Eget AB vad får man inte missa?

Försäljning av tjänster, ej produkter. Inga direkta investeringar i nånting. = okomplicerat

Få ut pengar ur bolaget?

• lön
  • flytta levnadskostnader till bolaget
  • utdelning
  • tjänstepension
  • 5-25
  • lön till maka
  • annat?

Periodisering av vinst

Flytta levnadskostnader till bolaget

• hur mkt hyra kan man ta ut?

• friskvårdsbidrag upp till 5k

• mobiltelefon

• terminalglasögon

• ja, det som följer med många normala anställningar

• hur mkt datorer, mobiltelefoner, bildskärmar, teveapparater kan man ta ut på firman?

Vad annat som man kan tänkas missa?

4 gillningar

Mitt förslag på ordning som vi brukar ha i forumet:

• Lön upp till brytpunkten (typ 45 000 kr)
  • Tjänstepension - 10-20 procent
  • (Jobb närstående i bolaget, samma som ovan om det är kvalificerat arbete)
  • Maximal utdelning 3:12
  • Investera via bolaget

Om man sedan vill lägga ner så finns det 5:25 och/eller en möjlighet att minimera skatten vid uttag av typ 20 Mkr.

1 gillning

Man får vara försiktig när man börjar ta privata utgifter på bolaget. Från Driva Eget:

Det vanligaste misstaget är att försöka dra av för privata utgifter som inte kan styrkas ha med företaget eller inkomster att göra.

Exempelvis går det oftast inte att dra av för en tv som finns i hemmet även om du som företagare ibland måste se ett tv-program för ditt företags räkning. Skattegranskarna kan hävda att tv finns i de flesta hem. En tv på ett kontor är däremot avdragsgill om den behövs för verksamheten.

“Lön till maka” är en fallgrop som många inte hanterar korrekt. För att få lön ska man utföra ett relevant arbete i företaget i en relevant anställningsgrad till en relevant lön.

Dvs om din frun “sköter kontoret” och du är enmanskonsult och skickar ett par fakturor i månaden och har 200 verifikat/år kan hon knappast få betalt för en 100%-tjänst och ha en lön på 43000kr/månad…

“Flytta levnadsomkostnader” är också ett grått hål. Det finns ganska mycket regler för att förhindra att “privata levnadsomkostnader” trycks in i företaget. T ex angående just hyra, datorer, skärmar, kläder osv.

Men till din lista kan man t ex lägga
årlig julgåva (där det nu i pandemitider är höjt).
Jubileumsgåva
Fika av mindre grad.

2 gillningar

Jag förstår dig helt. Jag drog upp sånt jag hört ryktesvägen vissa gör.

Utdelning, tjänstepension, 5-25, dubbla bolag, är skatteplanering.

Att avlöna makan nånting annat.

Sen gråzonen, köpa en ny dator+telefon varje år som faktiskt används i firman, men ge till en familjemedlem efter bara ett år.

Hur mkt hyra kan man ta ut för 25 kvadrat som förvisso är vikta för firman men det skulle räcka med 9 kvadrat egentligen.

Om man mest vill ha det enkelt och smidigt och vara laglig så finns inte så mkt att spela på.

1 gillning

Hyra till eget AB är också reglerat ganska hårt. Var inne i den svängen tidigare och förstod det så här.

Hyreskontrakt, avgränsad yta/rum, helt utmärkt på ritning, hyreskontrakt, hyresnivå enligt referens på platsen. Beskattning från första kronan privat osv.

Duger inte att ha gästrum/pysselrum som arbetsrum t ex. Ska vara dedikerat BARA kontor. Enklast med fristående byggnad eller egen ingång men ej krav.

Går ej ”proportionera” ytan i förhållande till lägenhetsyta osv.

Sen är det inget som kollas förrän vid fråga/revision men finns ganska mycket regler omkring det.

Datorer/mobiltelefoner är normalt direktavskrivning MEN tror det ändå kan bli trubbel vid ev revision om man köper en ny varje år om det inte krävs för verksamheten.

Har haft revison av vår butik en gång. Allt gick igenom felfritt men usch vilken pärs.

1 gillning

Nåväl 3000 tycks vara normal hyra.

Mobilabbonemang har jag förstått abonnemanget måste vara fastpris.

Bredband inte avdragsgillt exkl ev “överfart”.

Julklapp var småpengar men blir förstås mycket i sill.

Men det här var inte illa:

“Driver du ett eget aktiebolag och börjar närma dig 50 eller 60 årsdagen? Har du planerat en resa? Du vet väl att företaget kan betala upp till 15 000 kr av resan helt skattefritt. Det gäller även om du är den enda personen som är anställd i företaget.”

Låter för bra för att vara sant. Förmodar det är sånt en betald rådgivare, till skillnad från en gratis skatteexpert, kan svara på. Eller så går det så går det.

Coronagåva på 2000-2500.

Och femtontusenkronorsfrågan: om man har två AB. Blir det två jul/coronagåvor?

Vet ej vad du menar med att proportionera ytan.

Det är alltså inte att jag bestämt att mitt kontor är köksbordet och det utgör 8% av lägenheten.

Det är ett separat rum på 20+ kvadrat, med dörr, som används dagligen för kontor. Men … halva ytan skulle räcka mer än väl för verksamheten.

En del tänker att man proportionerar ytan mot olika kostnader. T ex kontoret utgör 10% av husets yta så ska företaget stå för 10% av xxx (hyra, el, underhåll, lån osv)

När jag sökte på information hos Skatteverket då vi hyrde så fanns det ganska mycket/tydlig info. Tror t ex det var betydligt ”sämre” utifrån att man hade en lägenhet än ett hus.

Hyran ska kopplas mot komersiella lokalers normala yt-hyra i trakten och inte vanlig hyra bostadshyra som jag förstod det. Så även fast en etta har en hyra på 6000kr/mån eller en lägenhet xx kr/kvm kan man inte hänvisa till det som referens som jag förstod det.

Kolla upp kontorshotell i trakten eller andra motsvarande lokaler kan nog funka.

Tror även det skrevs just om att det skall/bör vara en avgränsad yta (typ rum). Att definiera en slags kvm-ish yta i del av rum kändes inte helt ok. Sen kanske man ändå behöver 20kvm som förråd + kontor till företaget, ta emot besök, möten, lager osv. :wink:

Var 5 år sedan så minns inte alla detaljer men mycket jag läste kändes som ”aj då”. Dvs det var sämre/krångligare än jag trodde.

1 gillning

Som ja förstått det ja. Även de som sitter i styrelsen kan få samma.

Har du två AB kan du ta utdelning från båda om du tar huvudregeln från ett (där du tar lön) och sen schablonregeln i det andra. Du kan inte ta schablon från båda däremot tror jag du kan använda huvudregeln från båda.

Så har vi gjort genom åren med två AB. Däremot antagligen inte värt starta ett extra AB av just den anledning.

Ett tips är också att starta AB före årsskiftet om du är på gång. Då kan du på sätt och vis ha möjlighet att ta en extra utdelning för det här året.

1 gillning

Du menar starta AB #2 innan 2021-12-31 för att i jan-feb 2023 ta ut utdelning för 2022? Så hade jag förstått det.

Nja har du lönsamheten tror jag du kan göra en extra bolagsstämma och ta utdelningen betydligt tidigare. Finns säkert någon som vet bättre vad som gäller.

1 gillning

Mina tips:
Lön till brytgräns
Utdelning 3:12
Dator/mobil var tredje år för max 1/2 ppb per enhet om inte arbetet kräver dyrare.
Mobilabonnemang
Friskvård 5000kr+moms
Julgåva 450kr
Personalfest ex middag plus övernattning två gånger per år.
Förmånsbil med nettolöneavdrag (avdraget ingår i 3:12)
Bjuda kollegor/chefer på middag, fika och julgodis.
Frukost 30-35kr/arbetsdag
Kontorsmaterial, frimärken.
Periodisering

Om du tar ut lön i båda så har du nog ditt på det torra…

Man marginalbeskattas på totalen inte per bolag/arbetsgivare. Syftet med två bolag förutom att det är något skild verksamhet skulle vara att ta drygt 180k extra utdelning per år.

Jag tror inte det om man inte köpt ett befintligt bolag samt valt helt bokslutsår.

Kanske är sånt ett proffs kan svara på. Det vore ju onekligen attraktivt få ut pengar nu snarare än om 17-18 månader.

Lön, utdelning etc

• Lön upp till brytpunkt
  • Utdelning 3:12, ev från två bolag
  • Tjänstepension 0-35% av lön
  • Spara i bolaget för 5-25
  • Periodisera upp till 25% i upp till 6 år, man får betala “ränta” på beloppet
  • Ta ut högre lön och därmed utdelning, för att inte spara i bolaget
    Ovan lite avvägningar beroende på inkomstnivå, situation och framtidstro.

Bil

• Förmånsbil med nettolöneavdrag
    Jag vet inte hur detta står sig jämfört med motsvarande privatleasing.
    Viktigt med nettolöneavdraget så man inte sänker sitt utdelningsutrymme.

Hyra

• Hyra
    Detta är ju som en månatlig “utdelning” beskattad till 30%.
    Tar gärna emot indikationer på att 3000 kr/månad för ett rum som bara används för syftet och gör det dagligen inte skulle vara ok.

Arbetsrelaterat

• Mobiltelefon, oklart hur ofta, att få skärm och batteri att hålla i tre år är en liten utmaning
  • Mobilabbonemang måste vara fastpris
  • Internetabbonemang, eventuellt kostnaden för överfast, definitivt inte grundkostnaden
  • Dator under ½ PBB, oklar livslängd
  • Resekostnader till kund/möte, inkl parkering och “broavgift”
  • Terminalglasögon
  • Ev gå-före-vårdkönförsäkring … vet ej vad som gäller här
    Jag tror inte det finns någon kostnad en normal människa får enkom av att driva företag som inte är avdragsgill.

Annat

• Friskvård 5000 kr/år, rätt säker på detta är INKL moms
  • Jubileumsgåva upp 15000 kr vid 50/60-årsdagen
  • Julgåva 500 kr/år, höjt från 450 kr?
  • Coronagåva 2000 kr, just i år - t.ex. ett presentkort
  • Personalfest … har inte smält villkoren än, men verkar kunna röra familj, styrelse och kanske kunder.
  • Frukost, påstås det

Jubileumsgåvan och coronagåvan är vad jag lärt mig av detta. Som en bra redovisningskonsult kunde tipsat om.

Samt ge 2nd eller 3rd åsikt på bilkalkyl, men det är inget löpande behov.

Och förstås kan de hindra en från att göra nåt felaktigt avdrag, men det är ju en förlustaffär på kort sikt.