Hej.
Jag har en fråga, jag jobbar som VD på ett IT bolag och tjänsr mellan 1-2 msek per år.
Jag har ett nystartat AB som jag har vid sidan om.
Jag tänkte skifta lön mot faktura från mitt bolag.
Alltså istället för att 500 ksek i lön så fakturerar jag samma belopp in i A B.
Ta sedan ut som utdelning.
Vad är fördelarna. För mig , för min arbetsgivare.
Samt annat att tänka på?
Hej, det låter som upplagt för att du och bolaget kommer få problem med Skatteverket om det upptäcks. Om det hade varit ok hade alla anställda med lön över statlig inkomstskatt försökt få till det med sin arbetsgivare.
Välkommen till forumet!
Att fakturera från eget bolag istf att ha lön kan alltid vara ett alternativ, men om du bara ska fakturera din bruttolön, tex 500 000 kronor är det en ren förlustaffär för dig.
Du behöver ta hänsyn till lön, arbetsgivaravgifter, semesterersättning, pensionsavsättning, särskild löneskatt och sedan täcka dina övriga kostnader i bolaget. Plus risken att du blir utan uppdrag.
Om du inte tar ut lön i bolaget så kan du bara ta ut lön enligt förenklingsregeln.
Exempel; du fakturerar 500 000 exkl. moms.
Lite småkostnader: 50 tusen.
Bruttovinst: 450 tusen
Bolagsskatt 20,6% =93 tusen
Nettovinst: 357 tusen.
Utdelning: ca 200 tusen
Kapitalskatt 20%: 40 tuse
Ut i handen:: 160 tusen.
Kvar i bolaget: 157 tusen.
Så för din arbetsgivare är det en glimrande affär, för dig - not so much…
Ska du fakturera dina arbetsgivare behöver du räkna med alla kostnader ovan så fakturan bör hamna på 2-3 mijoner för att det ska vara vettigt.
Det är också kinkigt att bara ha en uppdragsgivare från Skatteverkets håll. Att ha sin gamla arbetsgivare som uppdragsgivare initialt är helt ok.