Enskild firma eller aktiebolag

Hej, jag skriver här för att få råd och tips kring hur jag kan tänka på ett så ekonomiskt effektivt/positivt sätt som möjligt.

Förutsättningar:

• Jag har en enskild firma som i dagsläget har en prognostiserad omsättning på årsbasis på ca 75-100tkr och med det en vinst på typ 60%.
  • Jag har en årslön på runt 650tkr från ordinarie arbete.

Så till frågorna/tankarna:

• Bör jag istället starta upp ett AB för att separera på ekonomierna och ta ut utdelning och skatta vinst i bolaget. Hur mycket utdelning kan jag ta om jag ej tar ut lön?
  • Kan jag använda AB’t för att istället betala ut lön till min partner som är under brytgränsen för statlig skatt samt under gränsen för maximerad allmän pension trots att det är jag som genomför arbete som leder till den lönen?

Målet med pengarna genom arbetet är att plussa och trygga familjens ekonomi och kanske unna oss lite extra i vardagen / semesterpengar.

Jag nöjer mig med att svara på en av frågorna. För att ge lön till en närstående måste lönen vara marknadsmässig. Inget jobb, ingen lön med andra ord.

Du kan kanske göra som många lanbrukare. Driv verksamheten tillsammans som två enskilda firmor,
så kallat enkelt bolag. Har deklarerat några stycken och har aldrig upplevt att Skatteverket haft några synpunkter.

2 gillningar