Första inlägget här, har läst en hel del innan och sett några poddar. Jättebra material och ni är så grymt duktiga.
Kort om mig. 46 år, man har jobbat på ett större konsultbolag de senaste 12 åren, innan dess anställd DBA. Bor med fru och två barn, 5 och 12 år gamla. Frun jobbar på hotell och tjänar ca 30" netto.
Har ca 5 miljoner sparat i vettiga utdelningsbolag hos Avanza, svenska, norska och amerikanska. Förra året fick vi ut ca 350000 kr i utdelningar före ISK-skatt och Avanzas avgifter. Vi har ca 240000 kr i övrigt räntesparande eller globalfonder. Använder som så många andra LF Bank pga låga avgifter, bra bemötande och rabatt på försäkringar.
Jag har en grupplivsförsäkring via min anställning och S&P där min fru är med. Där har jag:
Livförsäkring 10 pbb
Sjukkapital 10 pbb
Olycksfall heltid 30 pbb
Min fru:
Livförsäkring 10 pbb
Sjukkapital 10 pbb
Sjukförsäkring 1400 kr
Olycksfall heltid 30 pbb
Nu har jag bestämt mig för att avsluta min anställning och köra vidare i en egen firma. Jag har tänkt jobba ca 6-8 månader om året i mindre projekt mot kund, resten kommer jag att antingen vara ledig och ägna mig åt barnen, mina fritidsintressen, eller plugga med CSN, jag är mycket intresserad av energieffektivisering och grön energi, där finns det ganska många distanskurser man kan gå. Jag har för enkelhetens skull tänkt starta en enskild firma, mest pga enkelheten, och att jag inte drar in någon som helst risk i min personliga ekonomi.
Jag har ägnat gårdagen åt att försöka göra en lista på vad jag “måste tänka på” nu när jag gör denna ganska stora ändring i livet.
-
Telefonabonnemang. Kör idag företagstelefonen. Skaffar ett enkelt kontantkort och byta telefonnummer på femtioelva olika ställen pust.
-
Tjänstepensionen (ej kollektivavtal) på ca 1,8 miljoner som idag ligger hos Futur. Vart ska jag placera den? Tänker antingen Avanza eller LF? Har kollat på deras respektive sidor men det är inte det lättaste att jämföra vilken som är “bäst”? Har tänkt plocka ut den från 55 år och sen under 5 år.
-
Ovan listade försäkringar. Gissar det är svårt att hitta samma försäkringar till det pris vi betalar (820 kr för 3 månader). Vad föreslår ni att man gör där? Enklast är kanske att ha dem hos LF då det är där som S&P har tecknat dem. Då får vi även 20% rabatt.
-
Något annat man bör tänka på? Det verkar enkelt att starta enskild firma via verksamt.se och en äldre släkting har jobbat som revisor, och kan hjälpa till med bokföringen.
Bolaget kommer att vara mycket enkelt. Ett företagskonto hos LF och sen skickar jag ut 4-6 fakturor per år för konsulttjänster. Thats it. Kommer inte att köpa in något mer än kanske en ny dator då min gamla laptop är 10 år gammal och lite slö, och en bättre kontorsstol. Oftast brukar kunderna bistå med dator nu för tiden så mina inköp till firman kommer att vara minimala.
Det känns i nuläget väldigt bra då jag är mätt på att vara anställd, och jag brinner inte längre för alla de evenemang och annat som konsultbolaget stoltserar med. Det känns bäst att vara egen företagare, att bestämma själv vilka kunder och uppdrag jag tar, samt att fortsätta bygga på “pengamaskinen” där planen är att både min fru och jag ka “gå i pension” om ca 8 år. Hon har dock ingen brådska att sluta jobba verkar det som.
Tackar för alla tips och råd.