Ansökte om att bli företagskund hos Swedbank till mitt nya AB. Detta fick jag som svar:
För att vi ska kunna hjälpa dig med ett nytt företags engagemang behöver du vara privat hel kund i banken. Detta i syfte för att uppnå fullgod kundkännedom vilket är ett lagkrav för alla våra kunder.
Om intresse finns så bokar vi gärna in dig på en helhetsrådgivning avseende spara, försäkra samt bolån
Är det de skriver ens rimligt? Är villig at byta privata banken till Swedbank och bolån (om jag får bättre ränta så klart), men knappast något sparande då jag kör Nordnet och Avanza.
Tillägg: Kollade med Handelsbanken och de hade samma villkor.
Rimligt kan man ha åsikter om, är det att minska risken att ens pengar fryses med hänvisning till pengatvätt/antiterrorlagar när man gör “udda” överföringar (utdelning t.ex.)… antagligen…
Och du kan vara helkund även utan att flytta sparandet, låt dem öppna en AF/ISK-konton bäst de vill, inget säger att du måste använda dom…
Min lokala sparbank (Sparbanken Skåne) var tillmötesgående när jag startade bolag för knappt fem år sedan. Inga krav på helkund eller annat privat engagemang.
De vill att du ska vara en hel kund, så rent tekniskt så är det inget krav på att var helkund.
Jag tror inte kommer att kräva att du flyttar över ditt sparande. När jag öppnade företagskonto hos Swedbank hade jag i princip ingen historik på mitt lönekonto. Hade heller inget sparkapital hos dem. Gick fint ändå.
Jag hade inte tyckt det hade varit värt det. Det finns gott om andra banker. Om du ska bokföra själv så är det väl värt att välja en bank som kan integreras i det bokföringsprogram du ska använda. Och så förstås en bank som kan utfärda bankintyg.
I Bokio så ingår ju numera ett företagskonto hos Svea. Vet inte riktigt hur man går tillväga med bankintyg o.s.v. numera dock, jag skaffade bankintyg och konto hos Svea och flyttade sedan bara över allt till Bokios företagskonto när det lanserades tidigare i år. Det gick billigt och snabbt då i alla fall, inget krav på helkund, inget krav på fysiskt besök hos dem, billigt bankintyg jämfört med många andra banker…
Ja, du har rätt. Jag kan ju även flytta lönekontot till en annan bank efter ett tag om jag inte är nöjd. Kan ju inte vara så att de stänger ner mitt företagspaket om jag flyttar privata banken någon annanstans.