Jag hade funderingar kring rikedom och det ledde till att jag hamnade i denna grupp. Det är såvitt jag förstår mest en grupp för rika/välbärgade med existentiella funderingar om rikedom knytna till egen erfarenhet. Jag är tvärtom fattig som en kyrkråtta med nästintill noll utsikt att ändra på det inom överskådlig tid. Jag förstår, man hör ju på namnet, vartåt det barkar. Men jag reflekterade inte närmare på det.
Tror absolut inte att majoriteten i gruppen är rika/välbärgade! Snarare tror jag majoriteten letar insikter hur de ska kunna börja bygga upp en ekonomisk trygghet. De flesta har troligen börjat från mycket lite.
Hänger du runt lite med på forumet tror jag du kommer hitta många som känner som du. Samtidigt en del som lyckats bygga sig ekonomisk trygghet även därifrån, delvis tack vare forumet. Du är hur som helst långt ifrån ensam!
Enligt rubriken så söker du efter en anledning att vara kvar, är det på forumet du menar?
Sen är långt ifrån alla tokrika som hänger här, jag hör själv till låginkomsttagare segmentet, men får dagligen bra tips och kunskap här som hjälper mig på min blygsamma sparresa.
Vad önskar du själv att forumet skulle erbjuda, som saknas idag?
Finns ju olika nivåer på rik förutom löjligt rik. Anser mig själv vara på den lägsta nivå som är möjligt för att vara rik. Men förstår hur du känner. Tycker själv man gjort bra ifrån sig med bara a kass osv det mesta av livet. Sedan läser man
Jag kommer ärva 200 miljoner. Hur gör jag bäst med dom. Har villa för 60 mille och lön på 150 tusen och månadsspara 60 tusen.
Plötsligt känner man sig som en luffare .
Men här finns vanligt folk som du också. Är själv en som är som du Men ändå lyckats spara. Finns säkert fler som jag. Kan vara värt och bolla idéer med sådana för att få inspiration till att lyckas börja få en någorlunda summa på börsen.
Är inte ”rik” och kommer säkert aldrig att bli det heller. Mitt mål är istället det engelsmännen kallar ”comfortably well off” - alltså att känna mig trygg och bekväm i min ekonomi.
Oavsett nuvarande ekonomi, eller framtida ambition, finns det många intressanta trådar här på forumet. Både konkreta råd samt mer allmänt runt tänkande och attityd runt pengar.
I många sammanhang kan det bli obekvämt att prata privatekonomi. Känns inte som något man tar upp på fikarasten med kollegor, liksom… Då är det här ett bra ställe att hänga på.
Sedan är det ju alltid viktigt med mål i livet. Bara att du tittar förbi här visar ju att du, på något plan, är intresserad av din ekonomi. Att få en tydlig bild av vart du vill komma, plus vägen dit, är inte det sämsta. Oavsett hur lång tid resan tar.
Min resa startade för lite mer än 10 år sedan, 40 år gammal med en skuld hos fogden jag inte kunde betala.
Idag är jag strax över 50, skuldfri och har lyckats bättre än förväntat.
Tack vare disciplin, månatligt sparande och lite karriärsbyten så har jag idag en trygg tillvaro men det har inte varit lätt.
Däremot har jag lärt mig mycket om mig själv och lärt mig prioritera vad som är viktigt i livet.
Idag vet jag att jag klarar mig på väldigt lite, har slutat jämföra mig med andra och ser mig själv utvecklas till det bättre hela tiden.
Resan var trög till en början men nu går det av bara farten. Små förändringar har gjort underverk över tid men du måste bestämma dig och skala bort allt onödigt.
Jag fick tips om organisationen effektiv altruism. Men blev snart nog ivägskrämd av vad jag upplevde som elitism och streberrace. Då känns rikatillsammans mer filantropiskt och vänligt. Ja jag syftar på rikatillsammans. Jag önskar ett forum där att vara rik tillsammans inte är något kvantitativt utan något kvalitativt.
Jag har tyvärr aldrig upplevt ett forum som inte har en stor del elitism och streberrace, oavsett område. Jag tror att anonymiteten bidrar till det. Sedan kan det handla om allt från hur osjävisk och ödmjuk man är till att vara rikast, smartast osv. Men oavsett är man störst, bäst och vackrast inom det område man försöker hävda sig inom. På detta forum spänner det främst mellan att vara bäst på att tjäna pengar och att vara bäst på att leva på lite.
Däremot upplever jag poddarna och det som Jan och Caroline bidrar med som mycket positivt och vänligt.
Du får försöka välja de trådar och de inlägg som du får ett positivt utbyte av. Och dessa är trots allt i majoritet skulle jag säga.
Nope. Jag tycker mig se “all walks of life” här på RT. En del säkert rika men många profiler jag vet som inte är det. Är det inte heller själv men hanterat pengarna hyfsat och har inte så höga krav på spenderandet så då kan ju livet bli rikt ändå. Kanske något att fundera på?
Där har du en perfekt anledning att hänga här
Det där måste du utmana. Tror inte DU att DU kan ändra på det så går det såklart inte. Utmana dig och försök hitta en väg framåt. Själv satt jag djupt i skuldträsket som yngre och lyckades vända på det. En hel del här har gjort det och andra jobbar med de små medel de har.
Det handlar inte om att bli rik. Det handlar om att ha ett rikt liv.
Det är ju också en viss tolkningsfrihet i ”tillsammans”-delen av konceptet. Det är förmodligen inte en avsikt från Jan & Caroline att forumets medlemmar ska dela på sin monetära rikedom, utan snarare dela resan och erfarenheterna.
De kvantitativa & kvalitativa delarna kommer som två sidor av samma mynt, om du inte medvetet försöker skapa en community som aktivt söker de kvalitativa aspekterna och aktivt tonar ned eller förtrycker de kvantitativa.
För övrigt är ju perspektivet på rikedom intressant, för det är så olika även för oss som aktivt interagerar här på RT.
Du ryms här. Om du står ut med det du är ointresserad av.
Finns alla möjliga typer här. Men vi är någon slags motpol mot den okunniga majoriteten av människor gällande investeringar, ränta-på-ränta osv. Om det är elitistisk eller inte så får andra svara för. Är rätt övertygad att majoriteten här har inte ärvt sina miljoner, utan har arbetat hårt och satt pengarna i arbete för att bygga “pengamaskinen”.
Där är vi alla ansvariga, bra frågeställningar, kommentarer och inlägg, det behöver vi alla bidra med.
När jag gick med så hördes få röster från oss med låga inkomster och stora ekonomiska utmaningar oavsett inkomst. Men med tiden så har de blivit fler. De är väldigt värdefulla.
Men det gäller också att folk vill skriva om det och inte bara om hur man jagar 0.02% lägre avgift eller superoptimerade fördelningen i sin portfölj.
Men som tur är så finns utrymme för de flesta ämnen som berör ekonomi.
Håller helt med. Berätta om din situation i en ny tråd, så kommer du att få massor med råd om vad du kan göra och hur du kan tänka. Det finns gott om erfarenhet här av att vända deprimerande ekonomi till något bättre och gott om välvilliga människor som ger råd helt gratis utan förnumstiga pekpinnar. Sen är det som i alla forum: du får sortera bort det som inte tilltalar dig.
Tillhörde nog de fattigaste här när jag började hänga på Rika Tillsammans, hittade hit redan 2016. Ensamstående förälder i risig hyresrätt.
Med hjälp av all klokskap från Jan, Caroline och er andra kom jag igång med ett litet, men stadigt sparande. Nu tio år senare har läget förbättras för mig, men skulle inte påstå att jag är rik i jämförelse.
Men det spelar ingen roll, viktigast är att råden finns här, och för oss med mindre pengar är det extra viktigt att vara strategiska med det lilla vi har.
Man får ju tänka som så att en del (kanske en stor del) av inläggen med betydelsen ”Jag har 20 miljoner i mina fonder, en villa värd 10 miljoner, och två jaggor i garaget” handlar mera om att flexa än om att söka information. Det är valideringssökande, och förmodligen inte mera än så.
Missförstå mig rätt nu men jag kan faktiskt sakna när jag också var fattig. På den tiden var varje tusenlapp man kunde spara en lycka. Nu känns det som det varken gör från eller till när man sätter in pengar på Avanzakontot.
När man är pank så finns det så otroligt mycket man kan tjäna pengar på. Det jag tjänat snabbast pengar på är nog att hugga snabbt på saker som är gratis eller har för lågt pris på blocket/Facebook market. Hugg snabbt, tvätta rent, fixa upp och sälj. Blir snabbt några tusen i månaden extra som du kan spara.
Ta extra helgjobb, jobba över, hitta en hobby som ger en inkomst kan också vara alternativ.
Berätta gärna om din situation så kan vi säkert hitta något som kan vända din ekonomi.