Pappersarbete vid vilande AB

Hej RT!

Tänkte jag skulle starta ett AB och ha det liggandes vilandes för att i framtiden kunna hyra ut mig själv som konsult (läkare) vid behov. Syftet med att skapa det redan nu vore att, om jag förstått det rätt, i framtiden kunna ta ut mer i lön då företaget funnits i fler år. Nackdelen vore att behöva göra någon form av redovisning varje år trots att bolaget inte använts som jag inte vet hur den går till. Någon som har några råd här? Lästips eller dylikt?

1 gillning

Nja, inte lön. Du ökar utdelningsutrymmet.

Precis, tack för rättelsen :slight_smile:

Viss admin tror jag inte du kommer komma undan. Exempelvis så måste du deklarera, göra en årsredovisning/bokslut, hålla årsstämma, och eventuellt skicka in momsredovisning om du registrerat dig för moms. Ingen av sakerna är speciellt komplicerade eftersom i princip allt kommer bestå av “0”, och dessutom se exakt likadana ut varje gång/år så när som på ett årtal/datum här och där. Men glömmer du att skicka in den där 0:an i deklarationen kan du ju få problem :slight_smile:

Du kan säkert hitta någon kunnig som kan göra detta enkla jobb åt dig för en liten slant.

Inte för att jobba som någon arbetsförmedlare, men tidigare idag skrevs detta inlägg. Låter som en bra match :wink:

Din första kund @Viktor_Elofsson? :wink: :rofl:

2 gillningar

Tveksam om det är lönt annat än du kan göra allting själv.

Körde bolag med min fru ett par år som nu ligger ”vilande” då vi bor utomlands för tillfället. Kostnaden ligger på en 25 papp om året inkl revisor som gör det mesta - löpande redovisning (minimalt), årsrapport som måste göras, försäkring (konsultlåda) och bankkostnader. Samt en viss tid från en själv att se till att ha koll på och skicka in de få verifikationer det är till revisorn kvartalsvis.

Nu är jag ingen expert men mellan tummen och pekfingret så som jag fått ihop det…

Det du spar är att du får 20% skatt på framtida utdelning men då måste man först ha betalat bolagsskatt på knappt 22% (om jag kommer ihåg rätt) för att ta som utdelning. Av 100 kr i bolaget blir det kvar runt 62 kr i utdelning netto i fickan.

Detta jämfört med typiskt 32% kommunalskatt på lön (upp till brytpunkten) plus ett påslag på drygt 31% i sociala avgifter men där du själv får tillbaka 18.5% av lönen i form av avsättningar i inkomstpension och PPM pension. Säg 100 kr som tas ut som lön istället för vinst som går till utdelning. Det blir 132 kr inkl sociala avgifter som det kostar bolaget. De 100 kr i lön brutto blir runt 68 kr netto i fickan men till det kan då läggas 18.5 kr som gått in i din allmänpension. Tar man hänsyn till hela pensionen blir nettot i fickan (nu och i framtiden i pension, antaget ingen realtillvöxt) 86.5 kr per 132 kr från bolag. Skalar vi detta så blir det 65.5 kr netto i fickan per 100 kr av bolagets medel. Tar vi helt bort pensionen så är det 68 kr netto av 132 kr från bolaget medel, skalat blir det 51.5 kr per 100 kr av bolagets medel.

Alltså inräknat pension blir det något sämre att ta ut utdelning. 65.5 kr i lön+pension jämfört med 62 kr i utdelning per 100 kr i bolaget.

Om man inte litar på pensionen så ger lön 51.5 kr mot 62 kr i utdelning per 100 kr i bolaget. Alltså 10.5 kr mer per 100 kr i bolaget.

Men om du har kostnader på 25 kkr om året så går du först plus med att starta bolaget ”tidigt” för att ackumulera utdelningsutrymme när du tagit ut runt 238 kkr/år i utdelning (25000 / 10.5 * 100). Problemet är om man bara kan ta ut schablonbeloppet i utdelning så är det runt 190 kkr/år.

Alltså går det inte plus annat än man (1) kan göra det mesta av redovisningen själv till noll/låg kostnad (vissa kostnader kommer man nog inte runt, tex bankkostnader) samt (2) att man inte krediterar sig avsättningen som skett till allmänpension för att man inte litar på pensionssystemet.

Vi landade i att starta bolaget när det behövdes eftersom vi inte kan/orkar göra redovisning/årsrapport själva och vi är inte helt cyniska mht allmänpensionen.

Finns säkert de som är bättre på att räkna på detta än jag här på forumet men jag har åtminstone knåpat ihop det som ovan … rätt eller fel :slight_smile:

Nu när vi sitter med ett bolag redan så är vår plan att åtminstone ta ut maximalt av de redan bolagsskattade medlen i utdelning (som ackumuleras under utlandsåren) medan vi tar ut obeskattade medel som finns i bolaget som lön. På så sätt minimerar vi åtminstone den negativa effekten av kostnaderna för att ha bolaget vilande… tror jag :slight_smile:

Hoppas det blev någorlunda tydligt :grimacing:

2 gillningar

Jag är lite osäker, men det kan finnas en risk att skatteverket kommer tycka det ser konstigt ut att du 0:ar flera år i rad. Vet inte vad kraven är idag men förr (om jag minns rätt) så skulle det finnas en intention att företaget skulle gå med vinst. Att bara 0:a hela tiden kan ju väcka intresse.

Kan du inte försöka få in lite inkomster i bolaget? Du behöver inte betal ut lön ifall summan inte är så hög. Det räcker med att få in 20k/år för att kunna betala lite utgifter.

Finns mycket positiva effekter av att faktiskt få in pengar i ett bolag. T.ex kan du ta vissa kostnader som mobil, datorer och annat som du behöver ha för att bolaget ska kunna tjäna pengar. För att inte tala om friskvård, vilket du kan få från båda dina anställningar.

Eftersom det inte kommer vara så stor volym med transaktioner kan du även lära dig att göra bokföringen själv och bara anlita en redovisningskonsult till bokslut/årsredovisning. Då hamnar du kanske på 5000:- för årsredovisning. Du kan testa köra Bokio utan kostnad då du inte kommer göra så mycket i bolaget, vilket kostar 0. Ärligt, om du bara har 20k i inkomst så hade jag t.o.m gjort årsredovisningen själv då det finns en wizard i Bokio som hjälper dig att fylla i allt på årsredovisning online.

Finns en Bokio-grupp på Facebook, du ska bara se vilka frågor som kommer upp där… Klarar du läsa till läkare så klarar du göra bokföring :slight_smile:

1 gillning

Det låter högt med 25000 för ett vilande bolag? Är det kanske pga att det tidigare haft inkomster? Jag undrar för att jag själv nyligen gjort som TS och startat bolag för att använda i framtiden, och eftersom allt kommer landa på 0 fixar jag all redovisning själv tills jag börjat dra in pengar. Enda kostnaden jag räknar med är banken på 1250/år. Har jag missat något? Försäkring behövs väl inte om man inte arbetar aktivt till exempel?

1 gillning

Njae, högt vet jag inte. Hört från andra att de tär rätt lågt för att ha lejt ut allt förutom att ha kolla på verifikationer och skicka in dem

Det blir alltid ett par verifikationer, kostnader i bolaget tex dras PG kostnad månatligen, verifikationer för revisorns kostnad, viss rapportering till SKV tror jag fortfartmåste ske osv. Viss omflyttning av företagets medel mellan bank, sparkonto och KF.

Försäkring behövs om man blir stämd i efterhand för tidigare jobb som jag förstår det. Fick rådet att ha kvar den. Kan kosta mer än det smakar att stänga den typ. Har man inte startat upp så kanske det inte behövs men värt att kolla upp.

• Löpande redovisning 6 kkr
  • Årsrapport 12 kkr
  • Försäkring 5 kkr
  • Bank 1.5 kkr
  • Andra mindre kostnader 0.5 kkr

Jag är idiot på redovisning och har noll ambition att lära mig det. Satsar på det jag är bra på :slight_smile:

Men kan man göra det själv så kan det såklart vara bra att ackumulera utdelningsutrymme men osäker på om det är en lucka man kan använda hur länge som helst. Annars hade väl bolag registrerats på 18 åringar för att använda 3:12 utdelning som fördel lång senare.

1 gillning

Det är precis det jag också är lite rädd för, att skatteverket kommer ha synpunkter på att man inte har någon som helst form av händelser i bolaget efter ett par år. Frågan är om de kanske t.o.m drar tillbaka F-skatt/moms vilket gör att allt har varit onödigt. Nog bäst ifall man kan ha lite pengar in/ut i bolaget under tiden.

1 gillning

Tack för all input. Behöver nog sätta mig in lite mer i juridiken för att se om det är värt böket. Tänker att det är orimligt att dra in revisorkostnad, försäkringar och dylikt innan jag faktiskt börjat använda bolaget när det nu blir. Bokiotipset låter intressant tills dess. Får också försöka reda i om det är något fel att starta bolag innan man börjar använda det, trist att åka på något sådant det första man gör :slight_smile:

1 gillning

Med normal begåvning & lite googlande är det bara startkostnader du åker på (aktiekapital + bolagsverkets avgifter). Att ha bolaget vilande bör sedan inte kosta något, det gör det iaf inte för mig (förutom att jag råkade bli 1 dag sen med årsredovisningen & åkte på förseningsavgift). När du sedan drar igång verksamhet blir det ett par tusenlappar beroende på vad du lejer bort/typ av verksamhet.

Jag hade exakt samma fråga som TS och har kommit fram till ungefär svaret nedan på egen hand:

Men man vet ju aldrig hur det fungerar med att starta ett bolag för att omedelbart ha det vilande till den dagen det behövs. Det finns flera anledningar till att vilja starta företaget innan det behövs. Ett är att man vill säkra bolagsnamnet, ett annat att man vill kunna utföra arbete åt någon när en möjlighet uppstår. Väldans meckigt att ta betalt annars. Men stämmer det att kostnaden är noll efter registreringen? Måste stämma hållas om det är vilande? (Vet inte om “Vilande” ens är en riktigt state i ett företag).

@JFB
Mitt tips är att fimpa revisorn. När jag körde en ÅR till en mindre ekonomisk förening så landade det på någon tusenlapp.

Kör du Bokio så nollar/minimerar du kostnaden för banken.
Försäkringar brukar gälla för perioden när skada uppstått, även om försäkringen sagts upp i efterhand. Rekommenderar dig att läsa försäkringsvillkoren.

I ett inaktivt bolag är det årsvisa rapporter. Så minimalt arbete även här.
Körs det till sitt minimum och du lägger allt arbete externt borde du landa på 2-3 tkr/år.

1 gillning

Ha ha, nej, jag fimpar inte revisorn :joy: Priset ligger ungefär på eller under riktpriser jag sett och stämt av med kompisar.

Det som kanske inte framgått är att jag också får/fått många bra råd & tips av deras firma. Alltså inte bara utförande av det finansiella utan hjälper mig att optimera det ekonomiska. Så jag fimpar inte dem bara för att jag behöver ha bolaget vilande 2-3 år.

Eftersom jag skickar alla verifikationer till revisorn så behöver jag inget redovisningsprogram. Det gör mig så glad! :slight_smile:

Ska däremot absolut se över försäkringen. Dock tyckte jag inte det var lönt risken eftersom det rör sig om 2 eller 3 år utomlands. Men ska se över om jag kan spara ett år eller så :slight_smile:

Sen tänker jag också att 25 kkr i bolaget ”bara” är runt 15 kkr netto i fickan beroende hur man skulle tagit ut pengarna. 1250 kr i månaden netto för peace of mind känns inte så betungande.

Såklart är det ett annat case om man startar bolag för att ha det vilande från start och försöka göra det i många år. Så måste man såklart minimera kostnaderna.

Stämma i egenägt bolag är ett ensidigt protokoll där du godkänner årsredovisningen. Inget som behöver skickas in någonstans, men skulle du få revision är det bra om det finns kopia av de senaste 7 årens stämmoprotokoll. En årsredovisning för ett bolag som inte haft verksamhet är också 1-2 sidor (finns mallar på nätet). Denna behöver du skicka in 1 gång/år till Bolagsverket. Sedan är det deklaration till Skatteverket, men det blir också en kort historia om du ej haft några verifikationer (affärshändelser/transaktioner) under räkenskapsåret. Ovan kan göras till 0kr, eller ett par tusenlappar om du lejer bort.

2 gillningar

Har kollat en del på relevanta sidor och jag börjar nog svänga till att det inte borde vara problem att start ett bolag och inte ha någon verksamhet i det. T.ex så finns det ju lagerbolag som inte har verksamhet.

Det jag inte lyckats få fram är ifall man kan ackumulera utdelningsutrymmet medan man inte har någon verksamhet, d.v.s i vilande.

Enligt Företagarna.se så anger man till Skatteverket att bolaget är vilande i deklarationen:

Frågan är om man kan bumpa upp sitt utrymme samtidigt för det bolaget om det är markerat som vilande?

En chansning är ju att starta bolaget och ha intentionen att driva verksamheten. Om nu skatteverket kommer efter ett par år och undrar varför du inte har inkomster så borde man kunna komma undan med att mitt anställningskontrakt inte tillåter att jag tar arbetsgivarens kunder och har därför haft lite svårt att hitta nya samt att man har haft mycket att göra de senaste två åren p.g.a “en bra historia”, men att man fortfarande har intentionen att hitta kunder och bedriva verksamhet. I värsta fall så kan de nog bara dra tillbaka F-skatt och moms. Då kan du välja att avsluta bolaget och få tillbaka aktiekapitalet.

Alltså det finns egentligen inget begrepp rent legalt som innebär att ett bolag är vilande som jag förstår det.

Det är ett bolag som ska skötas enligt gängse regler och sen är frågan bara om det bedrivs någon verksamhet eller inte.

Vi ackumulerar utdelningsutrymme utan aktivitet i bolaget just nu eftersom vi bor och arbetar utomlands. Så det går bra.

Om man efter 5 år inte bedrivit någon verksamhet så kallas det trädabolag som man kan likvidera med 25% skatt. Men det är ju en annan sak.

Det jag ställer mig lite frågande till är om man kan starta bolag åratal före man drar igång någon verksamhet enkom med syftet att ackumulera utdelningsutrymme. Vet inte hur det kryphålet ser ut, om det nu är något kryphål värt att exploatera.

Man kan såklart driva ett bolag på sparlåga men viss aktivitet, intäkter och skatt och ackumulera utdelningsutrymme, men hur det ser ut vid noll aktivitet/intäkt från start vet jag inte.

Lagerbolag vet jag inte om de kan/får ackumulera utdelningsutrymme för. Det lagerbolaget jag köpte av revisionsfirman hade inte något utdelningsutrymme sparat.

Sen ska man nog också tänka på att 3:12 reglerna varit ifrågasatta i omgångar. Så själv är jag tveksam att dra några långsiktiga växlar på att nuvarande regler förblir. Kanske bättre att använda reglerna som de ser ut nu och inte bygga fast sitt case i att de ska förbli desamma för alltid?

Det är bara två saker som är givna i livet - döden och skatt. Så undan kommer man inte :grinning:

Nä, jag håller med. Men det verkar som att man bör lägga in en kommentar till Skatteverket (enligt artikeln jag länka till) att man inte har någon verksamhet i bolaget, men det kanske är godtyckligt om man behöver göra eller inte. Det är ju ganska lätt att visa att man gjort utskick via mail för att försöka få kunder och då räknas det ju som du gör något aktivt i bolaget.

Det är precis det jag också undrar. Lite skillnad om man haft en aktiv verksamhet för att sedan inte ha några “transaktioner” gentemot att start och inte ha några transaktioner på flera år.

Precis, och enligt den reglen, vad jag vet, är inget man behöver göra något speciellt för utan man tar helt enkelt ut pengarna, deklarerar det och hoppas på att skatteverket godkänner. Allt för att man ska kunna åka på ett skattesmäll senare :slight_smile:

Ja, t.ex skatten kan ju ändras så att det räknas som inkomst av tjänst. Inte så lönt då länge.

1 gillning

Det är väl inte hos bolaget som du sparar FÅAB-utdelningsutrymmet utan hos dig privat, som ägare av ett FÅAB? K10-blanketten.

1 gillning

Att ha försäkring, revisor osv för ett vilande bolag låter vansinnigt. Jag tror jag betalar max 5’ per år för bankkonto, bokföring och bokslut.

1 gillning