Hej.
Har fått en förfrågan om att fakturera mitt företag istället för att få lön direkt.
Hittar inte nånstans en TOTAL genomgång hur man ska räkna med försäkringar, mobil, pension och så vidare.
Kan nån hjälpa mig?
Vänligen P
Hej.
Har fått en förfrågan om att fakturera mitt företag istället för att få lön direkt.
Hittar inte nånstans en TOTAL genomgång hur man ska räkna med försäkringar, mobil, pension och så vidare.
Kan nån hjälpa mig?
Vänligen P
Lön
Semesterersättning
Tjänstepension (baserad på lön+semesterersättning)
Sociala avgifter
Omkostnader (verktyg/bil/bränsle etc)
Försäkringar
Om du går från anställning till frilans ska du dessutom ha en högre grundersättning p.g.a. sämre anställningstrygghet och den administration/bokföring du tar över.
Jag kan ha missat något.
Hej! Tror det finns en räknesnurra på verksamt.se där kan det vara bra att börja.
Stort tack!
Vilka försäkringar behöver jag som egen? Inkomstförsäkring? Ansvarsförsäkring?
När det räknas på de här siffrorna på olika hemsidor och vilken siffra man ska fakturera, är det nettolön man utgår från eller är det bruttolönen som avses?
Exempel: Lön x 1,12 x 1,34(AGA) osv osv….
Tack Fredrik, men den tar inte hänsyn till andra omkostnader än arbetsgivaravgifter, semesterlön osv.
Där finns tyvärr inga andra omkostnader medräknade.
Jag skulle säga minst minst 2.0 till 3.0 gånger din nettolön som riktmärke.
Tack för svar.
Varför så högt som 3 ggr min nettolön?
Sorry fel av mej.
Testa timpris.se istället och rulla ner en bit, där ska en konsultsnurra finnas.
Snyggt, tack för det!
En annan sak du kanske bör kolla upp eller fundera över är vad Skatteverket tycker om upplägget.
De verkar ha synpunkter om man varit anställd på ett bolag för att sedan börjar fakturera istället.
Som tidigare anställd vet du säkert vilka försäkringar företaget erbjuder. Du ska finansiera samma, men i egen regi.
Utöver detta ska (bör?) du ha en företagsförsäkring med ansvarsförsäkring. Om en anställd tabbar sig står företaget för notan men om en frilansare gör det står frilansaren för notan.
Blir det en enskild Firma? Har för mig att man enligt Skatteverket måste ha en verksamhet som är oberoende, långvarig och med syfte att tjäna pengar.
Faller väl på oberoende om man bara jobbar mot en uppdragsgivare
Iofs sitter ju samma konsult i åratal hos en kund. Men kanske kommer undan för att verksamheten är upplagd så att det går att ha en annan kund?
Tror det var ”värre” förr.
Jag fick till mig att det inte var ok utan en karenstid och det skulle kallas dold anställning. Jag har kollat med skatteverket minst.
Det är enkelt att starta ett AB. Du behöver lite steg på verksamt.se och en bank där du startar ett konto till företaget. Jag tog min vanliga bank för enkelhetens skull.
Du kommer behöva debitera upp mot 3x din nuvarande timlön för att få ut samma lön som du har nu med alla omkostnader som det innebär.
Men varför så mycket som upp till 3x?
Man läser ju om 1,5-2x?
AB har jag redan.
För att två gånger räcker knappt arbetsgivarekostnaderna. Upp till tre beroende på kontor, försäkringar, tjänstepension, egen admin och allt annat. Man underskattar hur mycket det kostar innan man kör igång själv.
Finns det nån sida på nätet där man kan göra sin egen budget? Alltså där ALLT är inräknat…
Då mycket är individuellt, så måste man nog sätta budgeten själv.
Lön, semester, pensionsavsättningar, fakturerade timmar per år, vinstkrav osv är ju ganska enkelt.
Däremot:
Försäkringar, bil, dator, programvara, hyror, resor, utbildning, annonsering, marknadsföring osv är ju ganska individuellt.
Finns säkert sådant som går att ta bort givetvis, och något som är glömt men det är ju lite beroende på uppdrag och vad som ingår.
Men man utgår alltid från nettolönen och multiplicerar med AGA, skatt och så vidare?
Ja, det känns ju rimligt att göra så. Gällande lön och då endast lönen så har jag ”hört” att fakturera önskad lön x 1,7 så hamnar man hyfsat rätt.
Men ta mej inte på orden då det kan vara gammalt….
Sedan kommer ju allt annat utöver det.