Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…

Hej!

Sitter och lyssnar på senaste avsnittet o h något som slår mig är att de flesta ” gäster” eller samtal som förs så förväntas de flesta med ett sparintresse ha en lön på minst 45 000kr?!?

Det kan kännas lite skevt för alla har inte den lönen och kommer aldrig att ha. Detta är ingen klagomur utan jag lyfter endast en tanke på att det kunde vara intressant att höra olika perspektiv på hur folk sparar med lägre lön osv.

Där jag bor är en lön på 30-35 000kr ganska normalt. ( självklart inte inom välutbildade yrken osv) utan industriarbetare,mm.

Någon annan som tycker det hade varit intressant eller är det bara jag?

Ha en fin dag!

47 gillningar

Jag håller inte med om att RT vänder sig till höginkomsttagare. Tvärt om just för att man vill göra det enkelt och billigt så är det just för vanliga människor.

Däremot kan jag hålla med om att det varit lite väl mycket diskussion (även är på forumet) om att man ska hålla sig under brytpunkten för statlig inkomstskatt dvs runt 45 papp per månad som egen företagare… ungefär som att alla kan göra det :slight_smile:

Har inte statistiken helt färsk men har för mig att snittlönen är runt 30 kkr/mån i Sverige och att det bara är 10% som betalar statlig inkomstskatt dvs har över 45 papp i månaden.

13 gillningar

Jag känner flera, inklusive min fru, som ligger i det spannet och det går absolut att spara ändå.

Nyckeln är att alltid spendera mindre än man tjänar. Ett bra tips brukar vara att inte öka sin konsumtion vid varje löneförhöjning, istället höjer man sitt sparande :blush:

Sen blir det ingen FIRE vid 40 om man tjänar 30k. Det kanske förvisso inte måste vara målet för alla, i så fall bör man nog göra något för att öka din inkomst.

Sen att vissa regioner har lägre löner stämmer, men de brukar också ha lägre boendekostnader också.

Det gäller alltså att utforma mål efter ens egen situation. (Att jämföra sig med andra är en dålig vana när det kommer till ekonomi, det kommer alltid finnas de som har mer än dig.)

10 gillningar

Håller med dig! Det är lätt att jämföra sig med helt fel kretsar!

Tack för bra svar!

2 gillningar

Som redan sagts. Det viktiga är mindre ut än in varje månad och ett månadssparande direkt in på börsen. Det kommer alltid att finnas folk som har mer och tjänar mer.
Som jag skrivit i annan tråd för längesedan är att jag har valt att fokusera på mig och inte jämföra mig, skapar bara stress men lite kan man snegla för att få inspiration,
Sätt upp den sparkvoten du kan/vill ha och sen bara kötta på. Tycker att RT verkligen tänker på de som har det tufft ekonomiskt. Vanlig hushållsekonomi och enkel investering, LYSA eller färdiga portföljförslag.

6 gillningar

Jag håller nog inte med om att alla ska tjäna 45k i månaden. Utan de gånger de pratats om den siffran handlar om småföretagare inte bör ta ut mer i lön.

När jag tjänade inom det intervallet du nämner innan skatt sparade jag minst 10k i månaden (efter skatt). Det blir snabbt stora summor pengar.

3 gillningar

Jag förstår absolut hur du tänker @Jabinski men jag tycker inte att hög inkomst är nödvändigt för att följa innehållet på RT. Snarare tvärtom så tycker jag att Jan alltid har haft ett ödmjukt perspektiv gentemot låg/medelinkomsttagare i alla råd och avsnitt han producerat.

Däremot går det ju lite hand i hand att man sporras till att jaga högre lön på ett eller annat sätt om man är sparintresserad… Så det får man nog leva med att man exponeras mot när man hänger här :slight_smile:

Sedan vet jag inte om jag håller med om att många kan eller borde bli egenföretagare. Eller att alla ens har möjlighet att tjäna 45K+ via vanligt lönearbete. Det kanske förtjänar en tråd för sig…

Men jag gillar däremot att @janbolmeson utmanar folks tankar om sig själva. Det är nog många fler än idag som borde fokusera mer på intjäning och att tänka utanför boxen än vad man är van vid.

Med det sagt så har nog Nordnet Sparpodden avsnitt #388 mycket av det du söker! En “vanlig knegare” med lön under 30K som jagar FIRE! https://youtu.be/RF1erhUP-WE

12 gillningar

Hänsyn måste ju tas till var man bor. I Stockholm är 30-35 kanske en direkt dålig lön. Men bor man på landsbygden med mycket lägre prisläge så kan det vara en helt okej lön. Sedan beror det på var i livet man befinner sig. Är barnen utflugna och man hunnit bygga upp ett kapital är kanske 30-35 inte dåligt heller.

6 gillningar

39 brutto och ensam vuxen i hushållet här, får ut runt 30, sparar 20… så ja, det går. Sedan handlar det om utgifter, eventuella sidoinkomster, vald livsstil etc. Jag har jobbat för att minimera utgifterna.

Men jag delar din uppfattning att det ibland låter så, speciellt när man pratar statlig inkomstskatt, uttagstak, en del pensionssnack osv.

Som sagt förr (#senatorcato), Oskar och Maribel som gäster och detta hade kunnat vara en bra språngbräda för samtal. :slight_smile:

Så länge de startar företag! :rofl:

3 gillningar

Har lyssnat på podden i ett par år. Nåt som jag upplever är hur podden verkar bli mer och mer verklighetsfrånvänd. Prat om höga inkomster blandas med anekdoter om personen som Jan hjälpt och ska vara representativt och fungera för den stora massan. Att påstå att en låg inkomst skulle ha det lika lätt som en hög att spara sig till FIRE pga livsstilscreep känns sjukt provocerande. Det är självklart att en person som har större inkomster har större valmöjligheter.

Jag tycker RT är en otroligt bra kunskapskälla för ens ekonomi men ju mer pengar som RT har fått, destå mer verklighetsfrånvänd upplever jag att dom har blivit tyvärr. Det framstår som att tjäna mer pengar är lätt bara man är villig! Det blir en väldigt enkel retorik tycker jag.

38 gillningar

Just det där reagerade jag också på. Jag tror att det kommer ur ett alltför hypotetiskt/matematiskt sätt att se på saken. Det är helt ok att leva på inga pengar när man är ung och student och alla andra är typ i samma sits. Det är en jädra skillnad att ha ont om pengar när man har barn och många runt en har betydligt bättre ekonomi. Att snåla in när man redan upplever att man måste snåla sjukt mycket i jämförelse med andra måste vara enormt mycket jobbigare än att avstå sånt man ändå inte behöver.

14 gillningar

Jag har aldrig haft en grundlön över ~22k men är ändå bra mycket mer förmögen än många jämnåriga. Har endast jobbat med “skitjobb”, men har haft god arbetsmoral och tagit många extrapass etc. Just nu jobbar jag 50% utöver 100% studier. Är 25 och har drygt 500k investerat och 500k låst i brf.

Inkomst spelar föga roll eftersom lifestyle creep ofta uppstår, där utgifter springer iväg. Vissa av kompisarna kör BMW och Audi, medans jag cyklar och åker buss.

Det spelar ingen roll vad du tjänar, vad som spelar roll är hur mycket du lägger undan!

Det gäller även att börja spara tidigt när man fortfarande har utrymma att dra ned på vissa kostnader. Efter barn kommer in i bilden kan jag tänka mig att det blir det betydligt svårare att bibehålla vissa ekonomiskt lönsamma livsval, t.ex att inte ha bil.

14 gillningar

Jag upplever samma sak. När jag började lyssna på podden kunde jag som normal löntagare relatera väldigt mycket till RT, men det känner jag inte längre. Jag funderar ibland på hur relaterbart det är för nya lyssnare när mer och mer handlar om exempelvis private equity investeringar och anekdoter om väldigt förmögna vänner och kunder. RT förtjänar självklart all framgång de har skapat genom åren men för min del så känns podden inte så relaterbar längre .

13 gillningar

Alla som anser sig ha råd att röka kan spara. Alltså även personer med låg inkomst.

Sedan håller jag med om att RT har hamnat på en högre nivå och det har jag framfört i andra trådar. Många kan nog inte riktigt relatera till företagande och entreprenörsskap. Men det blir väl så lite automatiskt. Efter ett antal avsnitt har man avhandlat allt om grunder i sparande och investering.
Jag tror många som börjar titta inte hittar gamla avsnitt som nr 99.

4 gillningar

Tyckte också det haltade lite där. Jag är själv “priviligierad” med hög inkomst och mycket kapital men för de som har en mer normal lön blir det svårt att jämföra sig med personer som har eget företag och fakturerar 2 miljoner om året. Det spelar ju nästan ingen roll alls då hur det går på börsen, miljonerna rullar in ändå.

Vilket iofs får mig att undra varför vissa ändå väljer så tama placeringar som breda indexfonder när man har en fast grund att stå på med de där miljonerna som rullar in oavsett hur investeringarna går. Man borde kunna ha en betydligt högre risk utan att ha svårt att sova om nätterna.

Alla kan självklart göra rätt mycket för att hålla igen på utgifter och även i viss mån öka inkomster. Det handlar mest om prioriteringar. Men alla har inte företag där det ramlar in 2 miljoner per år. Eller som han den där PPM-rådgivaren som drog in 10 miljoner per år, i alla fall innan det började gå riktigt dåligt.

4 gillningar

Och/eller sluta dricka alkohol, eller sluta äta chips, godis… Men det är ju inte lika lätt för alla. För mig som knappt använder något av det där är det superlätt men jag har ändå en förståelse för att det kan vara mycket svårare för andra.

5 gillningar

Är det inte egentligen så enkelt att antalet möjligheter att göra smarta ekonomiska val ökar med högre inkomster eller omsättningar i bolag. Periodisera inkomster för att hålla ner skatten, planera pensionsuttag m.m. Rikatillsammans har nu funnits så länge att för att utveckla sig och inte återupprepa måste ämnen anekdoter och diskussionen röra sig mot tips och frågeställningar som berör färre och färre. En utmaning till Jan och Caroline är kanske att göra ett avsnitt som vänder sig till människor med riktigt låga inkomster.

9 gillningar

Ville bara säga att jag följer tråden med intresse och tar till mig det som ni säger.

Samtidigt upplever jag att det hela tiden är en balans som ibland är svår. Medianlönen är ju 32 000 i Sverige. Genomsnittslönen högre och än högre bland läsarna.

Samtidigt tänker jag också att det är svårt för mig att vara något jag inte är. Typ svårt för mig att vara ”vägen mot första miljonen” eftersom det är ett tag sedan jag var där.

Däremot tycker jag att det är intressant att ta upp andra saker som nästan aldrig kommer ut utanför finansbranschen. Samtidigt så är ju tex vissa saminvesteringsprojekt på Patreon ett sätt att demokratisera den processen som gör att man inte behöver ja 10 Mkr för att vara med vid bordet, men det kräver ändå några hundratusen. För vissa blir det då möjligt och för andra är det totalt verklighetsfrånvänt med ”några hundratusen” i en lekhink.

Men å andra sidan har vi tex lyckats komma in tidigare i affärer än AMF, Kinnevik, Tencent och så vidare. Vad som är lätt att glömma bort i jämförelser är att jag började spara 1996… vore konstigt om jag fortfarande var på ”tjäna din första miljon”. Då skulle ni ju verkligen inte lyssna på mig. :joy:

Men allt leder till att det dyker upp som verklighetsfrånvänt. Klurigt med balansen.

26 gillningar

Ja, verkligen. Jag tror att det är jättesvårt på annat sätt än ”kom-igång”-avsnitten med tex Lysa. Jag ska vara ärlig att jag har svårt att relatera till ”låga inkomster”, särskilt om jag inte lägger mycket medveten energi, eftersom jag har tränat så länge att vissa saker är omedvetet nu. Och jag glömmer bort att det inte är att ”bara göra”. Hamnar från tid till annan i det med omedveten kompetens.

En kompis påpekar det för mig i nästa veckas avsnitt. :flushed:

4 gillningar

Jag håller med till 100% och har svårt att se hur en låginkomsttagare har likvärdiga möjligheter som en höginkomsttagare. För de allra flesta är det nog bra mycket enklare att skära ned på utgifterna i förhållande till inkomster än att signifikant öka på inkomsterna.

3 gillningar