Företagskonto - svårt att öppna, varför?

Hej,

Jag försöker öppna ett företagskonto åt ett svenskt AB (ägaren är utländsk, jag är extern firmatecknare i bolaget). SEB och Svea Bank har sagt nej, men inte förklarat varför.

Bolaget kommer ha begränsade antal transaktioner, i värde på typ 5 tkr per månad. Framförallt transaktioner med sitt moderbolag i NL. Är det det som är problemet? Att flödet är för litet? Kommer inte finnas några anställda heller.

Bolaget behöver ett bankintyg om insatt aktiekapital för att kunna slutföra registreringen hos Bolagsverket.

Vad kan problemet vara? Vilka andra banker ska jag testa?

Kommer även testa min ”egen” bank som jag använder privat, men de har en lång svarstid och Fortknox som vi köpte lagerbolaget ifrån sätter tidspress på oss. :frowning:

Tack för all tips och råd!

Borde inte lagerbolaget ha bankkonto redan?

2 gillningar

Vad är syftet att köpa lagerbolag om man inte får hjälp med sådant här?

Det var inte helt enkelt när jag startade bolag via Swedbank. Det verkar inte som bankerna har rutiner för sådant här, känns som de gör det för första gången.

Marginalen bank som är en digital bank erbjuder företagskonton och kan utfärda bankintyg mot en avgift. Kanske kan vara ett alternativ? (Har inte använt de själv)

2 gillningar

Bankerna är stenålders när det kommer till detta. Enklast borde vara din befintliga bank, men t.ex. Swedbank (som jag har för AB’t) insisterar på att man kommer fysiskt för väldigt många företagsärenden, så boka tid. Sen har jag öppnat konto på Avanza också och de insisterar på vidimerade id-kopior o.s.v. (varför liksom, det måste ju vara mycket säkrare att identifiera sig med bank-id som är svårare att förfalska än en fotostatkopia…).

Så fysiskt möte och förklara vad du behöver och varför är tyvärr det hetaste tipset!

1 gillning

Sänkningen av kravet på aktiekapital samt borttagandet av revisorsplikten för mindre företag har gjort att brottsligheten dragit iväg. Som överallt annars har våra politiker varit naiva.

Med viss rätt har bankerna blivit väldigt försiktiga. Som vanligt är det “hederligt folk” som får sitta emellan.

2 gillningar

Ja, bra fråga, det har det inte tyvärr.

Bra fråga, jag undrar själv också!

Tack för tips om Marginalen bank!! Jag lyckades att öppna ett företagskonto hos dem (när Swedbank och Svea har sagt nej, och banken jag använder privat - Nordea - var för långsam och krävde att man skickar in all dokument per post).

Marginalen var snabba och hjälpsamma, kan rekommendera till andra som har liknande problem. :slight_smile:

1 gillning

Tack för svar och tips! Som du säger så krävde Swedbank fysiskt möte. Ägaren till bolaget flög hit till Sverige från utlandet för att träffa dem :sweat_smile: Men trots det sa de nej. Lyckades dock med Marginalen Bank!

1 gillning

Har precis assisterat en vän med start av nytt AB och uppstart av företagskonto hos SEB.
Vännen bor i Kanada och behövde inte åka hit. Inga problem.

Testade SEB också, de krävde möte och hade långa väntetider :woman_shrugging:t2: Finns tydligen skillnad mellan folk och folk :smile: