Anställa sin egna EF genom AB'et

Kan jag skriva en anställningsavtal med min aktiebolag som arbetsgivare för mina enskilda firma? Så EF blir anställd av AB’et. Där definierar jag (via en jurist som skriver en anställningsavtal) vad för tjänster EF utför åt AB’et och vad för lön jag får för de. Skriver att AB ger pengar till EF för inköp av tjänster. EF förmedlar sedan dessa tjänster åt AB’et för en lön.

Så EF köper in tjänster med AB’ets pengar och får sedan en månadsbaserad lön för denna tjänst. tjänsterna levereras direkt till AB.

Så jag ändrar SNI koden för min enskilda firma och blir en förmedlingstjänst.

Vad är tanken med ett sådant upplägg i så fall? :thinking:

Antingen har du väl en lön eller också fakturerar du och då blir det enskild näringsverksamhet. Under alla mina år har jag aldrig upplevt att en enskild firma uppbär lön.

Liksom Skogstomten fattar jag inte upplägget. Till syvende och sist handlar det väl om vem som skall betala de sociala avgifterna, du eller ditt AB och det kan väl knappast ha någon avgörande betydelse.

Tar du något som lön i ditt aktiebolag får aktiebolaget betala sociala avgifter. Redovisar du sedan beloppet på NE i deklarationen får väl även du betala sociala avgifter privat.

Svårt att säga något mer än det som @nestor och @Skogstomten skriver. Jag har också sett många upplägg och strukturer, men det här förstår jag inte heller uppsidan med.

Mitt generella råd är att inte försöka vara “smart” med olika upplägg utan hålla sig till det som är standard och lätt att förstå. Det underlätta för alla, inkl. skatteverket, revisor och andra när och om det behövs.

Generellt brukar jag också avråda från enskild firma om man inte är i något av de specialfall där det behövs (typ skogsfastighet, jordbruk eller liten hobbyverksamhet)

1 gillning

@Nestor och @janbolmeson
Jag har för närvarande ett företagskonto hos en av stor bankerna (EF). Sen jag skapade de 2022 så har de ändrat sin hållbarhetspolicy så jag får inte skapa ett aktiebolag hos de som gör exakt de samma som min enskilda firma gör. På enskilda firman använder jag mig även utav Swish, så jag kan swisha mina kunder.

Ingen annan bank i Sverige har velat ge mig ett bankintyg då de vill att jag ska vara privatkund hos de i minst 6 månader. Även testat de mindre och de sa nej.

Nuvarande banken har tillåtit mig att fortsätta med de tjänsterna jag har via enskilda firman.

Revolut kan ge mig ett företagskonto för AB’et så planen är att köpa en lagerbolag och ha företagskontot hos de. Så anställer jag mig själv (EF) så att jag kan fortsätta Swisha min kunder (om de nu går).

Tack för föklaringen. Förstår allting fram till och med:

Varför behöver du vara anställd i EF?

@janbolmeson
Så min omsättningen är rätt massiv och min vinst lika så. Jag har överstigit personlig inkomstskatt med fler x.
Så jag vill ha all kapital i mitt aktiebolag och jag vill anställa mig själv i EF så att alla pengarna jag handlar för via den är AB’ets och inte EF’s.

Och för att få Skatteverket att gå med på de så måste mina jurister skriva ett tydligt anställningsavtal så att de inte beskattar alla pengarna I EF som EF’s.

Jag kommer att skicka ett par mnkr i månaden till EF från AB’ets konto.

Tråkigt att höra att du inte kan få bankintyg hos bankerna, det har tyvärr blivit svårare den senaste tiden.

Jag begriper inte hur ett anställningsavtal hör till här? Samt hur det kommer sig att du behöver swisha dina kunder? Borde det inte vara tvärt om? Så länge det inte är någon retur.

1 gillning

Så inom min Sektor så Swishar jag mina kunder och sedan så säljer jag de jag köper utomlands. Alla mina fakturor betalas in i EUR så jag har redan en personlig banktjänsteman hos Revolut och vet att jag kan få ett företagskonto för AB’et snabbt där. Dock har jag inte fått de hos min Svenska bank.

Och jag vill inte att pengarna jag skickar över till min enskilda firmas företagskonto från aktiebolagets konto ska ses som en vinst för enskilda firman.

Jag känner till 2 andra Svenska företagare, de har AB. De säljer förmedlingstjänster. De är anställda av ett annat europeiskt företag, de företaget skickar de ca 3 mnkr i månaden för att handla för. Så skickas allt som köps in till de europeiska företaget.

SKV hade en tvist med ena företaget tidigare i år just p.g.a. upplägget. Men europeiska företagets skatterätts jurister tog hand om tvisten och de lades ner. Och de är för att de hade ett tydligt anställningsavtal som kunde bevisa att Svensken handlade åt andra företaget med andra företagets pengar.

Började tänka på de här upplägget nu i helgen så vet inte om de funkar, men just därför jag frågar, och då de är helg har jag inte hunnit få nåt svar från min redovisningskonsult eller skatterättsjurister. Skickade dock även in en förfrågan till SKV direkt.

1 gillning

Mitt tips är att kolla med Marginalen Bank. De har inga sådana krav, är snabba och prisvärda.

1 gillning

Ansökte på en fredag till de och fick avslag på måndagen. Avslagsskäl kan t.ex. vara följande: Ej fullgod kundkännedom.

1 gillning

Först kan vi väl klargöra en sak: du kan inte vara anställd av din enskilda firma.

Du kan däremot bedriva enskild näringsverksamhet. Du fakturerar i så fall ditt AB. Överskottet skattar du för som överskott av näringsverksamhet. Inte lön! Lön tar du ut av ditt AB.

Om det finns några uppenbara skattefördelar genom detta upplägg, där du bedriver samma verksamhet, torde SKV ha åsikter om det. En genomsyn görs då.

1 gillning

Fast vill inte vara anställd av min enskilda firma vill att min enskilda firma är anställd av mitt aktiebolag (om de nu går).

Tror du att SKV kan godkänna att EF köper in produkter/tjänster för AB’et? Att AB’et ger pengar till EF’et för inköpen? Så pengarna på EF kontot tillhör inte EF utan AB’et.

Aktiebolagen jag beskrev ovan använder SNI kod 82.990 och de bedriver en förmedlingstjänst. Kan jag göra de via enskilda firman?

En enskild firma kan inte vara anställd per definition.

Om EF köper in och sedan vidarefakturerar AB kan man ju fundera vitsen med det. Men visst. Går EF plus minus noll och verksamheten bedrivs egentligen av AB…tja…skattemässigt kanske inte så mkt att säga, det är då av ren administrativ art? Men lite bökigt…

2 gillningar

Har försökt förklara varför här ovan men uppskattar hjälpen. Betalar hellre administrativt mer än att betala 40% mer i skatt när jag kan behålla de i bolaget och betala 20% per år istället för över 60% (vinst i EF).

Du och din enskilda furma har ju samma personnummer. Du kan INTE anställa dig själv.

Kontakta en duktig revisor som hjälper dig. Det dräller exempelvis av lantbrukare som äger sina fastigheter privat men som bedriver näringsverksamheten i ett AB. De brukar aldrig, upprepar aldrig ha några problem att lägga vinsten där beskattningen är som lägst.

1 gillning

Låter ju som att du vill ombilda till AB och sedan ta lön därifrån. Borde väl inte vara några problem om du bara får banken att förstå att det är det du vill göra…

Tro mig, jag har försökt, ansökte 2 gånger nekad båda gångerna. hade två olika möten vardera gång via telefonen. Efter andra nekandet så gav jag nästan upp, men jag skrev ett mail till chefen för privata och företagskonton för hela bank koncernen. Han svarade rätt snabbt och va otroligt trevlig.

Jag fick ett möte inbokat med 2 företagsrådgivare, gick igenom allt och hur jag bara ville ombilda min enskilda firma som även genomgick en godkänd KYC granskning (fick de efter första ansökan, som blev nekad). Men efter 2 månader fick jag ett nej igen och då hade min ansökan gått upp i ledet också. Så blir inget AB via storbanken jag har just nu. Har även ansökt till Marginalen, Svea och Danskebank. Alla de sa nej också. Jag en åttasiffrig omsättning och sjusiffrig vinst i min enskilda firma och räkenskapsåret är inte ens slut.

Tack, så som jag har förstått de från svaren nu så bör de gå. Har skrivit ett mail till min redovisningskonsult och dragit iväg ett mail till Skatteverket så ska ordna de med Revolut nu i veckan samtidigt som svaren från konsulten/skv droppar in.

Ta det försiktigt. Det är omvänd bevisning gällande SKV. Mitt tips är att inte krångla till det för mycket.
Det kan bli en dyrbar lärdom i slutändan. Fråga hellre SKV hur du ska göra för att göra rätt.
Dom älskar att gräva i tveksamma affärsupplägg i gråzonen.
Alternativt kör på utan konstiga upplägg och kalkylera med att kunna ta smällen om den kommer.