Hjälp jag har blivit med skog (och därmed enskild firma)... 🌲

Ber forumet att dela med sig av lite tankar kring detta ämne.

Bakgrund:
Vi har blivit med enskildfirma då vi köpt en skogsfastighet med tillhörande byggnader. Vi kommer att under de första åren ha en intäkt från en släkting som kommer att bo i en lägenhet i en av ekonomibyggnaderna. Vi kommer också att ha en släkting boende i huset men det avser vi hantera utanför näringsverksamheten. Vi har inga planerade avverkningar inom de närmaste åren men ett stort behov av införskaffande av utrustning m.m. för att sköta fastigheten. Så kort sagt så kommer vi att gå med förlust de första åren. Bedömd intäkt ca 40 000 kr och kostnader i verksamheten ca 60 000 kr

Fundering 1 Bokföringsprogram eller excel ?
Vi kommer inte att skicka några fakturor utan intäkten kommer ske genom en månatlig överföring.
Vi kommer att hantera en hel del kvitton för inköp ca 20-30 st årligen
Vi kommer att behöva hantera resor med privatbil
Vi kommer att behöva hantera moms
Vi kommer att behöva delhantera fakturor ( El, VA, Snöröjnimg, sophämtning) skall delas mellan bostad och verksamhet.

Fundering 2
Ett separat konto för firman eller hantera det vi det vanliga kontot. Vi kommer ju att behöva betala fakturor både privat och på firman. Samt att vi kommer att gå med underskott de första åren och därför behöva skjuta till pengar.

Tänker att man inför deklarationen tar hjälp av en redovisningskonsult, i allafall de första åren, för att få till det rätt. Excelen eller bokföringsprogrammet har man bara för att själv ha lite koll under året.

Hur hade ni gjort? Finns det andra lösningar ?

Jag skulle säga:

• I all möjlig mening håll den enskilda firmans konto / ekonomi separat från din egen.

• Ta kontakt med en redovisningsfirma som kan skog och få hjälp kring uppsättningen - så att ni gör rätt från början. Kostnaden för att ta hjälp initialt kan kännas trist att betala MEN den är ofta en bråkdel vad det kostar att fixa till fel i efterhand.

• Betonar återigen att ta kontakt med någon som kan skog, något som långt ifrån alla firmor kan.

• Kolla bokföringsprogrammet med redovisningsfirman också så att det blir sömlöst för dem när de ska göra deklarationen. Vet att många redovisningsbyråer t.ex. inte gillar Bokio (min gör det inte) och det blir ofta också mer jobb.

Säg till om du behöver tips på en sådan person. Lycka till och grattis till att ha blivit med skog!

Pingar in @Skogstomten som jag vet har skog och även @Nestor som kan lantbruksfastigheter.

4 gillningar

Utmärkt svar av Jan. Mina synpunkter:

Är verksamheten väldigt liten har jag inga problem om man har en väldigt enkel bokföring för några få fakturor.

Här är ändå en hyfsad verksamhet. Självklart ska du inte hatta med några Excelark utan här är det ett riktigt bokföringsprogram som gäller.

Se nu till redan nu att du har koll på underlaget för skogsavdrag när dagen för avverkningar kommer. Se också till att du hänger med på räntefördelningsunderlaget redan från början.

Jag har sett exempel på fall där man köpt fastighet för miljoner men vill spara in några få tusenlappar på redovisning och deklaration. Gå inte i den fällan. Är du inte expert så sök professionell hjälp.

Tidigare var LRF Konsult ett bra alternativ. Numera är detta sålt till ett riskkapitalbolag och heter Ludvig & Co och är svindyrt. Försök hitta ett lokalt alternativ.

1 gillning

Hej.
Ta hjälp av en revisor kunnig på skog. Jag är uppvuxen med/i skog och för 3 år sedan köpte jag mitt första egna skifte. Kan säga att jag hade ingen aning om hur mycket det var att hålla reda på och vad man kunde och inte kunde göra med alla avdrag etc. Min revisor betalar sig själv varje år iaf. För övrigt använder jag samma program både i enskilda och ABet dvs Fortnox.
Grattis och lycka till

1 gillning

Fråga 1, håller med föregående talare
Fråga 2, med en bra bokföring är det mer upp till dig hur du vill göra. Så länge du gör minusreslutat är de väl rätt lugnt. Det är då det blir större plus-år det är bra att ha lite koll. Men då kommer skogsavdrag och konto osv in också - ta hjälp av bra konsult.

Är du intresserad gav LRF och Areal (se länk) ut fina små handböcker för skogsägare. ”Areals lilla gröna”. Där finns verktygen, men det finns många om och men.

Mvh/ Robert

Gå med i en skogsägarförening.
De har utbildningar i skogsekonomi.

1 gillning

Bind dig helst inte till varken bolag eller förening, det finns utbildningar i många forum för skogsägare.

Skogsägareföreningarna idag äger egna industrier och agerar väldigt likt aktiebolag. Du tjänar stora summor på att jämföra bud från olika aktörer när det kommer till avverkning.

1 gillning

Varför är det så viktigt? Jag äger själv skog och har inga speciella konton för detta förutom ett skogskonto av skatteskäl.

Förstår grejen om man startar en firma för att försörja sig, men det finns många som äger en bit skog som man sköter vid sidan av sitt ordinarie jobb.

Jag har alltid använt mig av LRF och sedan fortsatt med Ludvig & Co. Känner inte igen mig i din beskrivning. Har inte noterat någon nämnvärd prisökning…
Kollade nu upp när det såldes, och det var tydligen 2018, men man bytte inte namn förens 2020. Kan ju förklara att jag inte upplevt prisökning eftersom det var typ 2018 jag började använda dem.
Upplever det dock inte som jättedyrt, fast jag har å andra sidan inte jämfört dem med någon annan. Vet bara inte vilka det skulle vara. De kan sin sak och har ingivit förtroende.
Har haft en kontaktperson (samma som min pappa) sedan jag blev kund, så han är insatt i allt.

Stort tack för alla inspel. Skall leta reda på en lokalförmåga som kan skog för redovisningen och resonera vidare.

Vi använder Ludvig & co. Bara skicka in kvitton så fixar de resten. Inget excelark eller bokföringsprogram behövs (för oss). Väl värt med den fina hjälpen från Ludvig & co för att slippa hålla sig uppdaterad om alla regler. De fixar med avdrag och avskrivningar som vi förmodligen helt hade missat och gör smidigt hela deklarationen.

Tips är att läsa på gällande momsen för avdrag för lägenheten du hyr ut i ekonomibyggnaden så att det blir korrekt redan från start.

Upplever att att måååånga med enskilda firma blandar friskt mellan sina privata och enskilda firmans pengar som sedan skapar en massa merjobb när t.ex. bokföringsfirman ska hjälpa till. Jag tänker att det är gratis och väldigt enkelt att sätta upp ett eget konto med en “ren” och “tydlig” transaktionshistorik som matchar bokföringen. Det är enda anledningen. :wink:

6 gillningar

Fördelen med att använda ett företagskonto är att vissa räkningar som tillhör näringsverksamheten löper mindre risk att hamna på den privata sidan. Tro mig. Det är väldigt vanligt, speciellt för de de lämnar in bokföringsunderlaget i en papperskasse till redovisningskonsulten.

1 gillning

Trevligt att du har den erfarenheten av Ludvig & Co. Gäller tyvärr inte på den orten där jag bor. Dessutom, har man en “gammal trotjänare” som handläggare som kan din verksamhet är det värt hur mycket som helst.

2 gillningar

Det viktigaste rådet är kanske att skogsägande handlar om att kunna överblicka MÅNGA ÅR samtidigt och planera långsiktigt samtidigt som saker kan dyka upp blixtsnabbt. En höststorm kan fullständigt kullkasta ALL din planering över en natt. En planering/mål som du siktat på under 10-40 år… Så det är liksom normalt ett maratonlopp med 40-100årig-cykel samtidigt som det ibland handlar om stora och små sprinterlopp med en kamp mot klockan när något oväntat händer.

En uppdaterad SKOGSBRUKSPLAN är i princip ett måste på en lite större fastighet för att kunna överblicka status och kommande åtgärder på olika avdelningar i skogen på ett bra sätt.

Har nyligen sålt min skog men har haft att göra med Ludvig & Co (Fd LRF konsult, Fd Driftsbyrån) många år. Upplever att de ÄR kunniga på skog men de har helt klart blivit dyrare genom åren men skulle ändå inte säga svindyra. Det beror nog delvis på handläggaren hur de “tvingas” ta betalt osv. Numera många fasta “kostnader” som bakas på utöver den löpande timdebiteringen.

Viktigt att ha något professionellt/kunnigt bollplank när det gäller skog eftersom det handlar om så många aspekter. Den där “kloke skogsgubben i byn” kanske inte insett att vissa skatteregler förändrats, kanske inte har full insyn i din privata ekonomi eller är uppdaterade på virkespriser och vad åtgärder kostar i skogen idag. Det handlar ju om:

• Ditt nuvarande skogsbestånd =Skogsbruksplan
  • DINA ambitioner/önskan med ditt ägande?
  • Hur aktiv vill du vara?
  • Gällande skattelagstiftning.
  • Hantera “periodiseringar över tid” utbetalningsplaner, skogskonton, avskrivningar, periodiseringsfonder, skogsavdrag, räntefördelningar, betalningsflöden och inte minst skogsåtgärder
  • Din privata ekonomiska situation.
  • Hur snabbt/hur mycket vill du skatta fram ekonomiskt från skogen?
  • Rådande virkespriser/prognoser//kostnadsläge för åtgärder i skogen.
  • Sen har du vägar, jakt, ved, rågångar, rågrannar och andra saker att hantera på din skog.
  • Saker dyker upp under åren som du kanske INTE räknat med/förutsett?

Angående bokföringsprogram tycker jag det är väldigt praktiskt att man själv och den som hjälper till kan logga in och bokför/titta live i systemet på distans. Har numera Fortnox som funkar bra och känns prisvärt.

Tycker också man ska försöka hålla isär/separera konton för överblickens skull.

Viktigt att inse att betalningsströmmar påverkas +/- under MÅNGA år vid åtgärder. Ett ganska vanligt misstag är att man inte inser hur långt fram det kommer betalningskonsekvenser efter man fått pengar utbetalda.

a. Året man gjorde sakerna fysiskt, t ex en slutavverkning.
b. Året pengarna betalas ut till dig. (Går även ta förskott innan fysiska åtgärden är genomförd)
c. Året det ska deklareras och skogskonton upprättas.
d. Åren moms och skatt ska betalas in.
e. År med skogsavdrag.
f. Åren skogskonton tillåts finnas.
g. Året kostnader uppstår för markberedning & plantering
h. Åren för 1:a röjning.
i. Åren för 1:a gallring.
j. År för ny avverkning
k. Skatteeffekter vid fastighetsförsäljning.

Så det gäller att överblicka OCH spara/planera så man har pengar för att betala för olika saker allt eftersom. Är många som avverkat, satt sprätt på pengarna och sen får problem flera år senare när pengar ska betalas.

Sen är det viktigt att förstå det finns andra “krav” som kan göra att planerade åtgärder/avverkningar i princip kan bli stoppade/förbjudna/påverkas över en natt bokstavligt talat. Man kan upptäcka nyckelbiotoper och få avverkningsförbud, slå i taket för hur mycket ungskog man får ha, mark kan lösas in till naturreservat, man kanske upptäcker skadedjursangrepp, En bäver dämmer upp en bäck så skogen hamnar under vatten, en storm fäller massor med skog eller dina fröträd du sparat, skogsbränder kan uppstå, en lyckad föryngring äts upp av älg osv. (Jag har råkat ut för alla de sakerna själv) Så man har liksom inte 100% självbestämmande och kontroll över skogen trots att man äger den. Så man behöver alltså även bygga in en slags flexibilitet/anpassningsförmåga om något oväntat dyker upp/händer.

8 gillningar

Alltså du menar att man glömmer bokföra dem som utgift?

Tycker mycket ändå går ihop med den privata ekonomin när man bor på sin fastighet.
Åker jag tex till Biltema och handlar 5 privata saker och en dunk sågkedjeolja, så måste man ju ändå splitta på kvittot.
Då skulle jag alltså fört över pengar från företagskontot till det privata för detta?

1 gillning

Passar detta dig så forsätt givetvis. Jag tänkte på lite större verksamheter.

Självklart behöver man inte sätta in pengar på företagskontot om man har en splittat kvitto. Jag bokför mot Egna insättningar.

1 gillning

Tack och kul med mycket tips och tankar. Efter att ha funderat lite och hört mig för på andra ställen så landar jag i följande.

1. Engagera en redovisningskonsult som kan skog. Det finns ett antal mindre firmor samt skogsägarförening på orten där fastigheten ligger.
  2. Vi kommer att hantera detta på vårat vanliga konto, främsta anledningen är att vi kommer ha många fakturor och kvitton som skall delas mellan verksamheten och det privata. Vi kommer hålla koll på intäkter och utgifter i ett excelark för att undvika att komma med “papperskassen” till konsulten. Konsulten får sedan upprätta vårt bokslut i ett program, just för att hålla koll på balansräkningen med eget kapital och räntefördelningsunderlaget/ skogsavdrag m.m.
  3. Fastighetsmoms olika ansikten har jag insikt i via mitt arbete så de fallgroparna har jag koll på även om jag kommer att låta revisorn ha sista ordet.
  4. Areals lilla gröna har jag beställt sedan 2 år tillbaka och ser som obligatorisk läsning innan man pratar med sin redovisningskonsult.

Ett särskilt tack till @Skogstomten att lära mig skötseln av skogen och de långsiktiga konsekvenserna är ju den resa jag nu börjar. Planen är att bygga underskott och skaffa framtida uttagsutrymme nu när vi har goda inkomster och marginaler och börja uttaget när vi går i pension.

Jag kanske får tillfälle att återkomma här och dela med mig av olika lärdomar vi fått.

3 gillningar

Eftersom saldot på företagskontot ska stämma mot bokföringen tvingas du ju bokföra alla dina privata transaktioner också. Onödigt…

2 gillningar

Ja, själv hade jag använt ett företagskonto. I de fall där det finns både privata och företagsutgifter på samma kvitto, hade jag betalt från mitt privatkonto och bokfört företagsutgifterna som egen insättning i rörelsen.

1 gillning

Vad menar du?
Jag har ju inget företagskonto.