Hej min arbetsgivare tillåter att man fakturer sin övertid, och har kollegor gör de
Tycker detta är låter intressant då ja förra året hamnade på 896000kr
Men tycker detta är svårt och få några riktigt svar på om man ska ha AB eller f-skatt
Sen om ja tillsynen och sist tjänar på detta
För att det ska vara någon vits för dig så ska du ha ett AB. Det är ingen skillnad i skatt om du undviker vanlig lön från arbetsgivaren genom att fakturera i din enskilda firma (för vinsten där skattas också som vanlig lön). Med att AB kan du dela ut runt 180 000kr/år till väldigt låg skatt.
Möjligtvis om du tänker att du ska köpa mycket prylar som går att köpa på företaget (t.ex. telefon, dator, etc.) att du då kan minska vinsten i en enskild firma och köpa grejerna utan moms och skatt. Men jag har svårt att se att du skulle kunna göra det (på ett ärligt sätt) i den omfattning som skulle krävas för att det ska vara värt besväret. Jag hade satsat på AB. Delat ut schablonen varje år (om möjligt) och sparat resten i bolaget för framtida år. Med tillräcligt mycket pengar i AB:t kan du ju sluta jobba och anställa dig själv som förvaltare av kapital i ditt egna bolag och ta ut en skaplig lön utan att göra något
Du menar att du vill ta ut lön för din vanliga tid, och sedan fakturera övertiden? Här är en tidigare tråd som antyder att detta kanske inte är lagligt (även om frågeställningen skiljer sig lite):
Okej men vad är de typ för kostnader kring och ha AB då har väl kanske tänkt och hålla på och jobba så här mycket i 2- 3 år till
Typ vad kostar en revisor och annat ja behöver
Lätt att kostnaderna kring ett AB är lägre än att betala skatt vid de summor du nämner. Men som andra sagt, så finns det andra tveksamheter kring detta upplägg. Att du ska skriva något annat än vad det faktiskt är på fakturan styrker detta.
Din arbetsgivare har fuffens för sig, men du drabbas nog också om de åker fast i en revision. Det blir ju du och ditt företag som skickat skumma fakturor.
Om du vill göra detta så bör du gå över helt till att bli konsult och fakturera alla dina timmar. Nackdelen är att det blir lättare för uppdragsgivaren att sparka dig om de vill.
Ursäkta mig men det känns som att det är ett lite mindre oseriöst företag som ber dig skriva en osann faktura.
Skattemässigt kommer du ses som anställd även för din övertid. Bolaget får betala arbetsgivaravgifter, du får det som inkomst av tjänst plus skattetillägg. Skriver du fakturor som anger något annat än vad de faktiskt är är även det åtalsbart. Företaget riskerar åtal för brukande av falsk urkund.