Utmaningar med att få ut mina pengar med mera

Hej bästa forum! Jag är ny här och behöver hjälp.
Jag har hittat viss information som kan vara relaterat till mitt ämne, men känner att jag ändå har infallsvinklar på det som befogar en ny tråd i saken, jag skulle uppskatta era perspektiv,

1. För några år sedan fick jag en del pengar i samband med att jag och min sambo gick i sär. I strikt legal mening så betraktas det som en gåva då sambolagen inte förutsätter uppdelning av likvida medel, men han ville ändock ge mig en del pengar.

2. Jag fick i samband med saken även ett vilande aktiebolag och jag hade väl milt sagt mycket och stå i vid tidpunkten så jag lånade ut mina till bolaget ifråga då bolaget redan hade placerings depåer etablerade. Jag fyllde på dessa med pengarna helt enkelt.

3. Nu några år senare vill jag ha mina pengar åter, detta är inga problem i legal mening då lånet från mig till mitt bolag är väl dokumenterat, till saken hör dock att bolaget saknar transaktionskonto då den bank vi hade för några år sedan sade upp förbindelserna i samband med att ett annat företag där jag (yrkesmässigt) var styrelseledamot gick i konkurs med ca 90 anställda p.g.a pandemin (bemanningsföretag till hotellbranschen).

4. Skitsamma tänkte jag, den där banken (Svea Bank kallas den) är väl vad den är och att de ville säga upp mitt andra, de-facto vilande bolags konto bara för att ett annat företag där jag hade min yrkesroll gick i konkurs är väl ingen större grej.
    Jag får väl skaffa en ny bank i framtiden tänkte jag, och inget mera med den saken… Tiden gick och konkursen tog ju upp betydligt av min tid och mina resurser, och en separation i samband med detsamma (något innan) dessutom. Ja,ja, livet går ju som det går ibland får en ju tänka…

5. Sedan är allt över och förbi och jag vill nu ha mina miljoner, MEN ! detta är lättare sagt än gjort, aktiemarknaden har förvisso gått som tåget sedan jag körde in dessa medel i aktier- och fonder, men som sagt har jag stått utan transaktionskonto i över 1,5 års tid, och inte heller försökt skaffa något. Bolaget som tillhandahåller fonds tjänsten har inga transaktionskonton säger de, och de får dessutom bara överföra till bolagets eget transaktionskonto. Jag sökte därför igen på Svea Bank, de hade ju redan “kickat ut mig” i och för sig, men jag tänkte väl att, ja skit samma, vi kör där jag varit förut…de känner väl mig, tänker jag, men icke, jag fick för mitt vilande bolag ett avslag med vändande e-post i princip!!

Sökte då på min ordinarie bank, som jag har privat, det är Handelsbanken, där har jag ju ett privatkonto som jag nyttjat en del, och det bör väl vara en smal sak att få ett transaktionskonto där för mitt vilande bolag, men nej! Vad är detta? Jag har förvisso ackumulerat en mindre summa i skulder hos Kronofogden, men jag avser att omedelbart betala dessa så snart jag kan få ut mina pengar (d.v.s när bolaget fått ett transaktionskonto och kan återbetala till mig). Jag har alltid betalat för mig så detta är en lite jobbig situation. Det vilande bolaget har rätt verksamhetsbeskrivning, SNI-kod, adress, säte, samt så är jag ensam ägare och sitter i styrelsen, jag förstår inte vad problemet är?

Fonds depån säger att de kan utbetala närsomhelst, så snart ägaren av aktie- och fondskontona (d.v.s mitt vilande bolag) presenterar ett transaktionskonto från en svensk bank som står registrerat på ägaren (alltså på det vilande bolaget) och när densamma har ett transaktionskonto kan ju som sagt jag återföra den del av beloppet som jag en gång i tiden lånade ut till mitt bolag åter till mig privat.
Detta har tagit tvärstopp i brist på företags konto för mitt vilande företag!

PS: Det är inga problem med att bevisa medlens ursprung eller några sådana konstigheter, allt är i ordning i och för sig och alla belopp kan redovisas och styrkas osv, så inga sådana problem. Problemet är rakt av bara att två banker (av två) avvisat mig när jag begärt företags konto där och inga har lämnat något konkret svar på varför.

Om jag inte får ett transaktionskonto, vad gör jag då? Det är ju mina pengar och de kan ju knappast tillfalla fondbolaget, jag menar att pengarna kan ju liksom inte fastna permanent i cyberspace, de är ju inte frysta eller dylikt utan allt är ju i ordning, bara det att jag saknar ett bankkonto.

Vad kan jag göra?

Jag tror din fråga innehåller för mycket ord för folk att orka läsa.

Jag har inte företag, men tänker att skattemyndigheten bör vara ett bra bollplank för hur du ska få ut dina pengar och betala skulderna.

2 gillningar

Tack för din feedback, ja stora frågor kan ibland kräva många ord. Jag har tänkt att kolla med bankföreningen, de bör ju ha ett förslag till hur man kan göra.

Skatteverket är ju en myndighet och jag tror inte de får yttra sig om förhållanden mellan enskilda (såsom mellan en privatperson och ett företag).

Jag tar dock gärna alla perspektiv jag kan få.

Man kan ställa frågor anonymt till skatteverket. Tar oftast ett par dagar att få svar via mail.

Samma sak hände mig då jag ansökte om att öppna ett privat konto i Skandiabanken. Jag fick nobben och när jag ringde upp banken och ville veta varför så svarade de att de, av policyskäl, inte kunde informera mig om orsaken. Samtidigt fick jag uppmaningen att åtgärda orsaken till avslaget. Jag skulle alltså åtgärda något som jag inte ens visste vad det var, vilket kastade in mig i ett moment 22. Vid ännu ett samtal med banken fick jag uppmaningen att skriva ett brev (inte email) adresserat till bankens huvudkontor där jag skulle förklara min situation och be dem låta mig öppna ett konto men detta struntade jag i då kontot endast skulle användas som reservkonto.

Dina pengar kommer inte att försvinna. Du har sannolikt något i din eller ditt företags historik som bankerna inte vill acceptera. Möjligen kan det beror på Kronofogdeskulden, att företaget är vilande eller något annat, fundera. Kanske du skulle skriva ett brev till bankernas huvudkontor och ärligt förklara situationen med all historik och alla ingredienser samt be om ett möte i närtid. Föreslå att kronofogdeskulden dras direkt från det nya företagskontot innan du själv får tillgång till det.

LYCKA TILL.

1 gillning

Det låter som att det gäller ett par miljoner? I så fall hade jag hört av mig till valfri storbanks Private banking-avdelning, de brukar kunna fixa grejer väldigt mycket smidigare när det gäller mer pengar (sen behöver man inte bli PB-kund för det). Har personligen bra erfarenhet av SEB som företagsbank.

Har du provat Lunars företagskonto? Det gick hyfsat snabbt när jag startade konto hos dem.