda siffror. De som skriver har nog bättre erfarenheter.

Det var nog mängden med tips som gjorde mig sänkt och att jag kände mig osmart. Just där och var jag så glad och stolt över att ha sparat ihop så pass mycket utan och ha gjort mig av med pengarna och dessutom få ränta! Har ju aldrig upplevt nån värst vidare ränta förut!

Så den mesta osäkerheten ligger hos mig själv och jag var nog inte heller beredd på mängden respons och engagemang.

10 gillningar

Hade själv en dålig och fattig uppväxt, började värdera sparandet av pengar alldeles för sent i livet kan jag tycka men ångrar inte allt kul man hade som ung även om jag får “betala” mer idag.
Har inte massvis med miljoner på banken eller en fläskig villa, men det är inget jag strävar efter heller.
Vi har alla olika förutsättningar och mål här i livet :slightly_smiling_face: Att ha ett bra sparande, en buffert och att vara skuldfri är något som får mig att sova gott om natten, det ger mig också frihetskänslan av att den dagen man blir less så kan man satsa på nånting annat utan att behöva oroa sig

1 gillning

Håller helt med!
På sikt vill jag inte ens ha bolån.

1 gillning