Hjälp från grunden med att starta bolag för att hålla aktier/utdelningar

Hej,

Jag är fullständigt blåst och totalt nybörjare på det här. Även om jag en gång i tiden fick chansen att driva ett UF-företag i gymnasiet. Har sökt runt på forumet för att hitta liknande trådar men det är ofta en nivå upp från min kompetensnivå så det blir mest gammelgrekiska och hieroglyfer.

Jag är sedan något år tillbaka anställd på ett litet medarbetarägt bolag. Man har möjlighet att köpa in sig i företaget om man vill och får då ta del av utdelningar om det gått bra. Jag köpte in mig på en liten post 2020 och fick då ta del av utdelning 2021, som nu ska deklareras. Men då köpte jag aktierna på mig som privatperson och jag har förstått att det är mer fördelaktigt att ha aktierna i ett bolag än på mig själv.
Mina kollegor som köpt in sig tycker att jag borde starta ett bolag och försöker hjälpa mig genom att förklara men de nämner 100 saker jag inte förstår. 3/12, bokföringstermer och deklaration för företag etc. etc.
Jag tycker att det är intressant och tyckte det var kul att driva UF-företag så jag vill lära mig, men det är lite mycket att ta in på en gång när alla vill trycka 15 års erfarenhet på en inom loppet av 5 minuter.

Jag är på nivån att jag försöker hitta vad som är första steget i att starta ett bolag för mitt ändamål. Det finns massor med info om ett bolag som faktiskt ska ha någon “riktig” verksamhet. Men jag vill ju bara ha bolaget för att hålla aktier och ta emot utdelningar.
Lite som sades i senaste avsnittet där Kristian, Jan och Caroline sa att man måste inte ha grönt ljus och förstå allt 15 korsningar i rad, börja kör fram genomf första grönlyset så får man ta en korsning i taget. (de sa de lite mer catchy dock).

Går jag till banken först och startar företagskonto eller går jag till bolagsverket först? Eller har någon en jättebra checklista för vilka steg man gör i vilken ordning kanske?

Hur lång tid tar det vid varje del att få godkänd hos bolagsverket/banken etc?

Vad är de praktiska skillnaderna mellan att ha ett bolag för att faktiskt köpa sälja varor/tjänster och att ha ett bolag som bara håller aktier? Jag kanske bara inbillar mig men i mitt huvud borde det bli mindre jobb för min del. Exempelvis, måste jag fortfarande upprätta affärsidé, affärsplan, verksamhetsplan och liknande precis som ett “vanligt” bolag med riktig verksamhet?

Tack!

1 gillning

Detta är ett väldigt komplext område, och det är i princip omöjligt att ge råd, eftersom du inte lämnar några konkreta ekonomiska uppgifter.

Företaget måste väl ha en revisor, och även dina jobbarkompisar kanske anlitar hen. Boka en tid. Även om det kostar några kronor, kan det säkert vara väl använda pengar.

@Nestor Vet inte vilka ekonomiska uppgifter som är av relevans för att starta själva bolaget och komma igång. Men ja, bolaget har en revisionsbyrå anlitad. Men några av de som försökte ge mig lite råd häromdagen av mina kollegor har ingen revisor. Det går att lösa relativt enkelt på egen hand sa de. Får man bara gjort det första gången så är det enklare andra gången. Så revisor var inte nödvändigt menade de på.
Har de lyckats lista ut hur man ska göra så tänkte jag att då borde jag säkerligen också kunna göra det med lite hjälp. Det är som sagt kul att utvecklas och lära sig själv också även om det är enklare att bara leja bort arbetet till en revisor. Men oavsett, revisor känns som att det inte är första steget oavsett, man behöver ju ha startat ett bolag och fått den biten i ordning före.

Även om du inte behöver en revisor för bolaget, så är det aldrig fel att söka professionell hjälp i början. Själv skulle jag exempelvis aldrig drömma om att upprätta ett testamente där särkullbarn är inblandade, även om jag behärskar ämnat hyfsat bra. Visst kostar det en slant, men på lång sikt är det ändå småpengar.

Jag vet inget om att ha företag bara för att det ska äga aktier men den här checklistan på verksamt.se använde jag rätt mycket när jag startade mitt AB: Checklistor för att starta företag - verksamt.se

Det är några delar man ska ta sig igenom men gör man det lite i taget är det fullt överkomligt. Tidsmässigt beror det på en själv och på hur mycket Bolagsverket och de andra aktörerna har att göra. Under pandemin har det varit extra många som velat starta bolag. Då har det tagit upp till flera månader efter vad jag hört. Om det är lugnare kanske det kan gå på tre fyra veckor om man har tur men är lite osäker.

Åtta arbetsdagars handläggningstid just nu. Börja på verksamt.se och registrera bolaget, sen behöver du boka möte med en bank.

Kommer du över 4% av ägande i bolaget?
Har du något intresse för att göra mer i företaget?

Du kan absolut starta ett företag för detta syftet. Du behöver ingen revisor men kanske ska be någon om hjälp med grundläggande redovisning och deklaration. Kanske kan någon du känner hjälpa dig?

@Nestor Nej jag håller med dig att det kan definitivt vara en bra grej när det är så viktiga saker. Men jag tänker att starta ett bolag bör vara bra mycket enklare än att skriva ett testamente 100% korrekt. Men jag kan ha fel, jag har aldrig startat ett bolag förut ^^

@mattiasw Gick in och kikade lite där. Tack! Tror det var en liten pusselbit i mängden.

@FireSwede Jag var inne och kikade lite på verksamt. Men det står såhär när jag klickat mig igenom checklistan:
" Aktiekapitalet ska vara inbetalt innan registreringen

Innan aktiebolaget kan registreras behöver Bolagsverket få in ett bankintyg från din bank som ska visa att aktiekapitalet på minst 25 000 kr är inbetalt, eller ett yttrande från revisor som intygar att apportegendomen är tillförd bolaget."

Vad betyder det egentligen? Går det att göra viss del av registreringen före man lämnat bankintyget eller betyder det att jag måste gå till banken först? Jag får inte riktigt ihop det i huvudet om hur kontot på banken ska startas innan jag fått org-nummer etc?

Läs igenom denna länken hos SEB.

Börja med att gå in på verksamt och påbörja registreringen. Sen kan du boka ett möte med valfri bank.
Välj också flera namnförslag, jag fick avslag på mitt förstaval trots att det inte fanns något annat företag med samma eller allt för likt namn.

Skattemässigt är fördelen störst med eget AB om du kommer äga mindre än 4% av företaget. Äger du mer än 4% fungerar det lika bra att äga privat.

1 gillning

@FireSwede

Nej jag kommer inte äga mer än 4% av bolaget. Inte på länge i alla fall.
Nej jag tänkte inte göra något mer i företaget. Då startar jag nog upp ett separat bolag för det i sådana fall.

Hoppas att jag kan få lite hjälp med redovisningen och deklarationen av allt när jag väl kommit igång av kollegorna. Men jag vill inte tvinga dem att göra allt åt mig från grunden direkt. Och i värsta fall så får jag ta hjälp av revisor. Men i första hand vill jag lära mig själv. Tycker att det känns utvecklande.

Väljer man förslag på bolagsnamn inne på verksamt?
Vet att brorsan också hade problem med det där när han startade sitt bolag för många år sen. Tror han fick sitt 5:e val… Men tyvärr minns han inte så mycket av hur man gjorde så han va till föga hjälp i de här frågorna ^^

Japp, du väljer olika namnförslag inne på verksamt. Men jag rekommenderar att du söker runt på alla bolag på dina förslag så att de inte redan är upptagna. Alternativt väljer du ditt namn/ort och avslutar med Holding AB.

Fortsättning följer och nu kommer lite nya nybörjarfrågor. Nu har jag kommit en liten bit på vägen i alla fall även om det fastnat några veckor i en inkorg hos banken också.

Jag har fyllt i allt jag kan på verksamt. Men kommer inte vidare och kan skicka in allt förrän jag har fått bankintyg. Med andra ord har jag inte fått mina namnförslag tittade på eller fått något organisationsnummer. Men det första banken ber om att få är både bolagsnamn och organisationsnummer. Bolagsnamnet kan jag ju gissa i alla fall även om det kanske inte blir det jag först tror. Varför gör man på det här viset på banken? Är det bara ifall man har ett befintligt AB med org.nr. och ska öppna nytt konto på ny bank?

Sedan har jag nog kanske en av de absolut dummaste frågorna jag själv kan komma på. Tycker själv att jag är tillräckligt kunnig på området för att förstå det. Men tydligen blev jag osäker ändå… Men det känns som att jag är på rätt ställe för att få ett bra svar på frågan.
Om det jag ska göra i bolaget är att föra över pengar från mig själv för att kunna köpa aktier och sedan få utdelning på dessa, förvalta dem och slutligen dela ut dem till mig själv igen. Har jag då någon omsättning? Eller får jag omsättning endast om jag säljer en produkt/tjänst?

Nej, du har ingen omsättning då. I alla fall inte om du kör via Kapitalfärsäkring.

(Glömde upplägget ovan, så tar bort denna dumma frågan)

Tack! Då fyller jag i en nolla på den raden också ^^

Som jag har fått det förklarat för mig och läst mig till så sparar jag ca. 30% skatt på utdelningen genom att göra såhär.
https://www.hannahedin.se/post/därför-ska-du-ha-ett-holdingbolag
Enl. länken ovan så får jag betala 32-57% i skatt om jag äger aktierna på mig privat för då klassas det som lön. Medans jag kan göra utdelning via bolaget till 20% skatt istället. (upp till 180k per år ca. som nivån ligger på nu)
Jag trodde att skatteupplägget var 30% och därmed endast 10% vinst från början. Vilket gjorde det typ ±0 för min del om jag skulle ta in revisor exempelvis. Men om jag som nu i år deklarerade och får betala närmare 50% skatt så blir det ganska snabbt pengar som kan få växa i fred inom bolaget på en KF eller om jag plockar ut det och förvaltar det själv på ISK.

Det låter som att du försöker starta ett vanligt företagskonto hos banken. Det är något annat än det temporära kontot som du ska sätta in aktiekapitalet på. Olika banker kanske gör på olika sätt men för mig på SEB togs kontot med aktiekapitalet bort efter att bolagsregistreringen gått igenom och sen upprättades ett nytt konto dit SEB förde över aktiekapitalet när allt var klart. Dessa två konton (det temporära som du betalar in aktiekapitalet till och det riktiga företagskontot som skapas senare) behöver inte ens vara i samma bank.

1 gillning

Aha ok.
Ja jag hade bara ett kort samtal med mitt närmsta kontor över vad jag var ute efter och ville göra. Så risken är ju att det blev något missförstånd oss emellan. Visste inte ens att det fanns sånna temporära konton. Tack för att du sa det!
Jag behöver ju starta upp ett företagskonto också i vilket fall så det kanske inte är nån skada skedd direkt men det är svårt att fylla i alla papper ordentligt. Jag får nog gå in till banken och prata med dem direkt.
På SEB verkade det som att man kunde göra det mesta direkt över nätet. Men så verkar det inte vara på Handelsbanken. Misstänker att de har lite olika rutiner över lag. Men det är nog kanske bäst om jag går dit imorn direkt och pratar med dem.

1 gillning