Starta bolag för att fakturera bemanningsföretaget som hyr ut mig idag - vad ska jag ligga på per timme?

Hej alla smarta!
Jag vill starta mitt eget AB och börja fakturera själv mitt bemanningsbolag som hyr ut mig till Regioner, inom hälso och sjukvård förvaltningen. Jag känner till det offererade priset de tar ut för mig, 800 kr/h (vet inte om det är inklusive moms eller ej). Jag tjänar 380 kr/h inklusive pension och semester. Nu funderar jag hur jag ska förhandla det nya priset som jag ska fakturera för att få ut lika mycket. Jag kom fram till att det är 380 x 1,32(arbetsgivaravgifter) x 1,25 (moms) = 627 kr/h. På verksamt räknar de ut på lie annat sätt där de lägger på semester om 12%, vilket blev 706 kr/h ink moms som totalt.

Fråga: Offererat pris på 800 kr/h de tar ut från kunden, är det inklusive moms? kunde inte uppfatta utifrån de dokument jag såg. Kanske någon har erfarenhet?
Har jag missat något i min beräkning? Hur mycket kan jag lägga på för försäkring? Eller ingår försäkring som sjuklön i arbetsgivaravgifter? de 14 första dagar? Arbetsskadeförsäkring?
Hur förhandlar jag? Hur mycket vågar man lägga på innan företaget säger ifrån? Jag tänker ju att de slipper en del jobb med bokföring och andra utbetalningar för mig. Om någon har erfarenhet av uthyrning, kom med tips. Vad ska jag tänka på?

2 gillningar

Hej!

På i stort sett alla uppdrag som jag har varit på via konsultförmedlare/bemanningsbolag har de lagt på 10% av mitt fakturerade pris. I ditt fall blir det då 727kr/h + 10% = 800kr/h.
Så jag hade lagt mig där till att börja med.

Om du har eget bolag står du med en större risk, det får du också räkna med i din kalkyl. Vad händer om du blir utan uppdrag? Blir sjuk? Vård av sjukt barn?

Tack för input. Syftet är väl lära mig mer om företagandet och i drömscenariot jobba direkt mot kunden, vilket kräver att mitt AB skulle behöva upphandlas. Direkt upphandling är enklare och jag försöker ta reda på nu om det är ens aktuellt. Sen vill jag ta ut mindre i lön kanske för att slippa statlig skatt oxh behålla överskottet i bolaget. Eller tycker ni att skattemässigt är det helt onödig grej? Är det stor nackdel i mitt fall och ha eget AB? Sen kanske försöka hitta personal och hyra ut, det vore också drömscenariot. Jag vet att efterfrågan finns, det svåraste är att ta sig in på marknaden som litet bolag.

När det gäller försäkring, finns det försäkringar som täcker de första 14 dagar? Kan ni rekommendera nåt specifikt? Vad kan försäkringskostnader kosta per år? Per en person? Och per anställd? Kanske ett på ett ungefär.

Offentliga aktörer är normalt tvungna att tillämpa LOU. Hur har du tänkt kring det?

Ok, tack. Men om man skulle ha anställda. Betalar man alltid för alla de första 14 dagar? Det finns alltså inget som täcker den sjuklönen?

Vet någon om hur svårt det är att bli upphandlat? Eller om någon har erfarenhet? Läste om att direkt upphandling inte behöver annonseras, är billigare och lämpar sig för mindre företag.

Du behöver ha en långt mycket bättre analys av läget än sådana allmänna idéer. Det normala är att stora beställare upphandlar ramavtal med större bemanningsföretag eller konsultförmedlare. Sedan kan man bli underleverantör till någon större aktör om man vill ta sig in på marknaden. Hur lätt det är beror normalt på hur smal och specifik kompetens man har. Underleverantörer tas normalt in för att fylla nischer som man inte själv har resurser för.

2 gillningar

Låter som att bemanningsföretaget tar ut en mycket stor andel för ditt jobb-nästan 50%. Läste nyss en bok utgiven av sjuksköterskan Milo Bescher, där han nämner att bemanningsföretaget brukar ta cirka 10% av det, mot regionen, fakturerade beloppet.

När jag under många år var konsult i eget bolag både direkt mot kunder och ibland som underkonsult till förmedlare/bemanningsföretag/konsultbolag har j af varit med om både 10% och uppåt 20% påslag. Det är naturligvis fördelaktigt att köra med eget bolag, men bara om du har hyfsad omsättning, så att du kan dra nytta av att ta utdelning och förmåner. Som andra skrev så skall du dessutom se till att du har marginaler för administration, bli sjuk, vara utan uppdrag några månader etc.
Hade jag varit i sin sits hade jag bara gjort det om jag kunde då ut 700+ i tim och ett stabilt kontrakt.

1 gillning

Ja, precis. Det jag har forskat fram tills nu är att den aktören jag jobabr mot nu kan tillämpa direkt upphandling, vilket är enklare upphandling. Om de andra leverantörer inte kan erbjuda efterfrågat kompetens så kan de gå vidare med direkt upphandling med andra leverantörer och grejen är att det är så illa att de senast hade svårt att få tag på rätt person, jag och en till. Men jag ska forska mer på det.

Jag misstänkte det. Råkade ha tur att den beställande chefen visade mig kontraktet mellan leverantören och kunden, jag fick till och med ta bild på den. Så då borde jag minst kunna begära ut 727 kr enligt dig? Just nu är jag anställd i några månader till. Antar att det måste bli nytt avtal vid eventuell förlängning där jag går in som egen? Bolaget lär inte gå med på det nu mitt i uppdraget?

Tack för tips och synpunkter! Väldigt uppskattat!
Ja, jag tänkte prova då jag vill lära mig mer om företagandet. Men om det skulle vara problem i framtiden att få uppdrag. Kan jag väl alltid jobba som anställd vissa perioder? Sen jag blev klar med studierna, hade jag inte haft fsst anställning, utan vikarierat och bytt jobb rätt ofta. Så här blir det likadant. Blir det svårt att få uppdrag ,så kan jag jobba som anställd istället åt till ex. region. Eller är det nåt jag missar?

En till fråga: Är AB rätt val ? Eller borde jag ha Enskild Firma. Känner mer för AB faktiskt :slightly_smiling_face:
Men tar emot synpunkter!!

Direktupphandling är normalt bara möjligt för lägre kontraktsbelopp. Sedan finns varianten att ordinarie leverantör inte har möjlighet att leverera och att man då väljer att direktupphandla även för högre kontraktsbelopp.

Direktupphandlingar av det här slaget är krasst sett dåliga och det är sannolikt att beställaren kommer att jobba för att hitta andra lösningar. Det är alltså inget att bygga en långsiktig affär på. Här handlar det om att vara leverantör ”i brist på bättre” och när som helst riskera att bli utputtad.

Jag har fortfarande inte riktigt fattat.
Är 380kr din bruttolön?
Tillkommer tjänstepension eller har du inte det?

1 gillning

AB. Ser inte EF som ett alternativ öht

2 gillningar

380 kr/h inklusive semester ersättning. När jag frågade om tjänstepensionen så sa de att jag kan löneväxla ,så det låter som att allt ingår i 380 , brutto ,ja.

Jobbar inom vården.
Räknade en gång ut hur mycket det skulle skilja inkomst om jag var anställd i Landstinget/Regionen eller hyrde ut mig själv via hyrbolag eller eget bolag. Summa summarum blev att skillnaden mellan de olika alternativen pengamässigt blev obetydlig och då känns det säkrare med en tillsvidareanställning tycker jag. Det är lätt som egenföretagare att bl.a. glömma avsättning till framtida tjänstepension.

1 gillning

Löneväxling kompenserar inte på långa vägar för uteblivna tjänstepensionsavsättningar. Löneväxling handlar om tusenlappar medan tjänstepension om tiotusen lappar. Många hyrbolag gör inte avsättningar till tjänstepension utan lockar istället med en högre lön. Hyrbolagen betalar bara in den lagstadgat lägsta pensionen, så en hög lön idag blir en sämre pension i framtiden. Inte heller hyrbolagen kan trolla…

1 gillning

Ja, precis. Så 380 kr/h inklusive semester och ingen pensionsavsättning. Mitt eget ansvar att spara till pensionen.

Det här var nytt för mig. Jag har levt i tron att det blir en mycket bättre affär att köra själv, men det kanske bara fungerar om man typ är “hyr-sjuksköterska” eller tar andra typer av pass. Jag har en tjej-kompis som dubblade sin intjäning på det sättet.

3 gillningar

Sedan skulle jag väl även säga att en stor - ofta förbisedd fördel - med att starta eget är att du kan styra hur pengarna ska användas. Som anställd av bemanningsfördetaget så blir ju allt lön.

Som egen så kan du välja att t.ex. ligga på lön under brytpunkten, ta avdragsgilla kostnader på bolaget, ta andra uppdrag etc.

2 gillningar