Jag har fixat enskild firma och ska börja med att fakturera några tillfälliga struntsummor men bankerna fullkomligt kräver företagskonto även för struntsummor fast att lagen inte kräver företagspaket. De totalvägrar låta mig öppna ett nytt vanligt privatkonto för att hålla pengarna åtskilda då de anser att jag har företag? Nordea hotade t o m med avstängning. De vill alltså ha uppläggningsavgift 2500 och sedan minst 900-1500 /år och tvinga mig till betalkort som jag inte vill ha.
Ska du ha bankgiro så får du nog räkna med minst 900 per år men alla tar inte uppläggningskostnad
Ska du bara ha ett sparkonto så verkar Marginalen fixa det utan kostnad
Det ser så ut i vart fall - själv har jag företagskonto där och betalar 70 kr/mån men det var för att jag ville ha bankgiro. Betalade ingen uppläggningskostnad när jag gick dit efter att Nordea höjt så mycket
(Dessutom ger Marginalen ränta även på transaktionskontot)
Gör som någon ovan sa och starta nytt privatkonto.
Eller använd ditt “vanliga” och se till att ha ordning på bokföringen.
Eller skaffa konto hos en annan bank… Finns ingen anledning att vara trogen…
Blev själv riktigt trött på handelsbanken då jag startade mitt sista AB i höstas, då de ville ha in diverse papper och sen skulle jag få vänta 2-3 veckor innan det kom igång. Då har jag ändå 2 olika företag/konton där sen tidigare…
Kontaktade Svea bank och fick likvidintyg, bankgiro och konto samma dag. Betalar 99kr/mån för det och det har funkat kanon hittills.
Jag som precis skaffat och uppdaterat hos mina kunder. Har ju hela tiden fakturor utestående. Vissa där jag är tvungen att gå med på 60 dagar för betalning.
Detta skapade stora problem när jag hade ställt ut fakturor i januari, februari och början på mars, och sedan får meddelande den 22/3 från LF om att de börjar blockera utlandsbetalningar för mig då de kommer från företag. Dessutom att jag inte får använda privatkonto överhuvudtaget till min enskilda firma ens för svenska företag. Trots att det är helt lagligt och okej med skatteverket att använda privatkonto i enskild firma.
Förstod då varför en betalning för mars hade skickats tillbaka. Jobbigt också att fixa denna och jaga runt för att både hitta nytt konto och sedan ändra konto för redan utställda fakturor. Nu har jag ju redan nya utställda. Och hunnit ta emot till det nya kontot och dessutom inkluderat det bokföringen.
Nån borde anmäla detta till slöseriombudsmannen eller uppdrag granskning. De påstår penningtvättlagen men deras avgifter för företagskonto är så höga så det är en tvättäkta pengakassa för dem. Ska våra svenska företag tvingas ta utomlandsbanker? Om vi kan redovisa var våra pengar kommer ifrån så är det ingen olaglig verksamhet.
I have just created my enskild firma, and I’ve created a separate account on my private bank (Swedbank) because their set-up fee for the EF is also 2500kr…
But I’d like to have a card for my EF and I don’t know how to do that. I’ve tried Mynt and they don’t take EF, and Pleo doesn’t answer so I guess they’re the same… If I knew that EF would be so complicated!
How do you manage your expenses if you have an EF and did not buy a företagspaket? Did you get any random credit card and pay the monthly invoice from your EF account?
Jag ser inget i de nya reglerna som börjar gälla 15:e juni som hindrar företag att sätta in pengar till privatpersoners konton. Däremot har de ändrat reglerna så att konton i banken enbart får användas för privata ändamål, inte för enskild firma eller annan näringsverksamhet.
Så här skrivs stycke 3.1 i de nya reglerna:
3.1 ALLMÄNT Betalkonton och övriga konton i Banken får endast användas av fysisk person för enskilt bruk. Kontona får inte användas i en näringsverksamhet.