Har nu ett gott år bakom mig i mitt nystartade företag och har gjort en del vinst. Mitt utdelningsutrymme är högre än vinsten vilket gör att jag kan ta ut hela vinsten som utdelning. Men funderar på om jag istället borde sätta av så mycket jag kan i en periodiseringsfond för att på så sätt kunna investera de 20.6% av skatten som jag via avsättningen slipper betala samt undvika de 20% jag måste betala privat?
Det är inga astronomiska summor, i runda slängar strax under 100.000 kr som jag skulle kunna sätta av på det viset och jag är medveten om att jag investerar skatt som senare kommer behöva betalas när pengarna återförs, men det är en sådan liten summa i jämförelse med vad företaget omsätter och ska omsätta under de kommande åren att det inte känns som ett argument. Jag har nästan inga fasta kostnader i företaget och därför är chansen för att kunna kvitta ett förlustår i princip obefintlig som det ser ut just nu.
Eller är argumentet att man inte vet hur skatteregler och 3:12 reglerna förändras i framtiden avgörande för att man vill undvika periodiseringsfonder om man kan maximera utdelningen trots att man kan få extra avkastning i att investera oskattade pengar?
Så hade jag resonerat. Det är så mycket vänstervindar just nu, och att ge sig på “de rika” som “har råd” att betala mer skatt pratas det ju ofta om. Sedan att man inte förstår hur procent fungerar eller vad rikedom är, eller hur man sparar in på onödiga skatteutgifter är en annan femma.
Utan att säga att det är “rätt”, så resonerar jag så att jag tar ut maximal lågbeskattad utdelning så snart det är möjligt. Först när (om) du har utdelningsbar vinst som överstiger ditt (lågbeskattade) utdelningsutrymme hade jag börjat fundera på periodisering. Grattis till att det går så bra för företaget att du kan ta ut vinst redan år ett. Det tog ett tag för mig
Instämmer med föregående talare. Jag själv kommer också ta ut maximal utdelning så snart jag kan då man inte vet hur framtiden ser ut. Denna utdelning kommer jag ändå återinvestera på börsen. Sedan kan det alltid vara bra att ha en del av sina pengar i periodiseringsfonder för att eventuellt kvitta lite mot en eventuell förlust i framtiden.
Framtiden är oviss, jag gör:
Maximera utdelning.
Maximera periodisering.
Lägg pengarna i KF.
Om du/man behöver ha lön från företaget så kan periodiseringsfond vara bra att ha om intäkterna dör ut nära årsskiftet. Man vill ju inte ta lön från bolagsskattade pengar.
Tack, dock så är jag en sån där IT-konsult som tog beslutet att köra egen låda. Så var inte så svårt när jag kunde gå från heltid som anställd till heltid som konsult.
Jag har rätt långa kontrakt så har ett stadigt flöde av fakturor som det ser ut nu. Dessutom har jag alldeles för mycket i buffert privat (sover bäst om natten då så medvetet val och inte rationellt) så har inget problem om lönen skulle utebli under en period. Men som du säger, man vill inte använda skattade pengar för lönen.
Jag håller med alla här. Vill bara tillägga att jag också kör egen IT-konsultlåda med långa kontrakt.
Jag tog inte ut så mycket i början för att jag ville ha likvider i bolaget för att investera och villa bygga kassa. Nu efter ett par år insåg jag hur dumt det var att inte maximera utdelning och sen lägga så mycket man kan i periodiseringsfonder.
En regel jag följer nu är att alltid ta ut pengar så fort det går om det inte beskattas mer än vanlig löneskatt. Utöver det så tittar jag också på vilka kostnader som bolaget kan stå för eftersom köpkraften är så mycket bättre med icke skattade pengar.
T.ex Naturaförmån för sådant som går (gym/massage ska nog fungera) istället för att ta det som friskvård för att kunna använda friskvård till annat (som har en mer strikt beloppsgräns). Julgåva, Coronagåva, förfriskningar som drycker och schyst godis.
Ja, det finns verkligen en hel del som man kan flytta över till företaget. Jag kör t.ex. allt kaffe via företaget och framförallt nu när det varit corona och man sitter hemma 100% så har det ju gått en hel del extra kaffe som man annars hade konsumerat på jobbet.
Nu menar jag inte kaffe som köps på pressbyrån eller dylikt utan kaffe i kaffeapparat. Hon som hjälper mig med bokföringen resonerade som så att hade jag kontor och anställda så hade jag ju behövt inhandla kaffe för personalens trevnad. Så det gäller ju även nu då jag sitter hemma, så länge jag inte dricker kaffe på fritiden.
Jag tolkar det som att jobba hemifrån är inte samma sak som att ha kontoret hemma (d.v.s att företagets adress står på din adress). Då anser jag att jag är på kontoret då det är mitt företags säte.
Däremot om jag har ett kontor på stan och jobbar hemifrån så är det så klart annorlunda, då får jag åka till kontoret på stan för att få min fika gratis. Eller om man har anställda som får jobba hemifrån.
Känns som detta är en tidsfråga innan det kommer ändras i.o.m corona och hur vi har börjat ändra synen på distansarbete. Det var ju samma sak med träningsappar tidigare. De fick inte köpas med friskvårdspengar men nu är det ok. Man inser att folk kan ju lika bra göra Yoga hemma som på ett gym.
Ni kanske krånglar lite för mycket med skatten och avdrag för relativt små belopp, det gjorde jag oxå när jag var nyare som företagare, men nu känns det som att man kan spendera sin energi och tid bättre.
Till TS:
Samma sak här, om du vill investera pengarna ta ut och in i ISK, ditt företag går ju bra satsa din energi på det istället.
Jag får ta det med hon som hjälper mig med bokföringen och får väl i värstavfall böta mig ur det. Men resonemanget var att kaffemaskinen går på högtryck när man tvingas jobba hemifrån när detta annars hade bekostats på kontoret. Hade jag inte jobbat hemma på grund av tvång hade jag inte gjort detsamma för då hade det varit svårt att argumentera för.
Handlar ju också om att en massa “småutgifter” kan dra på sig extra kostnader att hantera/bokföra t ex beroende på hur ofta de förekommer och hur smidigt de är att samla på ett verifikat.
Så lejer man t ex en bokföringshjälp som tar betalt per timme eller verifikat så kan det bli kontraproduktivt att hålla reda på kvitton för att bokföra dessa beroende på hur noga det ska delas upp osv. Samma sak med trängselskatt för många privata resor och få företagsresor om de ska hållas reda på och hanteras korrekt, läggas förmån på, redovisas i efterskott osv.
Sen vid en eventuell “revision” av Skatteverket desto mer saker som kanske anses ligga i “gråzonen” desto mer intresse finns att gräva vidare, kanske i fler år bakåt, kolla nästa år igen osv för att se vad som dyker upp. Som jag hörde någon säga en gång om det, “-se till att inte trilla dit på en revision för skitsaker, när du väl fått ögonen på det kan det gärna hänga kvar ett tag”. Här var det inte tal om fusk utan om att många gånger handlar det om tolkningar/motiveringar/hitta prejudikat MEN att hålla på och besvara såna frågor tar mycket tid och energi även om man VET att man har rätt.
Precis som @DanielO är min erfarenhet också att i början jagade jag efter alla möjligheter som fanns. Efter många år med eget företag har jag insett att den effektivaste vägen ibland är att göra enklast möjliga. T ex trängselskatt som jag ganska sällan har på företagsresor så väljer jag att default betala ALLA dessa själv för att slippa hålla på med de i företaget. Samma sak med många korta “tjänsteresor” där jag sällan håller reda på de utifrån att ta ut milersättning.
Samma med bokföringen. I början delade jag upp det på många olika konton tills jag insåg att det mest var för att hålla isär det för min egen skull och det t ex vid bokslut/deklarationen “klumpades ihop” som kostnader. Vi drev ju en leksaksaffär under 10 års tid och då har man kvitton för allt möjligt. Så idag kör jag t ex mycket på konton som “förbrukningsmaterial” eller “övriga kostnader för…” så länge momsen är densamma. Bryr mig liksom inte om att skilja på om det är ett dataprogram, en skruvmejsel eller en tejprulle som jag kanske i början bokförde på olika konton.