Administrerande kring AB

Jag funderar på att starta ett AB vid sidan av min heltidsanställning (på kontor).

Det skulle vara inom området personlig träning.

Det kommer vara förhållandevis få transaktioner. Dels fakturor till ett befintligt gym, sen kanske en handfull klienter vid sidan som jag fakturerar själv.

Jag känner mig dock osäker på administrationen kring ett AB. Har läst att flera säger att det kostar omkring 10k (bokföringsprogram, bankkonto och några timmar för en redovisningskonsult).

Är detta även nödvändigt om man som jag bara har samma typ av intäkter och relativt få olika typer av kostnader? Eller kan man sköta det på papper och sen ta någon mall för årsredovisning?

Jag tänker att den totala omsättningen skulle ligga på typ 50-100k per år. Det gör att 10k i bara admin skulle äta upp det mesta.

Anledningen till att jag vill ha ett bolag istället för Egen firma är att jag då dels kan sälja mitt befintliga hemmagym till mitt bolag, dels att jag kan ta friskvård och ytterligare inköp till gymmet. Borde också kunna ta ut en hyra från AB till mig själv.

Du säger det själv, administrationen kommer att äta upp värdet med så låg omsättning. Du måste ju också in med ett aktiekapital i bolaget. Enskild firma skulle vara ett bättre alternativ men du behöver ändå högre omsättning för att det ska finnas någon uppsida med det hela.

3 gillningar

Gränsfall vettigt.
En rätt stor mängd pappersarbete med ett AB och en hel del regler att lära sig. Inte alltid solklart vad man skall/bör göra. En massa val dyker upp
Lön , pension , utdelning , periodiseringsfond. Långsiktig strategi?
Hur du än gör äts kanske 20.000 av dina 50000 till 100000 i intäkter upp om i utgifter till bokföringsfirma eller jobb för dig själv på ett år. Fullt görbart att göra all bokföring själv och kommunicera med Skatteverk och bolagsverk mm men det är inte arbetsfritt. En hel del av regelverket behöver man kunna. Med åren flyter det säkert på bra.
OM man har hög lön redan går det att undvika värsta marginalskatt hyfsat bra om man har ett AB. Speciellt om man behåller sitt AB även efter normal pensionsålder med rejält med tillgångar i kan det bli skattemässigt mycket förmånligt då att ta ut lön.
SÅ dramatiskt förmånligt i vissa fall att skatt och avgifter som avbränning på företagets bruttointäkter kan närma sig 0 Sek för rimliga löneuttag så länge periodiseringfonden räcker ( Max 6 år efter avsättningen) .
Det beror på att arbetsgivaravgiften går ner till 10,2 % och skatten till ca 8% men samtidigt till DIN statliga pension du senare kommer få tillbaka avsätts ungefär samma summa ( om du inte slagit i taket för avsättningen) .
AB byråkratin flyter på och kostar pengar eller arbete även om bolaget inte arbetar aktivt längre.
Att sedan lägga ned ett AB är inte arbetsfritt heller men tjänsten kan köpas för härad 10.000 Sek.

1 gillning

Glöm inte försäkring, oavsett vilken bolagsform du kör på

3 gillningar

Skatteverket har onlinetjänst för bokslut:

Blanketter (dagboksblad) för manuell bokföring:

Edit /
Har ej testat dock

1 gillning

Tack för era svar!

Min tanke är egentligen inte att ta ut lön eller utdelningen från företaget. Om vi antar att jag skulle dra in 75k per år tänker jag att det skulle kunna gå till:

Friskvård 5k

Hyra av lokal (mitt eget garage) 5k

Gå kurser (resa) inom området 20k

Köp av ny utrustning 5k

Omkostnader 10k

Avskrivning av utrustning 15k

Men kanske är mer meck än det är värt🤔

Om du inte har en rimlig plan för att kunna ta ut varken lön, utdelning eller bygga upp ett överskott, så är risken att Skatteverket inte anser att du ska få skatta som företag.

Skatteverkets definition av företag kräver att för att du ska få använda avdragsregler för företag, så behöver verksamheten vara bland annat självständig och i vinstsyfte.

Du påminner om en kompis som kom på den “smarta” idéen att starta företag för att köpa instrument till sig själv skattefritt. Skatteverket genomskådade upplägget inom en månad och sa åt honom att deklarera det som hobby istället.

4 gillningar

Aha, kände inte till den regeln, även om den känns rimlig.

Men på sikt kanske ett överskott på 20k per år kan byggas upp och då går jag ju med överskott.

Men förstår ju också hur lite jag vet kring admin och regler och då behöver jag nog en konsult och som ovan sagt så försvinner en hel del av vinsten.

Idag kan jag fakturera 3k per månad åt ett företag jag gör jobb åt. Använder jag FrilansFinans eller liknande får jag ut typ 118kr per timme, men då har de räknat utan statlig skatt vilket jag nästan uppnår på min heltidslön, så då hamnar jag under 100kr/timme. Så av de 3k skulle jag få ut kanske 1k vilket känns trist.

Förslag på alternativa lösningar?

Varför inte ha EF istället?

Om du ligger så nära gränsen så kan du enkelt undvika statlig skatt genom att pensionsväxla lite mer. Det kan du göra både hos din huvudarbetsgivare och hos Frilans Finans.

1 gillning

Vad jag har förstått så kan jag inte dra av friskvård, kan inte köpa in utrustning av mig själv (har idag ett stort befintligt hemmagym), kan inte hyra ut lokal till mig själv mm. Dessutom personligt betalningsansvarig om något stort skulle gå fel (dock väldigt liten risk).

Jag tror inte du kommer kunna dra av för det även om du skapar AB. Skatteverket fattar att det är ett hemmagym som du utnyttjar privat.

Det rimliga är att du köper allt privat, fixar ditt hemmagym och sen hyr ditt bolag gymmet typ per timme när du har kunder.

Även de resor/utbildningar du pratar om lär ses som privata om skatteverket gör en revision.

1 gillning

Så kanske det är :thinking:
Kan man hyra ut gymmet till en enskild firma eller måste det vara ett AB?

Jag tror du får släppa drömmen om att hemmagymmet ska bli avdragsgillt.

Det finns olika lösningar för att ändå ha en verksamhet och sköta det skatteeffektivt.

En variant jag har sett är några studenter som gick ihop och delade på hyran för en separat lägenhet, som endast användes som gym. Det organiserade det som en ideell förening. Självkostnadspris blev bättre för dem än det dyra gymmet på campus.

En ideell förening kan också anställa personal och betala lön. Ni behöver vara minst tre personer som kommer överens för att det ska gå att skrapa ihop en styrelse. En ideell förening kan ses som “hobbyverksamhet med flera deltagare”.

Är du själv så låter det mer som vanlig hobbyverksamhet.

2 gillningar

Tack för era svar som tar ner mig på jorden!

Jag ser mycket hängslen och livrem i svaren ovan, och de sedvanliga domedagsprofeterna :grinning:

Själv har jag 5st pyttesmå AB, där jag har 0kr årlig kostnad för administration för allihop.

Det är fullt möjligt, men då behöver du såklart ha vilja och möjlighet att lära dig lite om bokföring, samt använda bokföringsprogram som är gratis (och saknar en del förenklande funktionalitet).

Bokslut och årsredovisning har varit det enklaste av den årliga administrationen att lära mig själv, tycker jag. Men absolut en tröskel att ta sig över första gången.

Inte för alla kanske men fullt möjligt om man vill och om man prioriterar låga fasta kostnader

Lycka till!

5 gillningar

Jag är nyfiken på vilket upplägg du har för att få så låg kostnad som möjligt? Jag har ett AB som jag tidigare haft verksamhet i men som nu är vilande. Betalar ca 5000 kr per år för företagspaket på banken och bokföringsprogram.

1 gillning

Jag har gjort research på vad som egentligen är krav och inte, och kör enligt nedan. Det sagt, så är jag inget proffs utan en vanlig glad amatör men som är noga med att ta reda på vad som gäller och vad som är försvarbart :grinning:

Jag skippar företagspaket och speciella företags konton på banken helt. Har separata konton i min vanliga bank för företagen. Det finns inget lagkrav på specifikt företagskonto, även om bankerna ofta vill låta påskina det. Däremot skulle ju banken i teorin kunna knorra om det.

Bokföring kör jag i Dooer, som är gratis. Jag har ca 100 verifikat per år, per aktiebolag. Det funkar, men betalda alternativ är garanterat smidigare och har mer funktionalitet. Men jag har inte saknat något kritiskt ännu :grinning:

Var något sånt jag hade i åtanke!

Jag får kanske prova mig fram. Börja med något faktureringsföretag för att sen om jag får rull på det öka till eget AB.

Problemet är ju att pengarna redovisas som tillhörande företaget men ägs inte av företaget då företaget inte står som ägare på kontot.

Ofta är det mot villkoren på kontot, så du använder tjänsten på ett sätt som strider mot villkoren för tjänsten.

Känns dumt att spara in pengarna på företagskonto. Däremot kan du fråga din företagsbank hur du ska komma undan så billigt som möjligt. Även om dom säljer paket går det plocka a la carte, tex transaktionskonto utan möjlighet till BG/PG

1 gillning