Vilket avsnitt saknas som inte riktar sig till "redan rika"?

Utifrån tråden: “Panel som representerar den ensamstående föräldern och inte bara "rika"” så läser jag in att det saknas något i vår kommunikation eller typ av avsnitt. Kan vi inte hjälpas åt vad det är för ett avsnitt som du ni upplever saknas?

Jag är högst sannolikt hemmablind och ser inte det som jag ser. Och ja, jag erkänner, många i forumet och majoriteten av läsare är ju de facto höginkomsttagare, akademiker, företagare och liknande - det är inte ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. Kommentarer som:

Är ju tyvärr inte ovanliga. Se även t.ex. här: Samling vid pumpen! | Fler "fattiglappar" i forumet? eller Är alla redan rika i RikaTillsammans-forumet?

Jag har ingen ambition att RT ska vara en klubb för inbördes beundran, eller bara vända sig till “rika”. Men samtidigt så upplever jag inte att jag har målgruppen för “så här betalar du av kreditkortsskulden bäst” och det skulle förmodligen göra många av er andra tappade intresset. Dessutom blir det ju inautentiskt om jag skulle köra “så här gör du maträtter under 10:an”. Jag upplever redan att det finns många “snålinfluencers” där ute.

Därför försöker jag balansera lite forskning, lite tankespjärn, lite personlig utveckling, lite företagande, lite vanliga frågor, sådant som jag själv tycker är spännande etc. Framförallt försöker jag alltid ha en twist som du inte hittar i media eller alla andra “sparekonomer”. För att jag upplever att mycket idag är så mellanmjölkigt eller av typen “tre snabba tips”. Jag tror inte på det. Men det är klart att jag missar saker.

Så för att konkretisera det.

1. Vilket avsnitt skulle du vilja se som du upplever inte finns?

2. Hjälp mig gärna med en titel och några punkter i innehållet

För jag gör verkligen supergärna det.

Ping @Anonym, @Melwa, @annas, @Anonym m.fl.

11 gillningar

Bostadskarriär

Ett avsnitt om bostadskarriär, bolån och planering av boende för hela livet. Hyresrätt kan förstås också tas upp där.

Jag tycker idén om att växla mellan köpt boende “som ligger där man vill” och hyrt boende “som ligger på en acceptabel plats” är intressant.

Det är en typ av strategi som iallafall i teorin borde kunna användas av många. Jag hade alltså aldrig tänkt på detta som en form av planering av livet. Hyresrätt har jag mer tänkt på som en nödlösning vid skilsmässa (typ).

Att man kan i planerad form sälja sitt ägda boende, flytta till hyresrätt när man går i pension och använda det egna kapitalet att leva av kan för vissa vara vettigt.

6 gillningar

Håller med! Skulle gärna se lite statistik likt det vi har för aktiemarknaden om hur länge man skulle behöva bo i ett boende för att det ska vara värt risken att köpa istället för att hyra. Det är ju trots alls de flestas största affär i hela livet.

3 gillningar

Kanske att en serie miniavsnitt, lite som de Jan gjort senaste veckorna. Med en frågeställning per avsnitt och sen lite fakta och förslag på hur man kommer vidare.

Tänker att denna typ av korta “kärnavsnitt” kan passa många i dagens medieklimat och att de riktar in sig på de som precis börjat intressera sig för privatekonomi och sparande. Jag älskar de långa nördiga avsnitten, men för nya kanske 90 min om räntor och aktier känns som ett maraton när man precis lärt sig gå. Men kring 10-20 minuter kan RT komma långt med tror jag.

Förslag på kärnavsnitt!

• Skapa en enkel vardagsbudget.
  • Hitta dina budgettjuvar! Vad kan du enkelt spara in på i vardagen.
  • Bor du för dyrt? Vilka alternativ finns?
  • Vad vill du har råd med som du inte har råd med idag? Hur kan du nå dit?
  • Hur bryter du negativa tankar kring din ekonomi?
  • Har du för många eller för få försäkringar.

Tänker att en tråd kan startas som just kan rikta sig på dessa kortare avsnitt, så ämnena känns aktuella.

27 gillningar

Bankkort

Det kunde vara en variant att ha ett avsnitt om kreditkort och debetkort. Detta är också en bred produkt som många har intresse av. Poängen skulle inte vara att rekommendera ett specifikt kort utan mer att resonera kring olika korts egenskaper, vem de passar för etc.

En sådan enkel sak som vilken inkomst man behöver ha för att kunna få en viss kortkredit är en intressant fråga. Jag kör själv alltid maximal kredit för att det är enklast men jag är ganska säker på att alla inte kan välja det. Jag vet inte heller om man som medelinkomsttagare kan ha en hel bunt kreditkort. Kreditutrymmet är väl ändå begränsat? På UC-utdragen brukar det synas hur stor del av krediten som är utnyttjad. När jag fått sådana brukar det stå typ 10-20%. Det blir ju jobbigt om krediten tar slut.

Det här med att kunna kombinera konto i X-banken med kort från någon helt annan leverantör är relevant, alltså att det inte är svårt eller jobbigt. Samma sak att man kan ha “bensinkort” utan att ha bil eller körkort och använda det för att köpa barnmat istället.

Det här med att ha flera olika kort istället för ett enda är en intressant fråga och hur man kan tänka kring det.

3 gillningar

Det känns som att “Ett avsnitt om att sova gott” vore ett bra sätt att paketera flera av dina punkter. Många är oroliga över sin ekonomi, att inte ha råd att leva som man vill.

Idén om att ha korta avsnitt som är mer “Youtube-mässiga” tycker jag känns sympatisk. För den mindre insatta publiken är det förmodligen lättare att ta till sig.

6 gillningar

Ett avsnitt om att köpa bostad vore helt klart bra. Det finns väldigt många fällor att gå i där. Jag har köpt bostad totalt tre gånger i livet, två lägenheter och ett hus. När jag köpte huset var första gången som jag “gjorde rätt” i fråga om att ha en gedigen process. De andra köpen var mer spontana och det är ingen bra modell. Som ung person är det verkligen inte lätt att förstå hur bostadsmarknaden fungerar. För mig var det väldigt överraskande när jag insåg hur “dum” bostadsmarknaden är.

När man köper aktier sätts priserna av proffs och du är ganska lost som privatperson. På bostadsmarknaden är det mer så att man är “omgiven av idioter”. Det finns faktiskt stora möjligheter att göra en riktigt bra bostadsaffär genom att verkligen satsa på att lära sig marknaden.

Jag tror många skulle uppskatta lite kortare klipp med mer “basic” information, tänk tutorials, på HUR man faktiskt går till väga med saker som lyfts som tips i många avsnitt.

Ta bara det mest grundläggande, att spara i globala indexfonder, hur kan det se ut på en banks hemsida där man väljer mellan olika fonder? Förstår att det blir knepigt då alla banker har olika interface osv, men lite mer handfasta och illustrativa steg-för-steg instruktioner tror jag skulle uppskattas inom flera områden. T.ex. pensionen är ett sådant område där många känner sig lost tror jag, bland de olika valcentralerna och pensionsbolagen.

8 gillningar

Ett avsnitt om tjänstepension skulle vara bra. Kollektivavtal skulle vara en viktig poäng där liksom att undvika att köpa dyra lösningar som vissa (ej namngivna) leverantörer står för.

1 gillning

Jag vill ha ett avsnitt med Melwa! :tulip: Jag tänker att en uppfräschning av typ “så kommer du igång” vore bra. Lite steg för steg som Dave Ramsey fast inte hans steg. Jag skulle, efter att i många år ha förfärats över hur illa mina kvinnliga vänner sitter vid en separation, gärna se ett avsnitt om att planera för en ev separation. Den behöver inte rikta in sig på kvinnor men om man tex fått ett par barn, knappt jobbat på ett par år pga det, inte stått i bostadskö osv så sitter många riktigt illa till vid separation. Många ämnen/råd i forumet utgår också från att människor är 100% nyttomaximerande rationella individer men det är det mycket få av oss som är. Vi som faktiskt inte har vårt på det torra kan tex inte ta samma risker, och är man van att pengar är en bristvara så behöver man ha med i beräkningen att det kan göra en väldigt riskavert.

18 gillningar

Jag uppfattar att en massa kloka saker har sagts i väldigt många olika avsnitt, ett problem är bara att stora resonerande avsnitt inte riktigt passar för en mindre ”intresserad” publik, alltså grupper vars ingång är ”behovsbaserat” än baserat på ett regelrätt intresse för privatekonomi.

Det som skulle behövas är mer att ”paketera om” saker så att de blir mer anpassade för den som vill ha de viktiga tipsen direkt och få lite mindre av allt prat runtomkring.

3 gillningar

Många stoppar huvudet i sanden när det gäller privatekonomi. När huvudet väl dras upp ur sanden så upptäcker du att du står vid foten av en pyramid. Det finns oändligt med saker att ta tag i, allt från hushållsbudget till sparande och försäkringar. Det svåraste tror jag är att inte ge upp och stoppa huvudet i sanden igen. Det behövs konkret vägledning om vad som är viktigast att göra först. Och det är inte att starta ett konto hos Lysa

5 gillningar
  • Ett avsnitt som är utformat för att lyssna tillsammans med sin tonåring med efterföljande diskussionsfrågor

• Kapitalförstörande folk förbiser, (provpratar här) tänker på lättare underhåll som kunde gjorts för att hindra fördyrande problem framgent. Exempelvis hus- bilskötsel etc. ”Fäll upp taket på cabrioleten när den regnar…” :sweat_smile:

10 gillningar

Tveksamt tycker jag. Tror minst 99% av RT-medlemmarna/podlyssnarna vet hur en internetbank fungerar. Ett sådant släpp blir ju ”förlorat” för hela följarskaran.

1 gillning

Jag visste inte ens vad ett ISK var när jag började hänga här, än mindre hur man startade ett konto. Tyvärr tror jag inte att jag är ensam. :see_no_evil:

Bara för vi vet, så vet inte alla.

18 gillningar

Kanske är det så att tänket med ”faser i livet” passar allra bäst för just nybörjaravsnitt. Där vore det förmodligen allra bäst med ett fokus på ”studenter” eller ”nybliven pensionär”. Då skulle sannolikt algoritmerna på Facebook också lättare kunna matcha inläggen med rätt målgrupp.

1 gillning

Exempel på avsnitt:

• Hur hjälper man en vän med ekonomin? Kanske genom intervju med någon som har detta som jobb?
  • Fällorna med räntefria delbetalningar och kreditköp. Eller: hur tjänar egentligen butikerna på att erbjuda räntefri delbetalning?
  • Konsten att gå från att konsumera till att investera (genom sparande)
  • Varför är det viktigt med en budget? Hur sätter man en budget?
  • Undersökande avsnitt om hur skuldsatta svenskarna är, kanske med hjälp av statistik eller intervju med någon som är insatt. Lite som ”så rika är svenskarna”
  • Hur hanterar man ekonomisk skam hos sig själv eller andra nära och kära?
  • Det stora avsnittet om lån - bra lån och dåliga lån, hur ska man tänka?
4 gillningar

Finns mycket att gå igenom för en hälsosam ekonomi.

1. Se över dina utgifter.
  2. Förbättra dina marginaler.
  3. Vikten av buffert.
  4. Ta inga dåliga lån.
  5. Jaga högre lön, inte mer jobb.
  6. Spara lagom.
  7. Se över framtidsplaner.
  8. Spara långsiktigt.
  9. Val av fond.
  10. Se över dina pensionslösningar.
  11. Se över försäkringar.
  12. Undvik impulsivitet.
  13. Se över abonnemang.
  14. Hur fungerar nominell/effektiv ränta.
  15. Debet/kredit.

Hur ser de olika småutgifterna ut i ett längre perspektiv? T.ex: du köper en kaffe på macken för 30 kr varje dag till jobbet.

10 gillningar

Absolut att de flesta redan existerande medlemmarna nog har koll på detta, men kanske inte en bredare publik på youtube som skulle kunna vara målgruppen för något liknande? Så att de sedan hittar till sidan och forumet? Själv hade jag absolut inte koll på hur man köpte en aktie för bara några månader sen, och många vänner har aldrig tänkt på eller ens loggat in på relevanta sidor för sin pension.

4 gillningar