Tankar kring start av eget AB som IT-konsult

Hej forumet! Gör min första post här efter att ha läst under en period då jag står inför ett stort steg i karriären (och livet) och önskar få lite tankar och synpunkter från andra. Jag är nämligen i färd med att starta eget AB för att jobba som konsult och har en del funderingar.

Bakgrund: Jag är civilingenjör och har jobbat ca. 6 år på ett produktbolag. Senaste året har jag vid två tillfällen blivit kontaktad av ett annat bolag som velat rekrytera mig och slutligen erbjudit mig 60k i lön. Vid båda tillfällena tackade jag nej då det inte var något kliv uppåt lönemässigt, men efter andra gången nämnde jag att är intresserad av att starta eget AB och kunde tänka mig att ta uppdrag av dem som konsult. De sa att de var intresserade och vi ska ta ett möte kring detta inom snar framtid.

Då mycket av detta är nytt för mig och jag inte har någon erfarenhet av att jobba som konsult har jag en del funderingar kring detta:

1. Vad bör man tänka på vid förhandling av avtal? Det mest uppenbara tänker jag är timdebiteringen, vilket jag inser är en stor “det beror på”-fråga, men jag gör ett försök att ställa den ändå!

Vad jag kan se verkar 900-1000 per timme vara rätt vanligt inom IT. Jag har dock en nischad kompetens som de verkligen efterfrågar (företaget jag jobbar på nu är sannolikt det mest snarlika i Sverige, dock ej en konkurrent), och ett mycket starkt cv inom deras domän. Tror ni de sätter kaffet i halsen om jag säger 1500 som första bud?
(Det som får mig att känna mig lite defensiv är att situationen är något symmetrisk; de vill väldigt gärna ha mig, men jag vill också väldigt gärna ha uppdraget då det inte finns supermånga företag inom min nisch.)

Uppskattar alla tankar kring detta och övriga avtalsfrågor som t.ex. längd på uppdrag.

1. Jag har förstått att skatteverket kan vara kinkiga med enmans-aktiebolag som endast har uppdrag mot en kund (konsultuppdraget kan potentiellt bli betraktat som en anställning under vissa omständigheter). Min förståelse är att detta inte är ett problem eftersom jag aldrig varit anställd hos uppdragsgivaren och jag kommer hålla min verksamhet separat (egen utrustning etc.). Har någon erfarenhet av liknande upplägg?

2. Sist men inte minst, ni som gjort liknande resor, har ni några tips till någon som just är i färd att börja? :slight_smile:

Stort tack för alla svar!

4 gillningar

Finns lite trådar på ämnet om du bläddrar lite i kategorin. Tex @monica har lite tips här

2 gillningar

Finns t.ex. denne för genomsnittliga timpriser:
https://www.keyman.se/prisbarometern/

Timpriser är som du är inne på helt vad man levererar för värde och med nischade och efterfrågad kompetens kan man förstås ta högre timpris. Nästa parameter är avtalslängd, ett kortare uppdrag kan man ta mer för samtidigt som det kan vara värt tryggheten i ett längre avtal att acceptera ett lite lägre timpris. Det kan man även ha som förhandlingsparameter in i förhandlingen. D.v.s. mitt timpris är X men 6 månaders avtal ger timpris X-Y och 12 månader ger timpris X-Z t.ex. Företag förstår och kan relatera till riskpremie.

Om de sätter kaffet i vrångstrupen, ingen aning, det får du känna efter själv! Vad är JAG och MIN kompetens värd?

3 gillningar

Kul att du funderar på att bli företagare!

1. Om du är medlem hos Sveriges Ingenjörer är ett tips att kolla på deras medlemssidorna där du kan hitta lite statistik över timpriser och förslag på hur man ska tänka i prissättning.

2. Jag har själv försökt luska i detta men inte blivit helt klar med vad som gäller. Utifrån vad jag förstått och sammanställt från olika internetkällor: försök se till att ditt företag drivs utifrån principerna vinstsyfte, självständighet och varaktighet. Självständighet borde vara nyckelfrågan här och - som jag förstått det - kan det t.ex. betyda:

• att kontraktet inte utpekar specifikt dig som person utan att ditt AB t.ex. skulle kunna ta in en helt annan anställd för att leverera utifrån ditt företags avtal med kunden
  • att ditt företag har flera uppdragsgivare eller ett säljarbete för att ta in fler kunder
  • att ditt företag själv fritt avgör tid och plats för genomförandet av uppdraget
  • att ditt företag själv äger arbetsverktygen (dator, telefon, licens på mjukvara?)
  • att endast ersättning utgår för utfört arbete t.ex. inget arvode vid semesterperioder eller sjukdom som skulle likna vad en anställd skulle fått i samma situation
  1. Om du tänkt arbeta med liknande uppgifter som i din nuvarande anställning – se upp med eventuella konkurrensklausuler i ditt anställningsavtal + den långtgående och underförstådda lojalitetsplikten som du har mot nuvarande arbetsgivare.

Förutom det, lycka till!

2 gillningar

Hej! Jag har kört eget som frilansande IT-konsult i 4 år och har dessutom hjälpt och stöttat flertal vänner att starta upp och hitta uppdrag eftersom jag personligen trivs så otroligt bra med upplägget.

Under dessa åren har jag varit aktiv som konsult ute hos stora företag, jag har även agerat Team lead för ett konsultbolag som tar in underkonsulter samt anställer utvecklare. Här är mina svar på dina frågor:

1. Tider för fakturans betalning. Är det 30, 60 eller 90 dagar påverkar din likviditet. Ta en titt på det innan du signar. Omfattningen på uppdraget så du garanterat får ersättning för tiden du har lovats, är det 100% så ska du alltid få betalt för 100% förutsatt att du har varit tillgänglig för arbete. Skänk inte bort dina timmar för att kunden inte kan sysselsätta dig.

2. Detta har aldrig varit problematiskt för mig, men jag har bytt kund/uppdrag ungefär var 18e månad.

3. Se till att optimera din uttag av lön, undvik passera över gränsen för marginalskatt och kom ihåg att uppdatera detta på årsbasis eftersom det revideras av skatteverket varje år var gränserna går. Sätt igång med pensionsavsättningar snabbt och överväg även att placera överskott som blir efter du betalt dina utdelningar, pensionsavsättningar och alla andra kostnader du har!

Jag vet inte vad din kompetens är mer exakt men gällande timdebiteringen så är det sällan du är den enda som vill ha del av kakan, 1200-1500 exkl. moms kanske inte är orimligt för din kompetens men sannolikheten är hög att det finns en mäklare (t.ex. Ework, Work force logic, Hays) eller en mellanhand som vill ha en slant, för din första budget räkna med 800+ kr och säkerställ att du känner att du klarar det i din kalkyl, men sträva alltid att landa på ett arvode som du trivs i för det är relativt svårt att höja om man jobbar med de stora bolagen.

Du får gärna skriva till mig om du undrar mer, jag brinner för dessa frågorna väldigt mycket så bor du i Malmö kan vi ta en kaffe!

För mig var detta det bästa beslut jag tagit för min karriär och för min ekonomi! Kör hårt!

/Nathan

5 gillningar

Tack för bra och intressanta svar!
Jag har kollat på statistiken över timpriser från SI, men tycker att statistiken är väldigt lågupplöst jämfört med deras lönestatistik.

Ingen differentiering på utbildning, region, etc, och inga percentiler utan bara medel och median. (Det faktum att medianen för IT är identisk för ‘0-10’ och ‘10+’ års erfarenhet framstår också som lite underligt.)

Nåja, jag får väl försöka känna mig fram så gott det går vad som är möjligt.
Återigen, tack för bra svar, ser mycket fram emot detta!

2 gillningar

Hej Sobolev och välkommen till forumet!

Kul att du vill starta eget. Har själv gjort samma typ av resa och kan säga att det för egen del har varit övervägande positivt att jobba som egenanställd konsult via AB.

1. Försök att hitta någon rimlig siffra först. Fråga bekanta eller folk du arbetar med. Kanske inköpschefen hos nuvarande arbetsgivare har bra koll? Därefter kan du ge ett förslag. Det är ju inte heller orimligt att kunden vill förhandla om timpenningen om ditt bud är för högt. Försök i alla fall att inte lägga dig för lågt utan antingen kring medel (om du gärna vill ha uppdraget och inte har några alternativ) eller lite högre om det är en chansning som du kan hantera att förlora på. Uppdragets längd är såklart också väldigt avgörande för timpenningen. Jag brukar vara ganska ärlig både när det gäller konsultuppdrag och anställningar och säga att jag siktar på en helt normal marknadsmässig timpenning/lön. Det tror jag känns ganska rimligt för de flesta kunderna och kan vara ett bra sätt att börja diskussionen.
  2. Har aldrig hört talas om detta. Skatteverket borde väl inte ha nåt problem med ett enmans-AB med ett uppdrag? Det finns ju flera stora avgörande skillnader mot att vara anställd.
  3. Att vara egenanställd konsult innebär att man “säljer sig själv” på fler än ett sätt. Det är viktigt att kunna vara professionell i alla situationer och att försöka att alltid leverera värde till sina kunder. Men det är samtidigt väldigt kul och utvecklande. Man träffar ju många olika människor och får verkligen träna på sin sociala kompetens. Det kan också vara viktigt att tänka på att inte låta arbetet ta över ditt liv helt (vilket kan vara lätt hänt när det är för roligt!). Behåll bra balans i livet i övrigt så kommer du må som bäst och prestera bra på jobbet när du väl är där.
1 gillning

Googla på t.ex. dold anställning eller förtäckt anställning. Här är ett exempel på artikel från Teknikföretagen: Magasin t: - Var går gränsen mellan konsult och anställd?

Som jag förstår det så strävar man mot att storföretagen ska använda små underleverantörer som bank så 10 d betalningsvillkor är målet.

Själv sitter jag med 30 d tyvärr.

Om du är med i Sverige ingenjörer så kontakta deras jurister. Ingår i avgiften och jag fick mycket hjälp med kontraktet.

Speciellt att se upp med är konkurrensklausul så den är vettig. Visst har man stöd av lagen/domstolar om det är tokigt men ändå bra att det blir så rätt som möjligt.

Om långtidskontrakt med hög debiteringsgrad tex minst 20-30 h/v eller mer som de förbinder sig till i långtidskontrakt så kan timraten tvingas ner så börja lite högt och ha prutmån.

Tänk på ev reskostnaderna under uppdrag. I mitt fall så bokas flyg / hotel av kunden som tar kostnaden direkt (för att resandet ska uppfylla deras villkor). Timraten inkluderar traktamente mot kund så att säga. Restid faktureras till 50% av timraten om lite längre resor (inte till och från deras närliggande kontor i regionen)

30 dagar ska du nog se som något bra, jag har haft både 60 och 90 dagar!
Generellt sett tror jag inte man kan förvänta sig mindre än 30 men man ska inte acceptera mer än 30.

Har man 10 så är det ju riktigt trevligt :slight_smile:

1 gillning

Här i Malmö med omnejd är det de priserna som gäller oavsett erfarenhet. Det är en effektiv broms vad gäller löner när man har varit i yrket under många år.

Jag har faktiskt upplevt detsamma tidigare men har på senare tid (senast 1-2 åren) märkt av en förändring där fler uppdrag har stigit i arvode och möjligheten att höja sig har ökat! Är det något du känt av?

Förstår att kortare faktureringstider alltid är bättre för bättre likviditet, men tänker jag rätt att det är viktigast främst i starten? Alltså att när man väl har byggt upp tillräckligt med kapital i företaget för att betala ut regelbunden lön/utdelning så har det ingen större betydelse att inbetalningarna kommer in med viss fördröjning.

Jag har nämligen tänkt avstå att ta ut lön under 2022 då jag sannolikt kommer starta i september, och då kommer den ackumulerade lönen från befintlig arbetsgivare vara tillräcklig för att komma upp i brytpunkten (om man slår ut lönen jan-sep över hela året). Blir att leva på besparingar under slutet av året men jag tror det ska gå. Och blir en schysst skatteåterbäring sedan från preliminärskatten på den högre lönen :slight_smile:

En övrig fundering (inget jag tänkt göra, utan mest en rolig tanke) är om det finns något som hindrar en från att betala ut lönen som en klumpsumma i början av året? Alltså istället för att portionera ut brytpunksbeloppet i tolv delar den 25:e varje månad så ger man sig själv hela beloppet direkt i januari och nollar sedan lönen resten av året (givet att det finns kapital nog). Gissar att det kanske ställer till det med bokföringen. I dessa tider är ju en krona värd ca. 6% mer i januari än i december :smiley:

Du tänker helt rätt, som egenkonsult har du inga stora, fasta kostnader så sannolikheten för likviditetsproblem är extremt liten när du väl byggt upp lite kapital i bolaget.

Inget hindrar dig från att betala ut lön som du tänker, men glöm inte att skicka in arbetsgivardeklarationerna de andra månaderna också. Eventuellt triggar du någon varningsflagg hos skatteverket när de ser en avvikelse från ”normalt” beteende, men man får ju betala ut lön till sig själv som man vill så länge man betalar korrekt skatt och sköter bokföringen.

Däremot kan man få problem hos försäkringskassan om du t.ex. ska ta ut föräldrarpenning. De får tilt i huvudet när du inte har vanlig månadslön. :wink:

1 gillning

För mig handlar det här även om risk. Det händer ju att uppdragsgivare ställer in betalningarna och då är det kanske inte så kul att ligga ute med tre månaders obetalt arbete. Har personligen varit med om just det, dock enbart för 5 arbetsdagar då de fakturerades veckovis.

1 gillning

Absolut!

För andra år än ditt första så är det vettigt att maxa lönen till brytpunkt för att bygga utdelningsutrymme.

Att betala ut lönen i klump går säkert bra, har inte testat eller funderat över det, men skönt att få ut dem så tidigt som möjligt om det inte för med sig några konsekvenser.

Om du ska placera pengarna från din lön så kan du alltid belåna tillgångar motsvarande belopp. Då får du en lägre räntekostnad men behåller likviditeten i bolaget. Kan se bättre ut i bokföringen!

Beror på hur du planerar att använda beloppet :slight_smile:

Inte för oss som arbetar på konsultbolag där vi säljer in ett team tillsammans. Där är prispressen hård och trots våra premium-priser, kommer vi knappt över 1000 för de mest seniora. De andra bolagen ligger under oss såvitt jag känner till.

1 gillning

Hej, drar igång den här tråden igen. Har en generell fråga vad ni som har egna konsultbolag gör med pengarna ni inte kan dela ut (för att komma över gränsen). Jag har 10+ år av konsulterfarenhet, och då fakturerade jag mellan 950-1100 men inte från eget bolag. Nu har jag varit fem år i en linjeroll och funderar på att återgå till konsultande men som egenkonsult. RImligen kan jag fakturera 1100-1200-ish i min nisch, men även om räknar med 900 kr i timmen får jag ganska mycket pengar över efter att betalat ut 46200 i lön och den utdelning som det ger.

Periodiseringsfonder
Tjänstepension/Direktpension
Och jag accepterar även statlig skatt och delar ut enligt huvudregeln istället för schablonregeln.