Jag har drivit eget AB i 1,5 år och skall nu planera utdelning för 2025 års vinst.
Min plan denna första tid har varit att få ut ca 40 000 kr netto och spara allt överskott för att ha ca 6 månadslöner i företaget.
Jag tar idag en lön på 58 000 kr brutto med en skatt på 31%. Vilket blir ca 40 000 netto.
Nu har jag gjort en vinst som täcker lön och övriga kostnader i 4 månader framåt. Detta efter vinstskatten för 2025. Min tanke var då att inte ta någon utdelning utan behålla pengarna i företaget som säkerhet (enligt min plan).
Är det mer fördelaktigt att ta ut 250 k i utdelning och avstå lön i 5 månader? Som jag förstår det så kostar det företaget 250 k och ger mig privat 200 k efter skatt på utdelningen (vilket blir ca 5 månadslöner netto)
Eller skall jag spara pengarna i bolaget och ta lön som vanligt? Detta bör ju kosta företaget 58k + soc avgifter x 5 månader?
En annan fördel bör väl då även bli att jag ligger med låg lön år 2026 och kan ta en högre lön sista halvåret utan att blir merbeskattad då jag går över den brytpunkten.
Skall tilläggas att jag även har en förmånsbil med 5600 kr i förmånsvärde.
Du betalar ju skatt på vinsten nu, så den vill du helst inte ta ut i lön. Du vill ta lön som du kan kvitta mot oskattade inkomster, dvs det du drar in under 2026. Eller har du personal som du behöver säkra en lönebuffert för?
Hade jag varit du skulle jag satt av 25% av vinsten i periodiseringsfond, som du kan använda som lön om du inte får inkomster 2026. Maxat utdelningen. Sparat ev resterande som buffert/framtida-utdelning i bolaget
En fråga från en som är i liknande situation. Är det korrekt att periodiseringsfonden bara går att återföra tidigast efter ett år? Vilket skulle innebära att den inte kan användas till lön under 2026?
Kul att det går bra. Vad driver du för verksamhet? Driver du den själv utan andra anställda och äger du 100% av aktierna? Äger du aktier i andra bolag? Planerar du att växa verksamheten?
Spontant låter det som att du ska ta ut utdelning, och fortsätta ta ut lön. Men det beror på olika faktorer och vad som är planen och utsikterna framöver. Svårt att säga så på rak arm. Du får svara på frågorna i första stycket och återkomma.
Maxa avsättning i P-fond. Ser det bara som positivt om du vill bygga upp en buffert och ha lite säkerhet i bolaget. Se till att du kan plocka ut en bra lön varje månad. Fortsätter verksamheten prestera bra 2026 går det att göra en extra utdelningen under verksamhetsåret. Alternativt kan du ta en större utdelning 2027 om du ser att företaget har lyckats bygga upp den buffert du vill ha. Lön till brytpunkt kan du bara ta varje år och bör prioritera. Utdelningsutrymme ackumuleras och ska enligt mig användas till att plocka ut överlikviditet när bolaget är i en stabil fas med den buffert man vill ha.
Jag skulle sänkt lönen omdelbums. Att gå ovanför brytpunkten för statlig inkomstskatt är grov kapitalförstöring som egenföretagare. Se även till att förmånsbilen går som nettolöneavdrag (inte bruttolöneavdrag).
Läs gärna den här som är en liten reflektion av vi i communityn tycker. Med andra ord, först och främst lön till brytpunkten, därefter utdelning. Buffert går dock före utdelning. …och som andra skrivit så är det en god idé att maxa periodiseringsfonderna.
Av vilken anledning? En förmånsbil är en skattepliktig förmån. Så länge ditt bolag betalar ut lön måste ditt bolag betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag beräknat på förmånsvärdet.
Jag är IT-konsult utan anställda (förutom mig själv). Jag planerar inte att anställa eller växa.
Äger inte aktier i andra bolag förutom ISK då.
Jag vill ha ca 6 månaders utgifter i företaget som säkerhet.
Min ambition är för tillfället inte att öka privata inkomster rejält varje år, utan istället dra ner på arbetstid då jag har barn som är 8 & 11 och jag värderar tiden med dem högre än t.ex. ett större hus
Anledningen att jag tagit lön över brytgränsen är att detta är mitt första bokslut och jag därmed inte tidigare kunnat ta utdelning.
Jag drog denna dialog med chat gpt som tyckte jag skulle maxa utdelningen och sedan ta så låg lön som möjligt.
Jag har kontrakt med kund till September även om detta självklart kan ändras.
Jag skrev: “Se även till att förmånsbilen går som nettolöneavdrag (inte bruttolöneavdrag)” varpå du skrev “Jag kör inget löneavdrag alls”. Kontexten är alltså den förmån som uppstår när man har en förmånsbil som TS nämnde.
Med nettolöneavdrag menar jag alltså löneväxling i form av ett nettoavdrag för bilförmånen.
Tar lön ur mitt AB till brytpunkt med drygt 40` netto, vinsten återinvesteras i KF . Har en likviditet som täcker knappt 1 år av företagets kostnad i ett sparkonto och överskottet trycks in i KF. Utdelningen sparas på samma sätt, men privat räntekonto och isk. Har en ren tjänstebil på företaget där massa omständigheter är uppfyllda för detta.
Jag har tidigare drivit en redovisningsbyrå och är kunnig inom beskattning och juridik. Löneuttag är inte så okomplicerat som det låter, om man ska ta hänsyn till alla aspekter (pension, SGI, privatjuridik ex sambo/partner). Jag råder dig att ta hjälp av en skattekunnig redovisningskonsult i dessa frågor, och inte ett internetforum. Jag förstår dock, självklart, om du bara frågar här för lite input - och inte som beslutsunderlag.