Starta eget - hur göra med lönen?

Hej forumet!
Har så smått börjat fundera på att starta eget AB och konsulta. Än så länge är det bara en fundering och jag har inte kommit så långt i planerna än.
Jag förstår att många egenföretagare inte tar ut mer än ca 550 000 sek/år i lön p.g.a. höga skatter på högre löner. Men om jag nu har en betydligt högre lön som anställd och har anpassat vardagsekonomin efter det skulle det krävas ganska stora förändringar i vardagen för den nya, lägre, lönen som egenföretagare.
Hur gör andra egenföretagare? Biter i det sura äpplet och skattar?

Anledningen till att ta ut lön upp till brytgränsen som egenföretagare är väl för att få sociala förmåner såsom allmän pension.
Om du gör bra med vinst i ditt AB kan du ta ut utdelning.

Googla på 3:12

Som sagt så går det ju att kompensera med utdelning varje år. Jag brukar roa mig med att ladda ned rapporter från andra egenkonsulter och det är ytterst sällan man ser någon som går över brytpunkten för statlig skatt. Så svaret är nog att andra företagare anpassar sin vardagsekonomi efter sin inkomst. …även om det innebär att bolagets egna kapital kan växa sig väldigt stort över tid.

Jag personligen tar bara ut till brytgränsen för statlig skatt, resten om behov finns går till utdelning eller återinvestering i bolaget. Som konsult kanske det inte finns jättemycket att återinvestera i dock, men då finns alltid KF t.ex.

Jag hade nog snarare funderat på varför du behöver en högre lön månadsvis och börjat i den änden, det är klart en större och jobbigare förändring, och du kan ju alltid börja med att ta ut en högre lön och gå ned istället.

Att skatta bort de slantarna är enligt mig att förstöra pengar, även om man kan hävda att de går till något bra.

En del av de utgifter du haft privat kanske du kan lägga i bolaget istället.
Tanken med att inte ta ut mer än man behöver när flödet in är bra är väl att kunna ta ut samma summor när man vill jobba mindre , vara ledig eller har gått i pension.

Lön + utdelning motsvarande halva lönen bör motsvara en bruttolön på 92-95k.

Efter nåt år kan du ta schablonmässig utdelning i bolag #2, motsvarande totalt bruttolön på 120k.

Behöver du mer pengar än så får du antingen ta ut högre lön eller anlita en skatteexpert

1 gillning

Även om man hoppas kunna ta ut full lågbeskattad utdelning varje år så finns det ju ingen garanti för att man kan göra det. Jag tycker absolut att man bör vara inställd på att leva på sin lön. Speciellt för oss som ligger i FIRE/FIRE-flip spåret så är ju lägre utgifter lite av en hävd.

Med detta sagt så får man en total skatt på 36,48% på den lågbeskattade utdelningen. Med jobbskatteavdrag så ligger den totala skatten på lön (inklusive pensionsavsättningen) på drygt 49%. Går man över skiktgränsen så blir det ju inte så trevligt.

Jag använder dock inte utdelningen till hushållets utgifter utan sparar det på ISK.

Stort tack alla för bra input! Har pluggat på 3:12

Här är mina 3 bästa tips:

1. Låna in pengar och ta ut ränta
    Det mest fördelaktiga sättet att få ut pengar från sitt egna bolag är att låna in kapital. Räntan är avdragsgill för ditt företag och du själv beskattas endast till 30%. Man får ta statslåneräntan + 3% i ränta. Men det förutsätter så klart att du behöver kapital i din verksamhet. I ett konsultbolag kan man fundera över om det är användbart.

2. Pensionsavsättning
    35% av lönen får företaget betala in till en pensionsförsäkring. Avsättningen är då skattemässigt avdragsgill för bolaget och dagen du går i pension så betalar du bara inkomstskatt på pensionen. Dock tillkommer Särskild Löneskatt på 24,26%, vilket i realiteten innebär att pensionsinbetalningen till en tjänstepension kan tolkas som att den får göras efter att företaget betalat bolagsskatt.
    Även om jag själv inte lyder det här rådet, så är det något fördelaktigt att göra. Totalskatt på drygt 44% (förutsatt att du inte betalar statlig skatt efter att du går i pension)
    Tack @AdamL för att du påpekade angående skatten på avsättningen av pension som företaget måste betala. Editerade inlägget med de uppgifterna.

3. Maximera utdelning
    Utdelning för dig beskattas med 20% (efter att ditt företag har betalat bolagsskatt 20,6%), dvs total beskattning på 36,48% ((1-((1-0,206)*0,8))*100). Som lägst kan du ta 2,75 inkomstbasbelopp i utdelning. Om du istället väljer att ta ut utdelning baserat på mängden lön du själv tar ut, så får du ta ut 50% av totala lönekostnaderna i bolaget förutsatt att du tar ut lön till dig själv på 6 inkomstbasbelopp + 5% av företagets totala löner. Som mest behöver du ta ut lön till dig själv på 9,6 inkomstbasbelopp för att kunna få allt av 50% av de totala lönerna. Men i ett enmanskonsultbolag så blir inte det här jättefördelaktigt. Anledningen till det här är att staten vill premiera entreprenörer som tar risker, anställer mycket personal och på så sätt skapar mycket samhällsnytta - då blir också entreprenören och ägaren skattemässigt belönad.
    Beloppet man behöver betala till sig själv varje år förändras från år till. Jag har gjort en K10-kalkylator för att beräkna beloppet man måste betala i lön till sig själv. Jag har inte uppdaterat för 2022 års siffror, men jag lovar att det kommer: Beräkna K10 - Hur mycket lön måste du ta ut?

1 gillning

Det tillkommer “Särskild löneskatt på pensionskostnader”, SLP, 24,26%, som företaget får betala. Det är högre skatt än bolagsskatten, så inte särskilt förmånligt. Det finns minst en lång tråd om alternativ här på forumet:
https://rikatillsammans.se/forum/t/pension-for-foretagare-med-aktiebolag-direktpension-vs-tjanstepension-vs-spara-i-foretaget-lat-oss-samskapa-infor-ett-avsnitt

1 gillning

Jag låter beslutade utdelningar ligga kvar i bolaget. Då får jag ränta enligt ovan. Utöver täckande av likviditetsbehov så kan jag låta bolaget investera exvis i onoterade aktier. Vad tror ni på forumet om skatteverkets synpunkter på det?

Försöker förstå hur du menar. Hur får du ränta på utdelning du låter ligga kvar?

När årsstämman beslutat om utdelning, så bokförs de pengarna som en skuld till aktieägarna. Tills de betalas ut så får bolaget betala ränta på sin skuld.

Utdelningsutrymmet räknas upp med 3% per år om du inte plockar ut det heller, så det blir väl ungefär samma sak…

Får ditt bolag betala ränta till dig som person?
Pengarna/lånet används för spekulation?

Då förstår jag, tack. Frågan här blir då, hur länge är det motiverat att hålla inne på den skulden?

Jag blev förvirrad av det här @AdamL. :thinking:
Jag har bara lyssnat på att “insättning till pensionsförsäkring är avdragsgill” och inte reflekterat över att man i Inkomstdeklaration 2 i ruta 1.4 får betala skatt på det. Men för att göra förslaget lite mer jämförbart mot de andra, så råkar 24,26% och bolagskatten 20,6% ha samma relation som momssatsen 25% och 20% som man använder för att räkna ut vad något kostar ex moms. Jag tycker att skattelagstiftningen hade varit lättare att förstå om man sa att insättning till pensionsförsäkring INTE är avdragsgill - resultatet hade blivit detsamma.

@AdamL Jag har fått väldigt tydliga instruktioner av min revisor att man inte får ta ränta på beslutad men ej utbetald utdelning. Jag har inte läst på mer exakt om anledningen utan bara accepterat det.
Man måste ändå betala skatt på utdelningen direkt, så genom att betala ut utdelningen och sedan betala in samma pengar igen så borde man kunna få ta ränta på det nyligen insatta kapitalet.

1 gillning

Skulle tro att man vid en granskning måste kunna visa på att företaget har behov av tillskottet. Finns det dessutom inte en regel som säger att man inte får göra utdelningen om den riskerar företagets likviditet?

Ber om ursäkt till TS för kidnappad tråd…

Ja du har rätt. Argumentet med likviditetsbehov går ju bort eftersom man vid bolagsstämman intygar att bolaget inte har behov av pengarna.

Det har jag inte hört, skulle vara intressant att veta om det stämmer och varför.

Återstår att få OK på att låta pengarna stå kvar (ev. utan ränta). Syftet är att investera (inte spekulera) i onoterade aktier, vilket är förmånligt i AB.

Räntan är en avdragsgill kostnad i bolaget och skattas som kapital av aktieägaren. Utdelningsutrymmet är en helt annan sak. Det är ju bara gränsen för maximal utdelning till låg beskattning. Så länge man inte maxar utdelningen upp till det utrymmet, så spelar det väl ingen roll i sammanhanget?