Jag har startat mitt första AB detta året och gått från anställd till att bli konsult på egen firma (+ startat eget företag som webbutvecklare vid sidan under samma AB).
Har pratat med lite vänner angående om att det är bättre att ta ut högre lön och spara privat än att spara pengarna i företaget (som jag måste vinst-skatta på).
Så frågan blir då, vad tycker ni? Kom gärna med för och nackdelar med båda alternativen.
Har även en tanke i framtiden att flytta utomlands och ta ut lön från företaget (betydligt mindre lön än vad jag tar ut idag) och leva på webbutvecklingen.
Det beror väl på om du tänker att du ska ta ut högre lön eller utdelning. Utdelning är bättre skattemässigt än lön. Den vanliga rekommendationen brukar vara:
Ta lön till brytgräns för statlig skatt för att “maxa välfärdssystemet”, dvs SGI och allmän pension.
Ta utdelning enligt 3:12-regeln. Har för mig att det är ca 180 000 kr enligt förenklingsregeln just nu. Detta skattar man ca 20 % på. Bolagsskatt på 22% har dragits innan.
Om det fortfarande finns vinst kvar kan detta sparas i företaget. Även här är det 22 % bolagsskatt. Dessa kan senare tas ut som utdelning i första hand eller lön i andra hand. Eller möjligtvis med längre skatt om bolaget legat i träda efter att man slutat dra in pengar.
At ta lön är sämsta alternativet skattemässigt. Däremot spelar det ingen roll om du tar utdelning och sparar privat eller sparar i företaget och tar utdelning senare. Så länge inte reglerna ändras så klart.
Att “spara” pengar i ett affärsdrivande bolag är förenat med en del risk. Om man vill lägga undan pengar i ett bolag så kan det vara en god idé att skapa ett holdingbolag. På så vis har man två olika juridiska personer - en som driver affärerna och en som håller i stålarna.
Absolut, bra att du sa det, jag tänkte inte på det! Så har jag det själv. Men inte maken. Borde se till att han ändrar det även om risken i hans bransch är ganska låg så vet man ju aldrig…
Finns det nån fördel med att gå med vinst i företaget än att först försöka maxa inkomsten upp till brytpunkt? Eller om man lägger sig plus minus 0 vid årets slut för att kunna ta ut så hög lön på ett år som jag kan.
Jag tänker man maxar för att kunna få högsta ersättning för SGI och PGI. Samtidigt bygger jag en buffert privat om jag märker jobben blir mindre och mindre som jag kan leva på tills jobben kommer in igen.
Enda nackdelen jag kommer på om man inte går med vinst är väl banken som klagar ifall jag vill låna pengar. Men om jag inte är i behov av lån varför ska jag då inte maxa lönen före vinst i bolaget?
Jag är i samma position som TS. Hade funderat på att skapa en KF i Lysa för bolaget. För att kunna bygga en långsiktig pengapott till lön eller utdelning i framtiden. Nackdelar med det?
Om man räknar på vad det kostar att du i din plånbok får du pengarna från bolaget:
Genom lön
Arbetsgivaravgifter på lön: 32,41%
Skatt på lön: ca 33% i bästa fall (sämre Chase om man betalar statlig skatt)
Summa: 32.41% + 33% = 65%
Då får alltså behålla ca 35% netto av vad som kommer in till företaget
utdelning med 3:12 reglerna
Bolagsskatt på resultat: 20,6%
Privatskatt: 20%
Summa: 20,6% + 20%= 40,6%
Du får behålla ca 60% av de pengar företaget får in.
Så givet att du inte har ett behov att använda/investera pengarna privat, är det bättre att hålla lönen under gränsen för statlig skatt, ta ut max utdelning och eventuellt överskott ligger kvar i bolaget
Skatt på 33%?
Tror inte du kan hitta en enda kommun där skatten blir över 28% med jobbskatteavdrag och du håller dig under brytgränsen för statligskatt,
Sen multiplicerar man och inte adderar. Samt arbetsgivaravgifter är 31,42% utöver bruttolön och då måste man dividera bort den om man börjar med företagspengar.
På varje hundring blir lön:
100/(1+31,42%)x(1-28%)= 54,79
Skatten blir således 100%-54,78%=45,21%
På varje hundring blir utdelning:
100x(1-21,6%)x(1-20%)= 63,52
Är de inte en fördel att ta lön till brytpunkten, men att sedan hålla kvar vinsten i KF som företaget äger?
Om man inte tar utdelning, så får man ”ränta” på sitt tillgängliga utdelningsutrymme. Dvs du har mer utrymme vid senare tillfälle.
Samtidigt har företagets KF fler kronor på kontot eftersom de inte försvann i skatt vid utdelning.
Fler investerade kronor borde ge mer återbäring på investeringen.
Sedan när man behöver pengarna privat tar man från den upparbetade utdelningsbufferten.
Behöver man aldrig ta ut hela summan kanske man även kan likvidera bolaget när karriären är över och få ut hela summan som pension enligt 5:25 regeln. Dvs 25% skatt
Ang löpande uttag av pengar ur AB med bra intäkter .En till sak som behöver pekas på lite extra. En rejäl del av arbetsgivaravgift och “löneskatten” man betalar går till din egen pension. Totalt 17,2% om man tar ut under 50.000 i lön/månad (dvs 8600SEK per månad). Där går gränsen för din statliga pension. Över den lönen går dina 17.2% för överskjutande lön lite snopet i “ren skatt” .
Det betyder att om man vill optimera krona för krona är lön upp till brytgräns klart vettigt. Vid önskade uttag utöver den nivån tar många ut utdelning. Man kan även rekommendera att spara undan hyfsat med pengar i en buffert ( max 30% av årsvinst) i form av “periodiseringsfond” som är Icke vinstbeskattade pengar man kan ta ut ex som lön eller betala kostnader i AB om man får uppdragstorka. Dom får ligga där max 6 år. Har man bra med uppdrag skulle jag spara undan där maximalt tidigt.
Det ingen nämner här är att utdelningsutrymmet enligt huvudregeln ökar nästa år om du tar högre lön. Att ta ”extra” utdelning när man ligger på gränsen kostar mindre idag, men ger inte det ökade utdelningsutrymmet nästa år.
Dock har jag inte räknat på vilket som blir mest fördelaktigt. @E.D vad säger du som är flink med räknaren?
En fråga som passar i denna tråd och kanske inte förtjänar en egen tråd;
Finns det något hinder mot att ta ut lön från ett bolag som man inte längre arbetar i men som man har arbetat i tidigare. Tänk egenkonsult som sparar pengar i ett AB och så tas detta ut som lön under en tid när bolaget gör förluster under flera år för att ingen verksamhet bedrivs.
Vad säger att du inte arbetar i bolaget? Du kanske arbetar med affärsutveckling och funderar på nästa smarta drag…, allt arbete slutar inte med feta intäkter. Ett bolag ska drivas i vinstsyfte, men det är klart att man inte kan klandra en ägare om det går dåligt i några år fram till pengarna är slut och bolaget måste läggas ner.