Frågan om huruvida man ska ha en enskild firma (“EF”) eller ett aktiebolag (“AB”) dyker upp med jämna mellanrum, låt oss försöka hålla diskussionen i denna tråd.
Man bör som företagare alltid ha en bra kontakt på en redovisningsbyrå som kan hjälpa till. Vi har även personer som jobbar med redovisning i ämnet i forumet såsom t.ex. @annaanna och @NiclasG samt vi är många som drivit företag länge. Så stäm alltid av din situation med en expert.
Med det sagt så är min personliga åsikt:
ALLTID välja företagsformen aktiebolag framför enskild firma
De enda undantagen är i princip om man 1) äger skogsfastighet, 2) har ett AB som ligger i träda, 3) har en jordbruksfastighet och eventuellt 4) du avser ha kvar ditt vanliga jobb och vill kvitta underskott i EF mot din löneinkomst.
Motiveringen är främst:
Separation av din och företagets ekonomi
jag har sett så många fall där man strular till det mellan företagets ekonomi och privatekonomi
i en enskild firma blir allt i slutet av året inkomst av tjänst
Du kan låna ut pengar till bolaget mot ränta.
Det är smidigare med AB - Det mesta i Sverige är designat för att man är “anställd” och har ett AB. Det blir enklare med tjänstepension, löneutbetalningar, försäkringar och hela paketet. Det är enklare för andra att förhålla sig till ett AB.
Den begränsade ekonomiska risken - juridiska personer skapades specifikt för att ta bort den personliga risken så länge man följde reglerna. Du kan alltid sätta bolaget i konkurs och har du gjort rätt (t.ex. med kontrollbalansräkning) så kommer skulderna inte hamna på dig som fysisk person.
Företagsformerna är inte skapta lika - Det sägs från myndighetshåll att det ska vara lika oavsett om man väljer AB eller EF, det kanske det är i teorin, men inte i praktiken. Finns mycket t.ex. som gåvor till personal som inte gick i EF men gick i AB.
Skatteplanering / utdelning - du kan välja att ta ut en del av företagets pengar som inkomst av kapital via utdelningar. Ditt utdelningsutrymme kan sparas över tid. Du kan även använda trädaregeln om att ta ut företagets pengar till 25% beskattning om bolaget ligger i träda i 5 år.
Andra anledningar:
Förr avrådde man från AB om man inte hade en hög omsättning eftersom man var tvungen att ha revisor och ett aktiekapital på 100.000 SEK. De reglerna har ändrats över tid, nu finns det inget revisorskrav så länge man inte har en kombination av anställda, omsättning och balansomslutning som kräver det (men det är höga krav) och aktiekapitalkravet har sänkts till 25.000 kr.
Ibland klagar folk på att man måste göra bokslut. Men jag tänker att man måste ha redovisning oavsett om man kör AB eller EF. Årsredovisning kan man idag antingen göra själv eller få hjälp med för någon tusenlapp. Så jag tycker inte det argumentet är superrelevant heller.
Sedan tillkommer allt det där andra kring att ta in kapital etc, men jag räknar inte med det här.
Jag tackar ödmjukt för korslänkningen till mitt inlägg i annan tråd och kan bara säga att jag håller med fullt ut om slutsatserna.
Möjligen kan man också meditera över det faktum att aktiebolag gör saker mycket lättare om man vill vara flera ägare eller förändra ägandet över tid. För en enmanskonsult är det kanske inte så aktuellt men för all verksamhet där bolaget i sig får viss egen struktur (t.ex. en butik) så ger det större friheter.
En sak att tänka på i AB är att man måste ha en styrelse där man om man är ensam behöver en suppleant också så man kan inte klara sig helt själv på papperet. Det klassiska för enmansföretagaren är att ta en nära släkting (förälder, make/maka etc).
Nu handlade tråden om EF vs AB, men kanske ska man samtidigt varna lite för handelsbolag (HB) i samma tråd. Om man är flera personer som ska köra bolag tillsammans är AB ännu mycket mer att rekommendera än HB eftersom det blandar samman inte bara din egen ekonomi med bolagets utan det blandar samman alla bolagsmäns ekonomier med både varandra och bolaget om man inte är försiktig.
En trevlig bieffekt av att ha aktiebolag nu när räntorna har stigit är att den eventuella utdelning man gör räknas till inkomst av kapital, som huvudregel. Eftersom räntekostnader också ligger på kapitalsidan tar de två ut varandra, och det är endast om man har ett underskott av kapital efter det som ränteavdraget aktualiseras. Det har ju skrivits om att man bör tänka på att ränteavdraget blir mindre fördelaktigt när man överstiger hundra tusen kronor i ränte på ett år, men har man utdelning att väga upp med minskar risken för att man når det gränsvärdet.
Hej
Tycker att länken till Björn Lundén förklarar valet mellan egen firma och AB på ett bra sätt.
Värt att tänka på om man kör enskild firma är att man iaf har ett seperat konto på sin bank som man kan döpa till “firmanamnet”. Man kan även skaffa ett bankkort kopplat till det kontot.
Då undviker man att blanda den egna ekonomin med sin enskilda firma.
Finns tyvärr en hel del fall genom åren där man fått ut kontohistoriken med färgmarkerade rader vilka ska bokas mot firman. Kostar både onödig tid och pengar för den enskilda firman.
Har du enskild firma så ordna ett eget kontonr.
Nej det kostar inga pengar att skaffa ytterliggare ett eget privat konto i banken.
Har du enskild firma så loggar du in privat via banken och skapar ett nytt konto.
Kör du AB däremot så måste du logga in på företagssidan.
Du frågade i en annan tråd hur vi praktiskt använder CHAT-GPT.
Här är ett bra exempel där AI kan summera snabbt och ställa motfrågor. Men gäller fortfarande att faktakolla att allt stämmer.
CHAT-GPT:s svar på vilken bolagsform man ska välja mellan EF och AB:
Valet mellan att starta en enskild firma eller ett aktiebolag beror på en mängd faktorer och vad som passar bäst för dig. Här är några frågor du kan ställa dig själv för att hjälpa till att bestämma:
Hur mycket risk är du villig att ta? Som ägare till en enskild firma är du personligen ansvarig för alla företagets skulder. Det betyder att om företaget skulle gå i konkurs, kan dina personliga tillgångar användas för att betala av skulderna. I ett aktiebolag är ditt personliga ansvar begränsat till det belopp du har investerat i företaget.
Hur mycket startkapital har du? För att starta ett aktiebolag krävs ett startkapital på minst 50 000 (rätt siffra är 25 000) SEK. Det krävs ingen insats för att starta en enskild firma.
Hur planerar du att ta ut pengar från företaget? I en enskild firma beskattas all inkomst som personlig inkomst, vilket kan leda till en högre skattesats om företaget är mycket lönsamt. I ett aktiebolag betalar du bolagsskatt på vinsten och personlig inkomstskatt på eventuell lön eller utdelning du tar ut.
Hur mycket administration är du bekväm med? Ett aktiebolag har striktare krav på bokföring och revision, och kräver också att du håller årsstämma och upprättar årsredovisning. En enskild firma har mindre formella krav.
Har du tillväxtplaner? Om du planerar att expandera företaget och kanske ta in ytterligare ägare eller investerare i framtiden, kan ett aktiebolag vara mer lämpligt.
Mitt svar till vänner och bekanta när de frågar om EF eller AB är om de ska bedriva hobbyverksamhet eller faktiskt driva företag.
De flesta väljer AB.
En liten fördel med EF för solo-konsulter är att det är lite svårare att räkna ut timpris och övervägde alla andra eventuella fördelar. Högst personligt dock, och inte på något sätt felfritt.
Stämmer verkligen detta? Kan jag alltså inte driva AB helt själv? Driver EF men funderar på att byta form. Endast jag, arbetar hemma, säljer tjänster, skapar innehållet via datorn.
Nu har flera banker börjat leta upp kunder som använder privata konton för att ta emot betalningar till sitt företag.
Har själv råkat ut för det. Först från LF som hänvisar till att jag ska köpa deras företagstjänst. Min omsättning är blygsam. Hänvisade också till att tom skatteverket tillåter att man använder sitt privata konto då firman och jag är samma person, till skillnad från AB. Men de började mest svamla om svårt med kontroll och bara hänvisa till deras villkor, att man inte får använda privat konto för näringsverksamhet.
Skapade konto hos Skandia, men fick veta att de kommer stoppa denna möjlighet nu i juni. De har ju dock ingen egen tjänst för företag.
Ja, det är ju ett sätt. En annan variant är att leta mer tills du hittar någon som vill ställa upp. Kanske en annan ensamföretagare i en liknande situation där ni ställer upp åt varandra.
Låter som väldigt krångligt, mycket administration och extra kostnader. Man måste ju tydligen ha en styrelse med allt vad det innebär, till vilken jag kanske måste betala någon för att ingå i styrelsen. Trots min blyga omsättning, enmansföretag, försäljning av tjänst via hemmet där innehållet skapas i datorn.
Eller missar jag något? Har funderat på att byta, men drar mig för det.
Det är en suppleant du behöver ha registrerad bara. Suppleanten träder bara in om ordinarie ledamöter inte kan. Så du kan sköta hela bolaget själv, behöver inte ha formella styrelsemöten etc. Det är en ”backup” om du t.ex. blir allvarligt sjuk eller går bort.