Jag vet att jag är skämtet i tråden men allvarligt talat så grovt nedbrutet på en genomsnittlig månad (periodiserat):
ca 10 000 räntor
ca 8 000 mat
ca 6 000 barnkostnader (en 3-åring och en 10-åring)
ca 3 000 städning
ca 6 000 el, uppvärmning vatten och annan drift
ca 4 000 resor
ca 5 000 övrigt, renovering, husdjur och nöje etc
Till ovan tillkommer saker som inte är utgifter men som i min lite slarviga kommentar om 50 tkr ingår. Dvs det kommer in ca 50 tkr till lönekontot som är slut i slutet i månaden.
ca 2 000 CSN
ca 10 000 amorteringar
ca 3 000 sparande
Summa ovan ca 55 000 sek. Kan som sagt vara helt verklighetsfrånvänd men upplever inte att det sticker ut och många har liknande men de periodiserar det mentalt. Har man två löner runt median i Sverige så ligger man inte långt därifrån.
Eller är det verkligen så extremt?
(Skulle ju kunna sänka belåning och därmed sänka ränta och amortering, men det är just nu ekonomiskt ej optimalt)
Kan du inte skapa en tråd kring detta då utgifter oftast är mer intressant än lön…
Ni har högre utgifter än oss men mycket hänger på räntan,
Grovt har vi:
Ränta: 2000
Mat (inklusive resturang): 8000
Huskostnader: 6000
Resor: 2500 (bor oss släktningar både i fjällen och utomlands)
Transport: 6000 (skriver av bilen rakt på 10 år)
Nöje: 7000
Amortering: 6000
Summa: ca 37 500
Sen blir det som är över sparande.
Det som jag tycker hela denna tråd saknar är tanken att man bör fokusera på lämplig livstill istället för sparkvot och sparbelopp…
Mycket grovt:
4500 avgift och ränta.
El och övriga fasta kostnader relaterat till boende 500.
Bil ca 1500.
Mat, nöjen, hobbyprylar 7k i snitt ungefär (väldigt varierande). Helt enkelt korträkningen så inkluderar allt från lyxresturanger till toapapper.
Vi har väl ca 50kSEK också, MEN då är ca hälften av det projekt som är investeringar på hus och liknande. Så ca 25kSEK är fasta kostnader (12.5k var). 2 bilar, 1 barn, 1 hund
Denna blev jag impad av, där ligger jag i lä… Bara min elräkning för september va nästan det dubbla…
Men nä, tror inte det är så extremt när man räknar med sparande och amorteringar men för många tror jag att det hade varit tufft å ligga på den nivån av utgifter månad ut å in…
Ska kolla mina egna sen så får vi se om hur tuff jag är då…
Det här är den förenklade budgeten, har en mer avancerad Excel som går ännu mer in i detalj men det här är det hela i grovt. Tyvärr verkar forumet tappa en del av formateringen. Två vuxna, en hund som bor i villa på landsbygden. Matbudgeten har varit tight i år med alla ökade priser så där kommer vi behöva öka.
edit: För den som kommer in till det här inlägget 2023 från annan tråd så har det gjorts lite justeringar på grund av kraftigt ökade matkostnader, men grundupplägget är det samma. De två översta raderna för 2022 var 2500 resp 400 (höjning med 18%). För 2023 kommer vi att höja lite ytterligare då matkontot fortfarande är det enda som ofta “tar slut” innan nästan insättning. Vi har gjort de sista inköpen från hushållsbufferten och det har gått i princip jämnt ut.
En väldigt viktig aspekt för varför det har fungerat under Q3 2021 tills nu är att vi har haft bunden ränta och bundet elpris.
1500 transport (inkl bilavskrivning, bensin, rep och förs)
2000 Hobby, etc.
= ca 30000 ut efter skatt
*kommentar: Jag har förmånen att ofta kunna äta på jobbet (pedagogisk måltid el dyl). Mobil via jobbet också. A-kassa etc är marginellt. Sedan hjälper intermittent fasta och minimalism/miljömupperi i många lägen.
Senaste 12 månaderna (alltså “rullande 12”).
Förtydling: Det står två belopp per rad. Den första är genomsnitt per månad och den andra är totalt för perioden (vilket i detta fall då alltså är ett år).
Edit: förtydling 2: Vissa av utgifterna är gemensamma, och maten ovan avser en vuxen person; min andel.
Grova drag: familjens årsutgift ligger på ca 300k inkl. Allt.
Enda jag behöver veta, sen försöker vi alltid optimera fasta kostnader och inte leva ovanligt lyxigt utan att snåla.
Uppdaterade vår budget idag. Vi gör av med över 60 000/månad🙄. Renoverar vår gård som vi bara haft ett drygt år, har höga bolån, 2 bilar, 2hästar, en hund och 4 barn. Barnen har massor med fritidsintressen också. Vi kommer aldrig kunna sluta jobba men det är ok, vi trivs på jobbet. Tänkte att det kan glädja nån att se andra som är värre…
Fasta/regelbundna kostnader inkl bl.a. mat, bil, nöjen, amorteringar: ca 16 000 kr/månad.
Därtill periodiseringar/större engångsköp som kan landa på mellan ca 0-10 000 kr/månad.
Investerande: ca 10 000 - 20 000 kr/månad (beroende på eventuella periodiseringar/större engångsköp).
Roligt att denna tråden dök upp när jag satt och putsade på den budgeten jag brukar ha när jag på vintrarna hyr hus i Norra Thailand. Jag talar Thailändska och hyr hus där det inte finns några turister, så som motvikt till Er med 60kkr i utgifter i Sverige:
Månadsutgifter i THB
Mat 6000thb (restaurang, lagar knappt något hemma+tagit höjd för lite godis, glass, vattten etc)
Hyra 3000thb (inkl el)
Bensin 3000thb (högt räknat. Äger en motorcykel så behöver inte hyra)
Thaiboxning 5000thb (styrketräningsgym skulle kosta blotta 1000thb)
Övrigt 1000thb
Sjukf 2000thb Totalt 20000thb(dvs i runda slängar 6500-7000kr/mån med en stark THB)
Detta är väl det vi ser som fasta löpande utgifter. Ca 25-26000kr.
Inkomst just nu med en person arbetande lön och en person föräldraledig men tar bara ut 2,5 dagar i veckan ca 35000kr så ca 8-10000kr som sparas och investeras.
Vid full lön från båda så sparas och investeras ca 15-20000kr.
Rätt låga då jag håller på att återhämta mig från att psykiskt ha ställt min hjärna i “studentläge”
Fasta utgifter/tvångssparande
BRF-avgift: 3 300 kr
Amortering: 2750 kr
Ränta (före skatteavdrag): 1 600 kr
Mat (inkl restaurang): 2 500 kr
CSN: 620 kr
A-kassa + inkomstförsäkring: 380 kr
Spotify: 110 kr
Hemförsäkring: 100 kr
Sjuk/Olycksfallsförsäkring: 170 kr
Telefon-abb: 100 kr
Bredband: 125 kr
El inkl allt: 250 kr
Parkering: 190 kr
Helförsäkring (bil): 400 kr
Bensin: 300 kr
Fordonsskatt: 125 kr
Kläder: 250 kr
Bilunderhåll: 500 kr (grovt uppskattat)
Så cirka 14 000 kr någorlunda fasta utgifter. Sedan tillkommer givetvis småkrafs och sällanköp så i praktiken har det nog legat runt 16 000-17 000 kr det senaste året. Bilen hyrs ut för att täcka sina omkostnader så gott det går.