Tankar kring start av eget AB som IT-konsult

Hej forumet! Gör min första post här efter att ha läst under en period då jag står inför ett stort steg i karriären (och livet) och önskar få lite tankar och synpunkter från andra. Jag är nämligen i färd med att starta eget AB för att jobba som konsult och har en del funderingar.

Bakgrund: Jag är civilingenjör och har jobbat ca. 6 år på ett produktbolag. Senaste året har jag vid två tillfällen blivit kontaktad av ett annat bolag som velat rekrytera mig och slutligen erbjudit mig 60k i lön. Vid båda tillfällena tackade jag nej då det inte var något kliv uppåt lönemässigt, men efter andra gången nämnde jag att är intresserad av att starta eget AB och kunde tänka mig att ta uppdrag av dem som konsult. De sa att de var intresserade och vi ska ta ett möte kring detta inom snar framtid.

Då mycket av detta är nytt för mig och jag inte har någon erfarenhet av att jobba som konsult har jag en del funderingar kring detta:

1. Vad bör man tänka på vid förhandling av avtal? Det mest uppenbara tänker jag är timdebiteringen, vilket jag inser är en stor “det beror på”-fråga, men jag gör ett försök att ställa den ändå!

Vad jag kan se verkar 900-1000 per timme vara rätt vanligt inom IT. Jag har dock en nischad kompetens som de verkligen efterfrågar (företaget jag jobbar på nu är sannolikt det mest snarlika i Sverige, dock ej en konkurrent), och ett mycket starkt cv inom deras domän. Tror ni de sätter kaffet i halsen om jag säger 1500 som första bud?
(Det som får mig att känna mig lite defensiv är att situationen är något symmetrisk; de vill väldigt gärna ha mig, men jag vill också väldigt gärna ha uppdraget då det inte finns supermånga företag inom min nisch.)

Uppskattar alla tankar kring detta och övriga avtalsfrågor som t.ex. längd på uppdrag.