Upplägg Bankkontot/Kort/Swish Enskild firma

Hej!

Jag har en fråga angående bokföringen till min enskild firma. Skulle någon kunna bekräfta att mitt upplägg är okej?

Målet är att göra på ett sätt som ser okej ut om jag skulle bli granskad, men utan att betala en massa avgifter för företagstjänster som jag egentligen inte behöver.

Inkomster: Jag tar betalt via privat Swish till ett privat (men separat) konto hos min storbank. Inkomsterna bokförs semi-automatisk i Speedledger.

Utgifter: Jag betalar med mitt privata kort från samma Storbank eller Revolut vid andra valutor än kronor. Jag bokför dessa utgifter sedan som ”privata utlägg” via Speedledger.

Är det okej att ha inkomster i sin bokföring som stämmer överens med transaktionslistan på kontot, men utgifter som avviker från det kontot?

Skulle det blir kaos om man blir granskad och behöver förklara i mitt fall andra transaktioner på storbankskontot eller Revolut som faktiskt är privata?

Skatteverk mm bryr sig inte.

Bankerna däremot kommer inte godkänna det vid en granskning och du kommer riskera att få konton och Swish låsta.

Enskild firma är ett företag och företagets pengar och företagets. Privat är privat. Varje gång du öppnar ett konto eller kort så besvarar du frågan, äger du pengarna på kontot. Även om EF inte är en egen juridisk person så är företagets pengar på ett privat konto fel. Villkoren i privat Swish samma sak där du godkänner villkoret att inte ha näringsverksamhet.

Ett företagspaket hos Swedbank kostar 1400 kr. Allvarligt talat har du en firma som du lever på känns dina ansträngningsr helt missriktade.

Lägg motsvarande tid och kraft på dina kunder istället, så tjänar du igen dessa pengar flera gånger om! Gör du inte detta, så är det tveksamt om du skall fortsätta din näringsverksamhet.

Är din verksamhet av ren hobbyverksamhet är det lite annorlunda. Som 75plussare med endast några få fakturor har jag gjort så här.

Har kvar mitt företagskonto och bankgiro hos Swedbank. För detta betalar jag 250 kr. Eftersom mina fakturor har olika belopp behöver jag inga avier från Bankgirocentralen utan jag ser om betalningarna kommit in via kontoutdraget. Betala räkningar från företagskontot fungerar utmärkt om man har enskild firma och har internetbanken privat. Swish behöver jag inte i firman.

Nästa år lägger jag av…