Eget AB: månadsvis utdelning? Hiss eller diss

Blev lite inspirerad av @janbolmeson uppställning i den här tråden:

Upptäckte av misstag att Bokio Lön har en funktion för att göra nettojustering på lönen. Hade lagt in en lönekörning för januari och glömde justera för sjuklön i december. Hade redan kört iväg uppdraget till banken så lade in en nettolönejustering. När jag sedan bokförde lönerna så bokades detta mot 2890 (jag är ensam anställd i företaget så jag använder det kontot i Bokio i stället för 2893 eftersom alla mallar och utläggsfunktionen är gjord för 2890). Som tur var hade jag utlägg som inte var utbetalade så uppstod inget förbjudet lån. Brukar ju normalt ta ut utdelningen för föregående år som en klumpsumma. Investerar hela utdelningen i min FIRE ISK, och trots matematiken så blev tanken lite lockande att göra månadsvisa utdelningar i samband med lönen.

Utdelningen skulle i så fall beslutas på stämma i januari och enligt beslutet skulle då utdelningen betalas ut (250.000*0,8)/12. Man får så klart boka upp hela beloppet på beslutsdatum mot 2890/2893. Bokio Lön fixar sedan så att det bokas bort rätt summa varje månad från 2890/2893.

Vet att redovisningskonsulten sa att det var bokningen mot 2893 som utgjorde själva utdelningen och resten var ju upp mellan företaget och mig. Företaget drar inte preliminärskatt på utdelningen utan jag betalar in den själv så här års. Vet att det finns olika tankar kring det, men enda gångerna jag har fått strul med Skatteverket så har det varit när jag har gjort avdrag. Utdelningen redovisas genom kontrolluppgift en gång per år i KU31 utöver anmälan till Bolagsverket.

Vad säger ni andra som kör Eget AB och tar lön upp till brytpunkten och utdelningen enligt 3:12? För den som inte har samma luft i budgeten som jag och är van vid en större månadsvis löneutbetalning så kanske det här är ett alternativ. Har ju diskuterats nyligen i den här tråden:
Starta eget - hur göra med lönen?

50.000 netto motsvarar ju lite drygt 89.000 brutto för en vanlig anställd.

När jag gjorde årsbokslut så hamnade utdelningen på 2898.

Sen tänker jag månadsvis köra kredit 1930, debet 2898. 52k i januari (40k sparas för skatten), 12k övriga månader.

Jag kan inte tänka mig detta ens är gråzon. Jag kan ha fel.

1 gillning

Tja, varför inte. Du skattar ju ändå inte för pengarna förrän nästkommande år så det blir ju ingen direkt skillnad ifall du tar ut allt på en gång eller delar upp det på 12 ggr.

Det bokas ju i princip som en skuld mellan företaget och dig, kan inte se några som helst problem med att du gör så här. Det är dina pengar som företag håller i tills de är utbetalda. Du kan ju välja i vilken takt du vill ha det utbetalt. Som sagt, bara viktigt att ha koll på skatten för utdelningen så du inte glömmer betala in den.

T.ex jag får alltid göra två utbetalningar eftersom jag kan inte flytta hela summan på en gång under en dag.