Det viktigaste rådet är kanske att skogsägande handlar om att kunna överblicka MÅNGA ÅR samtidigt och planera långsiktigt samtidigt som saker kan dyka upp blixtsnabbt. En höststorm kan fullständigt kullkasta ALL din planering över en natt. En planering/mål som du siktat på under 10-40 år… Så det är liksom normalt ett maratonlopp med 40-100årig-cykel samtidigt som det ibland handlar om stora och små sprinterlopp med en kamp mot klockan när något oväntat händer.
En uppdaterad SKOGSBRUKSPLAN är i princip ett måste på en lite större fastighet för att kunna överblicka status och kommande åtgärder på olika avdelningar i skogen på ett bra sätt.
Har nyligen sålt min skog men har haft att göra med Ludvig & Co (Fd LRF konsult, Fd Driftsbyrån) många år. Upplever att de ÄR kunniga på skog men de har helt klart blivit dyrare genom åren men skulle ändå inte säga svindyra. Det beror nog delvis på handläggaren hur de “tvingas” ta betalt osv. Numera många fasta “kostnader” som bakas på utöver den löpande timdebiteringen.
Viktigt att ha något professionellt/kunnigt bollplank när det gäller skog eftersom det handlar om så många aspekter. Den där “kloke skogsgubben i byn” kanske inte insett att vissa skatteregler förändrats, kanske inte har full insyn i din privata ekonomi eller är uppdaterade på virkespriser och vad åtgärder kostar i skogen idag. Det handlar ju om:
- Ditt nuvarande skogsbestånd =Skogsbruksplan
- DINA ambitioner/önskan med ditt ägande?
- Hur aktiv vill du vara?
- Gällande skattelagstiftning.
- Hantera “periodiseringar över tid” utbetalningsplaner, skogskonton, avskrivningar, periodiseringsfonder, skogsavdrag, räntefördelningar, betalningsflöden och inte minst skogsåtgärder
- Din privata ekonomiska situation.
- Hur snabbt/hur mycket vill du skatta fram ekonomiskt från skogen?
- Rådande virkespriser/prognoser//kostnadsläge för åtgärder i skogen.
- Sen har du vägar, jakt, ved, rågångar, rågrannar och andra saker att hantera på din skog.
- Saker dyker upp under åren som du kanske INTE räknat med/förutsett?
Angående bokföringsprogram tycker jag det är väldigt praktiskt att man själv och den som hjälper till kan logga in och bokför/titta live i systemet på distans. Har numera Fortnox som funkar bra och känns prisvärt.
Tycker också man ska försöka hålla isär/separera konton för överblickens skull.
Viktigt att inse att betalningsströmmar påverkas +/- under MÅNGA år vid åtgärder. Ett ganska vanligt misstag är att man inte inser hur långt fram det kommer betalningskonsekvenser efter man fått pengar utbetalda.
a. Året man gjorde sakerna fysiskt, t ex en slutavverkning.
b. Året pengarna betalas ut till dig. (Går även ta förskott innan fysiska åtgärden är genomförd)
c. Året det ska deklareras och skogskonton upprättas.
d. Åren moms och skatt ska betalas in.
e. År med skogsavdrag.
f. Åren skogskonton tillåts finnas.
g. Året kostnader uppstår för markberedning & plantering
h. Åren för 1:a röjning.
i. Åren för 1:a gallring.
j. År för ny avverkning
k. Skatteeffekter vid fastighetsförsäljning.
Så det gäller att överblicka OCH spara/planera så man har pengar för att betala för olika saker allt eftersom. Är många som avverkat, satt sprätt på pengarna och sen får problem flera år senare när pengar ska betalas.
Sen är det viktigt att förstå det finns andra “krav” som kan göra att planerade åtgärder/avverkningar i princip kan bli stoppade/förbjudna/påverkas över en natt bokstavligt talat. Man kan upptäcka nyckelbiotoper och få avverkningsförbud, slå i taket för hur mycket ungskog man får ha, mark kan lösas in till naturreservat, man kanske upptäcker skadedjursangrepp, En bäver dämmer upp en bäck så skogen hamnar under vatten, en storm fäller massor med skog eller dina fröträd du sparat, skogsbränder kan uppstå, en lyckad föryngring äts upp av älg osv. (Jag har råkat ut för alla de sakerna själv) Så man har liksom inte 100% självbestämmande och kontroll över skogen trots att man äger den. Så man behöver alltså även bygga in en slags flexibilitet/anpassningsförmåga om något oväntat dyker upp/händer.