Kort sammanfattat: Skall få ett första konsultuppdrag som sträcker sig över 1 år. Vid kontraktslut kommer jag troligtvis söka fast anställning och vara behov av a-kassa. Bör jag skapa AB eller är det värt att fakturera via egenanställningsföretag likt FrilansFinans?
Bakgrund: För nuvarande är jag föräldraledig. Innan dess har jag gått på a-kassa efter en fast anställning. SGIn är skyddad och det är viktigt att den fortsätter vara det. Många inom branchen har svårt att få jobb nu och det lär fortsätta så.
Det lutar åt att jag inom några månader kommer få ett konsultuppdrag (inom techsektorn) som skall vara på 1 år. Ersättning uppskattningsvis mellan 750-950kr/h. Beläggning mellan 80-100%.
Jag har läst på men har lite svårt att lista ut hur jag bör agera. Ser många fördelar med AB men är osäker på om det blir för krångligt. Som sagt behöver jag kunna få a-kassa efteråt, lär satsa på fast anställning då pga svårigheter att hitta uppdrag inom min bransch just nu. Är det så enkelt att jag kan starta AB som jag sedan vid kontraktslut lägger i “viloläge”, för att sedan få a-kassa direkt? Har ni några idéer? Kan tänka mig att frilansa igen om några år när barnen är större.
(Kommer troligtvis kunna låna dator.)
Hoppas texten inte är för rörig och tack för er som tar er tid att svara.
Rent ekonomiskt skulle du ju ha tillräckligt hög omsättning för att det skulle vara lönt att starta ett AB. Min tumregel är typ minst 500 tusen om året för att vara lönt och det lär du i så fall ligga över med råge, typ 1,2-1,5 mkr i omsättning.
Fördelen med AB är såklart att du kan dela intäkterna mellan lön och utdelning för att på så sätt minimera skatten. Det kan man inte som egenanställd.
Man kan få a-kassa som egenföretagare med AB men jag uppfattar reglerna som något luddiga. ”Vilande” bolag finns inte egentligen utan det är så att man får inte ha någon aktiviteter i bolaget. Antar att det betyder att man får avregistrera AB som arbetsgivare, ”sparka” sig själv i bolaget, inte fakturera, inte marknadsföra sig, ta bort de flesta kostnader annat än tex revisor tjänster. Det är så jag förstått ”ingen aktivitet”
Å andra sidan - om du bara sannolikt ska göra detta i ett år så tycker jag inte det är lönt. Har själv ett ”vilande” bolag och det är ändå en del administration som ska skötas, årsrapport mm tills man likviderar bolaget.
Så jag hade i ett års scenariot snarare satsat på egenanställning, även om det blir högre skatt (ingen utdelning) och egenanställningsbolaget tar 5-6% i avgift på faktura beloppet. Det är det enklaste och kanske smidigaste om du ser detta som en engångs grej.
Jag hade nog satsat på att förhandla en egenanställning på så bra sätt som möjligt med så hög timtaxa som möjligt för att göra det alternativet så bra det bara går. Såklart också att undersöka vilket egenanställningsbolag som ger bäst deal, låg avgift på faktura beloppet speciellt.