Jag har kört Frilans finans och de är väl en av de dyrare och mer etablerade aktörerna.
De tar massor av pengar och de största nackdelarna är utbetalningstiderna (för de billigare aktörerna).
Hos frilans finans så är det ett påtvingat kollektivavtal + tjänstepension betalas in och du kan inte bestämma riktigt hur och vart. Är det ett kort uppdrag så hamnar pengarna från uppdraget till tjänstepensionen i ett enskilt inbetalat pensionskonto där de fasta avgifterna blir rätt höga ställt till avsättningarna.
Däremot är det jäkligt low risk ur “tuta och kör-perspektivet”.
Cool company verkade ha sämre utbetalningsvillkor när jag tittade på det för ett par år sen.
Vill hävda att jag sneglade på något annat.
Det sista alternativet du skriver om har jag aldrig hört talas om.
Uppdraget är på 6 månader initialt men det känns riskabelt starta AB och sätta in 25 000 kr ifall det skiter sig efter någon vecka och jag då sitter där med ett bolag i onödan. Kan ju hända nästa jobb blir en fast anställning om några månader.
Tänkte använda Worknode eller liknande bolag som nödlösning första månaden för att minska risken. Men ja, det blir mkt statlig skatt på bruttolönen. Kommer få typ 70 000 kr I mån brutto och runt 50 000 kr netto isåfall.
Eftersom jag kommer jobba 50-60% med detta uppdrag fram till sista september så tänket jag att jag ändå inte kommer kunna ta någon utdelning om jag tar ut 55 000 kr I kön via AB?
Jag har använt mig av det som idag heter Worknode. Fungerade klockrent. Precis vad jag ville ha under en begränsad tid (<2 år). Minimalt med kludd. Kan inte uttala mig om övriga aktörer.
Det poppar upp en massa små bolag som erbjuder drygt 1% I avgift via Facebook annonser. Invizio är en av dem. Ingen aning om de är seriösa. Finns det en risk att de stjäl kundens pengar?
Jag funderar också på Worknode. Gubben i reklamen verkar ganska reko men jobbar han ens på bolaget . Worknode ligger på runt 3.95%. Invizio ligger på 1.9% eller nåt sånt.
Fast funderar på att starta AB inom någon månads tid. Det är konsultbolaget som äger ramavtalet som stressar mig att börja omgående redan på måndag hos kund.
Här är en mer lättläst och tydligare version av texten:
Om 25 000 kronor är ett bekymmer kan du välja en enklare lösning – att starta en enskild firma. Då får du F-skatt och möjlighet att redovisa moms.
Tänk dock på att både enskild firma och aktiebolag innebär krav på bokföring. Det tar antingen tid som du inte kan debitera, eller så får du betala någon för att sköta det.
Ett alternativ kan därför vara att börja med ett faktureringsbolag. Då kan du fokusera helt på att komma igång i din konsultroll och se hur det fungerar innan du bestämmer dig för en egen företagsform.
Rekommenderar att starta enskild firma vilket inte kostar mycket alls jämfört med AB 25 000kr. Det är enkelt och går fort. Känner du senare att det är något du kommer fortsätta med så kan du byta till AB.
Bokföringen behöver du inte oroa dig för som enmanskonsult. Faktura ut - faktura in samt några få andra verifikationer per månad. Finns enkla (gratis) program som Minibok. Kör du fast med bokföring så finns många på forumet som hjälper till.
Som jag ser det. Med en första trolig fakturering på 600k. Om du ger bort 5% motsvarar det 30k. För 30k kan du sannolikt anlita en redovisningsekonom för allt praktiskt med att sätta upp ditt AB, och sköta din (rätt enkla) bokföring i flera års tid, och sen avveckla det.
Men, det beror givetvis fortfarande lite på om du faktiskt räknar med att fortsätta med konsultuppdrag eller inte. Om du gör det skulle jag absolut gå på AB direkt. Annars är det väl mer en smaksak. Beror även på om du räknar med att ha andra inkomster under tiden, eller om det här är det du planerar att göra under de sex månaderna.
Jag tror ärligt talat att det ekonomiskt lönar sin att starta AB:t även om det är ett engångsgig. Låta det leva något år med pengarna skvalpande, och ta ut pengarna som lön år1 + resten som utdelning år2, och sen sälja av det/likvidera det. Men det är såklart lite meck, så där får du ju såklart känna efter själv. En ganska grov kalkyl, om vi räknar på 600k in i bolag, jämfört med som utbetald lön, så hamnar vi på 6 x 50 000 netto i lön via frilansfinans, resp 6 x 40 000 (ungefär, netto, på 55k löneuttag, 72,6k lönekostnad) + en rest i bolaget på 164000 kr - 30k för redovisningsekonomen = 134k, som du antingen kan låta stanna investerade i bolaget, eller kan ta ut som utdelning året därpå med 20.6% bolagsskatt + 20% 3:12 kapitalvinstskatt = ca 85k netto. Så skulle säga att du är minimum break-even, sannolikt bättre än så, i eget AB, även om det bara är för ett enda uppdrag på 6 månader. Men det är såklart lite mer administration och krångel än att bara gå via fakturabolag.
Om det skulle visa sig att det skiter sig efter en vecka, och du inte räknar med fler uppdrag som kräver eget AB framöver, så är worst case att du säljer bolaget till nått sånt hyllbolag-bolag, och då får du tillbaks en stor del av kapitalet i bolaget i vilket fall. Så nedsidan är inte enorm även om det skulle hända. Men visst, du har kanske även anlitat en redovisningsekonom lite, så det är kanske en 10-15k du risk:ar.
Tack för ett väldigt bra och utförligt svar. Det som oroar väl mest är nog worst case att kunden drar sig ur redan efter någon månad och jag då står där med ett bolag som jag satt in 25 000 kr I. Fast det du nämnde om att det går att sälja bolaget till en lagerbolagstjänst gör att det känns mer safe. Då får jag i princip tillbaka insatsen?
En annan faktor är att som jag förstått det inte har rätt till a-kassa (som jag får i nuläget) ifall jag startar ett bolag. Då kommer de säga att jag inte kan få ersättning sålänge jag har bolaget registrerat, trots att jag varken har kunder eller intäkter?
Tanken är att vara underkonsult i detta första uppdrag där ett managementkonsultbolag äger ramavtalet och hyr ut mig till slutkunden. Jag kan fakturera 100 000 kr I månaden för deltid och det finns möjlighet till att utöka till heltid efter 6 månader.
Dock vill konsultbolaget att jag ska börja redan nästa vecka så blir väldigt stressigt starta AB med så kort varsel. Därför överväger jag köra med worknode eller invizio första månaden för att fakturera. Ger dessa bolag mig någon extra trygghet jämfört med att starta enskild firma? Eller är det fortfarande mitt personnummer som registreras som juridisk person och blir skadeståndsskyldig ifall jag hamnar på dålig fot med kunden?
Njä. Riktigt så enkelt är det inte. Du kan lägga bolag vilande och ändå ha rätt till akassa, men det är en del meck, och A-kassorna är lite kinkiga med det där, eftersom det inte är tänkt att man ska kunna “fylla i” obelagd tid med A-kassa. Så, halvsant. Kolla med din A-kassa vad som gäller vid övergång från anställning till eget.
Kan jag kontakta Unionen eller har egenföretagare någon egen akassa? Går det teckna tilläggsförsäkring också så man får 80% av 55k (lön upp till brytpunkten)? De kommer förmodligen inte vilja betala ut akassa om jag pengar liggandes i bolaget. Kan jag likvidera ett AB det ligger pengar i eller måste jag tömma det via utdelning nästa år?
Jag tycker inte att det är värt att starta bolag om du “bara” säljer tjänster när det finns bolag som tar så lite som 2% där allt ingår. Deras modell går ut på att de hanterar tusentals fakturor varje månad, det är en sjukt bra deal. Att ha bolag innebär X antal timmar admin och det är inte gratis att ha bank, försäkring, bokföringsprogram, redovisningskonsult, bokslut/årsredovisning osv.
Om något av dessa bolag skulle vara dåligt, skulle du se det i omdömen på nätet på en sekund.
Jag rekommenderar Utbetalning.com (1,95% i avgift - minst 195 kr) för större fakturor och Frilans Finans (6%) för mindre fakturor. De har båda giltiga specialförsäkringar för egenanställda, det verkar inte alla aktörer ha.
Räkna lite på hur mycket du förlorar på att inte kunna köpa inventarier för oskattade pengar, inte kunna ta utdelning enligt 3:12-regelverket, och inte kunna spara obeskattade pengar i bolaget, utan tvingas ta ut allt som lön samma år som fakturan skickas, och återkom sen.