Hej,
Jag är delägare i ett fåmansbolag med tre ägare, aktierna är jämnt fördelade.
Två av oss tar ut lön från bolaget och den tredje fakturerar från eget bolag.
Vi planerar att höja lönen till 85 000 / månad vilket motsvarar en ersättning på ca 117 000 / månad.
I och med denna höjning börjar jag fundera på om det inte vore bättre att även jag startar ett eget bolag, tar ut lön upp till gränsen för statlig skatt och sedan utdelning upp till gränsbeloppet.
Om jag fakturerar 117 000 kr per månad har jag räknat ut att det skulle bli cirka 320 000 kr kvar i mitt bolag per år, exklusive kostnader för bokföringsprogram, bokslutshjälp och pensionsavsättningar.
Har jag tänkt rätt – eller missar jag något viktigt?
Ring skatteverket anonymt och fråga!
Jag hade gissat att de bedömer situationen som en dold anställning och att du enbart fakturerar för att minska din skatt. För att konsultbolag ska anses vara oberoende/egna risktagare så behöver ditt bolag isf ha fler kunder än 1.
För er del blir det också en risk i fåmansbolaget. Den delägaren som fakturerar sin lön kan Skatteverket bedöma som en dold anställning - då kommer ert fåmansbolag krävas på uteblivna arbetsgivaravgifter och missade källskattsinbetalningar…
Har den delägaren andra kunder i sitt AB? Vad säger er revisor?
Varför tar ni så hög lön? Låter inte alls optimalt
Tack för svar. Ska kolla upp det du skrev om dold anställning.
Har den delägaren andra kunder i sitt AB? - Ja, personen har andra kunder i sitt AB.
Varför tar ni så hög lön? - I dagsläget tar vi enbart lön upp till statlig inkomstskatt och utdelning upp till gränsbeloppet. Har knappt några övriga utgifter i bolaget.
1 gillning