Omvandla till Aktiebolag själv eller med min partner?

Hej!

Jag har i många år haft enskild firma. Jag startade det när jag tog examen och började frilansa, det verkade som den naturliga företagsformen, och jag tjänade inte heller så stora summor. För ca två år sedan började jag tjäna lite mer; runt 600 000 förra året och i år ser det ut som att det kommer att bli minst 550 000.
Förra året betalade jag otroligt mycket i skatt och avgifter, långt över hälften av min inkomst (hade tyvärr inte så mycket utgifter som jag kunde dra av för heller). Jag är verkligen för skatt men det kändes lite väl mycket… Jag har nu läst på och bestämt för att omvandla till Aktiebolag. Ångrar bara att jag inte gjort det tidigare!! Men bättre sent än senare.

Nu har jag två frågor som någon här kanske kan ge några råd om:

1. Min partner frilansar också och tjänar liknande summor som mig. Är det en dum ide att starta ett Aktiebolag tillsammans? Bättre att starta var sitt, eller enklare att ha tillsammans?

2. Jag antar att det inte är möjligt att överföra det jag fakturerat för hittills i år på min enskilda firma så att det räknas in på Aktiebolaget istället? Några andra tips på att betala lite lägre i skatt och avgifter för mina inkomster i år?

3. Är bästa sättet att först starta ett Aktiebolag och sen göra en ombildning?

Tack på förhand!

1. Ligger ni på den nivån finnas det flera poänger med två AB:

Möjlighet till två lågbeskattade schablonutdelningar.
Ni är fria att välja löner, pensionsavsättningar och liknande fritt från varandra.
Går rörelserna olika bra är uppdelningen redan klar
Skulle ni i framtiden gå skilda vägar är det definitivt en fördel.

1. är lite osäker men du kan i alla fall ta det som kommer in framöver på ett AB om det startas på studs. Du behöver antagligen koppla fakturan så att den ställs ut ifrån ditt nya AB annars är det nog svårt att få över på något smidigt sätt.

2. Enklast är att köpa ett färdigt så kallat lagerbolag. Brukar kosta 6000-10000kr och tar bara någon dag så kan du direkt börja använda det med ursprungsnamnet (T ex byrålådan 27 eller vad de brukar heta). Sen tar det några veckor att namnändra till det du vill att ditt AB ska heta . Se till att starta före årsskiftet så kan ni framöver ta en lågbeskattad utdelning även för 2021. Beroende på hur din verksamhet ser ut kan inventarier mm köpas ut från dig och in i firman. Krävs antagligen en oberoende värdering för att blir helt rätt. Men se i alla fall till att det är en realistisk värdering oavsett.

Hej Erik,

Tack för svar!
Låter klokt att starta två AB.

Angående att köpa lagerbolag så kommer jag inte att behöva fakturera något nytt förrän om runt en månad, försökte läsa lite hur lång tid det tar att registrera AB hos Bolagsverket och om jag förstod det rätt så tar det runt 7 dagar, så om det inte är så bråttom är det väl bättre att starta nytt och slippa avgiften för att köpa upp ett lagerbolag? Så länge det inte finns andra fördelar med det?

Tack!

Med bara ett årligt överskott på 600.000 blir det inte så fördelaktigt att ha aktiebolag istället för enskild firma. Rådet är ju alltid att först maxa lönen upp till brytpunkten för statlig skatt typ 523.000kr per år för att få bra pension, och högt sgi hos försäkringskassan ,med enskild firma har du många fördelar.tex:
Ca 25-27% i egenavgifter (beroende på årets resultat) istället för 31.42% i AB på det du tar ut i lön .
Sjukpenning med bara 1 dags i enskild firma ,i Aktiebolag får du själv betala 14 dagar innan staten hjälper till.
I enskild firma så kan du sätta av 30% av resultatet och på så sätt skjuta skatten 6 år fram i tiden, i Aktiebolag så kostar det att sätta av i periodiseringsfond.

Om du trots ovan information vill starta AB så gör det på verksamt.se. Det är gratis, lagerbolag var bra förr i tiden, men nu går det så snabbt att göra jobbet själv med mobilt bank id. Tog mig mindre än en vecka att få allt igång. Jag startade AB men behöll även min enskilda firma så kan du fakturera från AB till enskild firma så att du alltid maxar ditt löneuttag och avsättning till periodiceringsfond (ca 750.000kr per år) innan jag spar de resterande pengarna i AB där jag kan ta ca 185.000kr i utdelning (21% bolagsskatt +20% kapitalskatt)

Fördelen med att köpa ett lagerbolag är lite tid och att slippa arbetet med att göra det om man känner sig osäker hur man gör. Annars är det enkelt att starta själv numera :+1:

Jag var kanske lite för snabb och hakade upp mig lite på att du tycker du betalade alldeles för mycket skatt. Precis som @Fiskaren skriver så finns det självklart också flera ekonomiska finesser med att fortsätta med enskild firma om ni ligger kvar på den nivån ni gör idag. Nackdelen är som sagt att vid årets slut skattas allt fram (om man inte gör avsättningar på max 30%). I ett AB kan man säga att löneuttaget styrs separat och inte är ihopkopplat med bolagets vinst om man säger så.

Börjar ni öka på vinsten så ökar fördelarna med AB. Samma sak om ni har externa kunder/leverantörer som kan ställa ekonomiska anspråk på dig osv. Men bedömer ni att det kommer att ligga på den nivå ni är idag är nog Fiskarens råd och synpunkter ovan mer relevanta och bättre för er. Där en kombination av enskild firma och AB kanske blir bäst framöver. Så jag får nog göra en :poodle: