Skulle jag tjäna på att bli konsult i eget AB?

Hej forumet!

Jag har den senaste tiden funderat över om det vore värt för mig att bli egenkonsult i eget AB istället för att som nu vara anställd av ett konsultbolag.

Jag tjänar i dagsläget strax under 60.000 kr i månaden och har bra pensionsavsättning från företaget jag jobbar för. Ett bra försäkringspaket och friskvård för 5000 kronor om året samt 30
semesterdagar. Har även 2000 kronor i månaden att lägga på fortbildning eller verktyg jag behöver i arbetet. Det är väl de förmåner jag framförallt utnyttjar.

Uppdraget jag har just nu ligger ganska lågt i ersättning, de tar runt 750 kronor per timme för mig, men det brukar ligga några hundra kronor över detta.

Jag jobbar heltid minus någon dags VAB i månaden i genomsnitt.

Frågan är hur stor fördel, om ens nån, jag skulle ha att lämna ovanstående bakom mig och istället satsa på eget AB? Låt säga att jag i ett sånt scenario istället skulle fakturera 750 kr per timme själv.

Vill ha en bra avsättning till pension och försäkringar på plats, samt säkerligen en hel del annat som jag inte tänkt på?

Sett till lönen jag har nu, var någonstans kan gränsen tänkas gå när fördelarna blir så pass stora ekonomiskt att det vore värt att lämna tryggheten med en fast anställning bakom sig?

Självklart är det en subjektiv bedömning, men det vore intressant att höra andras input på detta och hur ni skulle resonerat.

Hela företagarbiten med AB är ganska obekant för mig, men också lockande då det verkar ganska roligt!

Tack för att du tog dig tid att läsa ända hit! :grin:

3 gillningar

Ingen som har någon input? :blush:

Ta en koll här så ser du ganska snabbt att det verkar bäst för dig att fortsätta så som du gör.

Hej,
Din riskbenägenhet påverkar beslutet.
Räkna på hur många timmar du behöver fakturera för att nå din önskade ersättning och värdera hur säker du kan vara på den debiteringsgraden över tid. Som konsult har du möjligen låga övriga kostnader men försäkringar, arbetsplats, mjuk och hårdvara m.m.
Värdera ‘mjuka’/kvalitativa aspekter (frihet men även ev. oro över framtida uppdrag, glädje/energi över att bygga det egna, kollegor, kunskapsutveckling…).

2 gillningar

Om du kan fakturera 750 kr per timme så blir det ca 1 344 000 kr fakturerat på ett år (6 veckor semester borträknat). Det är ca 112 000 kr per månad i snitt. En lön på 60 000 per månad kostar ditt företag ca 97 000 per månad, inkl semesterdagar. Du vill kanske behålla 2000 kr per månad till fortbildning, och behålla friskvården. Så, hittills går du plus ca 13 000 per månad till företaget. Du kanske bör räkna bort några tusenlappar till för att matcha din nuvarande pensionsavsättning, beroende på hur den ser ut. För enkelhetens skull säger vi att du går plus 10 000 per månad.

Du kommer behöva hjälp med bokföring (eller göra själv, om du vill lägga obetald tid på det). Räkna med nån tusenlapp per månad för detta. Försäkring på runt 3000 per år. Är säkert fler utgifter man bör räkna med, men vi håller det enkelt. 8 500 kr kvar per månad.

På årsbasis blir detta drygt 100 000 kr i vinst, och då har vi inte räknat bort eventuella sjukdagar (du kan som bekant inte fakturera när du är sjuk) eller eventuell kontorshyra och kringutrustning. Och så har vi osäkerheten med uppdrag som egenkonsult. Med så hög lön och med dina förmåner bör du ta en högre timpenning än 750 kr för att det ska vara värt att överväga, tycker jag.

13 gillningar

Tack för utförligt och bra svar! Uppskattar det väldigt mycket!

Detta uppdrag är ganska mycket lägre än vad jag brukar kosta så att säga, men då tiderna är lite sämre för tillfället så kan man tyvärr inte välja och vraka just nu. Och just den biten talar väl lite emot, att det kanske krävs lite bättre tider för att mer säkert kunna få upp arvodet och därmed också uppsidan i ekvationen så att säga.

Dyker det upp ett lockande första uppdrag med bättre ersättning så kanske jag vågar ta steget, men ligger det kvar på nuvarande nivå så känns det nog inte lika värt.

Hur lång tid brukar det ta att starta ett AB och vara up and running? Man vill ju kunna hugga tillfället om det dyker upp :blush:

2 gillningar

Tiden kan jag inte direkt svara på. Men tänk på att det kan gå emot ditt kontrakt att starta en egen firma inom samma branch under tidens om du är anställd. Det kan även finnas något i kontraktet gällande tider efter samt att “stjäla” kunder, även om det sistnämnda är mer sällsynt.
Kolla bara kontraktet först :slight_smile:
750kr/h låter halvspontant som offentlig verksamhet? Kan även vara svårt att komma in där då de kan ha ramavtal.

1 gillning

Just i dagsläget hade jag inte startat eget utan en säkrad kund som betalar bra och ett avtal på minst ett år.
Dock kan du ha, som påpekats tidigare, ett avtal som kan hindra dig på olika sätt.

Det är oerhört svårt att hitta uppdrag för vissa typer av konsulter sen i somras och risken att sitta utan uppdrag är stor om du endast chansar och startar bolag utan kund.

2 gillningar

Köpa lagerbolag och få organisationsnummer =start inom 1-3 dagar. Kostade <10000kr sist jag gjorde det.

2 gillningar

Gäller även för många ingenjörer som inte jobbar med IT i Stockholm.

I det stora bolaget jag jobbar med just nu så ser jag att de flesta ”vanliga” konsult rollerna som skickas ut är på 700-900kr/h. Detta är i Skåne.

Så 750 känns inte udda om du inte har någon speciell kompetens som gör att du kan ta mer.

Du får ökad risk men mer pengar och frihet.

750kr/h ger som sagt ovan typ 1,2 MSEK i intäkt, konservativt räknat.

Med 50.000 kr/mån i uttagen lön så landar du på 800k i lönekostnader, sedan hundra till i pension. Ytterligare hundra på blandade kostnader och så har du 200 k kvar i bolaget som du kan dela ut 160 av. (Vilket då blir lite drygt 10k i månaden efter skatt)

Kalkylatorn ovan tar inte hänsyn till utdelning, vilket höjer “månadslönen” ganska mycket.

Ovanstående är en konservativ beräkning. Du kan säkert få ut klart mer än 1600 timmar på ett år om du vill och har ett långsiktigt avtal.

Vilket är knäckfrågan. Tror du att du kan rulla på med långsiktiga avtal och har full beläggning så är det en positiv affär redan vid 700kr/h. Är du mer realistisk/pessimistisk så är det däremot mycket mer tveksamt om det är lönt. Behövs inte mycket tid på bänken för att kalkylen ska skita sig.

2 gillningar

Det tog mig ca 3 veckor att få allting på plats (utan att köpa lagerbolag). Det var dessutom slutet av semester veckorna. Något som överraskade mig var att banken jag valde kunde endast hjälpa mig vid fysiskt (sånt är vanligare med företagssidan mot banken gissar jag).

Jag har också skapat ett kalkylator för just jämföra mellan en anställds lön mot eget (där man räknar lön upp till brytpunkten och därefter tar utdelning). Du får gärna testa dig fram. Sidan: Optimerarna

5 gillningar

Kvadrat har även en kalkylator: Din ekonomi som kvadratare | Kvadrat

Notera dock att där dras av 17% som är kostnaden för att vara del av Kvadrat.

2 gillningar

Om du gör på det snabbaste sätttet. Några dagar bara. Du köper då ett “lagerbolag” “lagerbolag( löpnummer)” med tillhörande orgasnisationsnummer och får en fullmakt att börja göra dina affärer direkt. Kostar kanske 5000SEK.
Det tillkommer en hel del småpyssel med att namnändra, byta styrelse, sätesadress, byta ut diverse dokument, hålla stämma etc.
Ungefär samma stök som att starta Själv eller med hjälp, Då tillkommer dock diverse handläggningstider på gissningsvis ett antal veckor.

1 gillning

Hör så mycket olika. Vissa säger att man hittar uppdrag på några veckor inom typ .net, java.

Andra verkar sitta på bänken i flera månader.

Väldigt sugen på börja men vette tusan med dagens läge.

Har du gjort detta själv eller bara läst runt? Majoriteten av alla lagerbolag säljs utan f-skatt, så du måste själv ansöka om det efter du fått bolaget skrivet över till dig, och det tar mellan 3-6 veckor. Först då kan du börja fakturera. De lagerbolag som inkluderar f-skatt som jag kollat på har helt annat pris än det du angivit, vilket mer verkar vara ett pris för ett vanligt lagerbolag utan f-skatt.

Har du själv köpt ett lagerbolag med f-skatt för det pris du nämner får du gärna säga vilket bolag som sålde det, för då är jag själv väldigt intresserad.

Jag skrev “Det är oerhört svårt att hitta uppdrag för vissa typer av konsulter sen i somras”

Inte samma marknad för alla.

Du kan alltid börja med att höra av dig till konsultmärklare och se hur de ser på läget för rollen du söker. Om du har en kort uppsägningstid kan du söka efter uppdrag fastän du inte har startat ett företag ännu. När du har fått ett uppdrag så säger du upp dig och startar företaget. (Om du fortfarande är oroligt att inte hinna starta företaget så finns det företag låter dig fakturera genom dem).

Kontakta gärna flera konsultmärklare. Här är iaf en Lista På Konsultmäklare i Sverige | By Anna Leijon

1 gillning

Tack!

Har hört av mig tidigare men svårt och avgöra vad som är sälj och vad som är realistiskt men ska testa mera.

Jaa har 2 månader, hört de brukar inte hålla ut på uppdrag mer än en månad men kanske går o lösa med vissa.