Jag har en egen firma (via SEB) som jag startade när jag frilansade mellan åren 2017-2019. Sedan dess ligger firman i stort sett i stiltje. Det gör att den mest ligger och tuggar pengar, dels för månatlig bankavgift (som de ökat från 50kr till 100kr på ett år) och för redovisningskonsult som gör bokslut. Bokslutet går såklart fort och kostar ca 1500kr, så ihop med bankavgifter landar jag på en årlig kostnad på ca 2700kr.
Anledning 1 till att jag har kvar firman trots att jag är heltidsanställd är för att jag egentligen vill starta upp ett bolag, åtminstone testa. Jag har en idé om en produkt som jag tror har stor potential, men har ännu inte lagt tiden som behövs för att sjösätta det hela.
Anledning 2 är att kunna göra spontana konsultjobb, tex mellan anställningar.
Till er som har erfarenhet av egen firma undrar jag:
-Tänker jag fel som behåller firman “tills dess” att jag börjar dra i min produktidé på riktigt? Skulle jag lika gärna kunna lägga ner den och starta en ny när det väl gäller?
-Var rekommenderar ni att man har sin enskilda firma? Känner mig väl inte helt nöjd med SEB som höjt sina avgifter med 200% på ett år.
Tycker det är vettigt att ha kvar bolaget då du har sparat utdelningsutrymme för minst ett år.
Min rekommendation, öppna konto på avanza och sätt över företagets pengar hos dem.
Säg upp SEB.
0 kr i kostnad/år framöver plus att du får några kronor i ränta.
Jag har själv en redovisningsbyrå som just nu ligger vilande, förutom något mindre uppdrag. Jag uppskattar totalkostnaden för redovisning samt årsredovisning till ca 900-1000 kr/år med ovan upplägg.
Har du 50 000 i eget kapital och en ränta på drygt 2% skulle du med ovan upplägg tjäna pengar varje år.
Han skriver att han driver en enskild firma, inget AB.
Behöver du verkligen en redovisningskonsult för ett firma som ligger i stiltje? Låter som om du borde kunna sköta den biten själv relativt enkelt.
Jag skulle behållt det iom att du skriver att du vill kunna utföra konsultjobb. Svårt att svara mer kring din produktidé utan att veta mer om vad den är. Om det är något du kan driva på din fritid behövs kanske inte ett företag från dag ett. Om produktidén kommer generera inkomster från dag 1 är det en annan femma.
OP skriver förvisso “egen firma”, vilket förmodligen kan betyda både enskild, och AB.
För att spara pengar för mitt AB, som också är sovande, har jag avskaffat företagets bankkonto och istället öppnat ett eget under privat namn. Skatteverket avråder från det men det är inte explicit mot lagen.
En annan fördel med den lösningen är att SkV inte kan betala tillbaka prelskatten. Det gör att de pengarna snurrar fram och tillbaka hos Skatteverket och jag behöver inte ägna tid åt att säkerställa att det finns tillräckligt med pengar på skattekontot
Nej, jag tycker att du tänker helt rätt. Säg upp företagskontot och lägg pengarna på ett eget konto, eller sparkonto med ränta. Vill du ha ett företagskonto kan du tex öppna ett hos Swedbank, det är gratis så länge du inte kopplar till några kostsamma tjänster.
Bokslutet borde du kunna göra själv om du inte har någon direkt verksamhet.
De pengarna finns på ett privat konto som är döpt efter mitt företagsnamn och hålls separat naturligtvis. Det är inte olagligt
och kostar ingenting extra.
Jag saknar möjlighet att ta emot betalning via bankgiro men eftersom jag just nu inte har någon verksamhet spelar det ingen roll.
Vet inte vad du har för planer på att nya bolag men ett äldre bolag kan se bättre ut än ett lagerbolag om du vil ha krediter, så länge bolaget är välskött. Naturligtvis underlättar det om du “kört runt” några miljoner i det, men även om du inte gjort det så har du skött dig, det är ditt bolag.
Om du kan så skulle jag behålla det.
Ditt företagskonto hos SEB skulle jag nog göra mig av med, så länga du inte har några likvida medel i bolaget? Alternativen är att byta bank eller säga upp det.
Tack för svar! Möjligt att jag skulle kunna göra bokslut själv. Tycker dock det är krångligt och har tidigare tyckt det är värt att betala 1.5 k istället så jag slipper sitta och slita mig i håret. Gör all bokföring själv (de få verifikat som är).
Jag ska titta på möjligheterna att byta bank. Jag behöver ju inte ett företagskort tex, och alla andra förmåner man får genom att betala månatlig avgift. Tips på bank för enskild firma mottages tacksamt. Kanske är hugget som stucket, såvida de inte har gratis första året/åren (så var det på SEB).
Tack för svar. Jag har Enskild Firma.
Dock så tillkommer väl en startavgift på 2500 kr när man byter bank?
Alternativt, kan jag alltså stänga ner företagskontot helt? Vad händer då när jag sedan vill starta upp det igen, då antar jag att jag måste betala 2.5k som uppstartsavgift eftersom jag måste bli kund någonstans?
Lär dig göra bokslut och deklaration. Inte svårt säger en som “tvingades” när min revisor gick och dog och jag var lite i tidspress (man kollar föregående år och imiterar samt ringer skattemyndigheten när man undrar - de är bästa hjälpen)
Kolla vad företagskonto kostar utan bankgiro etc - finns väl banker där man bara har ett sparkonto
Alla tar inte 2 500 för att öppna för enskild firma. Själv gick jag över till marginalen när Nordea tokhöjde och jag betalade ingen startavgift och betalar nu 70 kr/mån för att jag vill ha bankgiro
Det kostar några hundralappar hos Bolagsverket, både att starta ett AB och att lägga ner ett AB. Alternativt köper man de tjänsterna och då kostar det tusenlappar. Vilket man väljer beror på om man har intresse för att göra jobbet själv eller inte.
Själv har jag gjort både och (flera AB). Inte så krångligt när man väl har fattat . Och då jobbar jag inte ens med sånt.
Jag är övertygad om att Skatteverket skulle se det som ett förbjudet lån. Har man enskild firma kan man göra så, men inte om man har aktiebolag.
Vissa banker tar startavgift. Swedbank gör det inte. Så du kan starta ett och bara ha det liggande.
Jag tror faktiskt jag kommer göra det. Hade inte gjort det om det handlade om ett stort innehav, men om det bara är sålänge den är vilande så borde jag kunna det.
Det blir att ringa till bankerna, så dålig info online.