Tankar kring start av eget AB som IT-konsult

Jag levde upp till att få ta ut 50% av bruttolönen som utdelning (vilket jag trodde).

Jag investerar bolagets överskott både på och utanför börsen. Då jag är 55 år så har jag redan så pass hög tjänstepension genom tidigare anställningar så jag upplever inte att det är värt att göra avsättningar i ABt.

Som det är nu så har jag byggt upp kapital som gör att jag kan ta utdelning enligt förenklingsregeln resten av mitt liv och när jag dör kan min son göra likadant. Att få 12 tusen netto i månaden som förstärkning till pension/lön är galet lyxigt. Med reservation för ändrade utdelningsregler som säkert kommer att komma.

1 gillning

Tack för alla svar. Jag har inga problem att betala skatt, och betalar rätt mycket statlig skatt nu på min nuvarande anställning. Men var mest nyfiken eftersom alla guider är “ta inte ut mer än 46200!!!”.

Nu ser det ut som att jag kommer röra mig inom till ett nytt område inom min nuvarande anställning istället för att starta eget, men det kanske blir ett AB i framtiden.

1 gillning

Jag föredrar att återinvestera kapitalet som blir kvar framför att skatta ut det, antingen investera i egna projekt eller helt enkelt placera det i indexfonder.

Värt att tänka på är att gränsen för statlig skatt höjs rejält till nästa år eftersom prisbasbeloppet justeras upp markant. :slight_smile:

Nu har du säkert redan hunnit skriva på, men här är mina bästa tips ändå:

Jag har jobbat som konsult rätt länge och tog för ett par år sedan steget till att köra eget. Jag har utöver att konsulta jobbat en del med försäljning och rekrytering och kan väl säga att det är relativt ovanligt med timpriser över 1200 för “resurskonsulting” där du sitter på heltid hos kunden. Det gäller även väldigt seniora personer med spetskompetens. Detta är också i Stockholm där min förståelse är att timpriserna generellt ligger något högre än resten av landet. Om du offererar för 1500 kr så finns ju risken att du blir bortsorterad. Har du otur där kan du bli bortsorterad “för tidigt” i processen med den offerten. Utan att veta vad du håller på med så gissar jag att du kommer landa på 1050 kr/h. Du får gärna svara vad du fick ut! :slight_smile:

Har aldrig hört att Skatteverket skulle slå ner på att du är “skenanställd” i eget AB med den typen av uppdrag som du har, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Mina tips:

• Kör brutet räkenskapsår. Mycket enklare att “skatteplanera” om du kan flytta löneutbetalningar över årsskiftet utan det påverkar resultatet.
  • Bli kompis med några olika mäklare. Såklart lönsammare om du kan gå direkt mot en kund, men bra att ha koll på mäklarna också. Nu skrev du iofs att det är en väldigt begränsad nisch, så du kanske kan bevaka hela marknaden själv?
  • Ditt timpris kommer bli högre om du kommer in på referens från nån som köparen litar på jämfört med att bara offerera på mäklarnas förfrågningar. Du är ju säkert mycket vassare än den genomsnittliga 900 kr-konsulten, men hur ska köparen veta det?
  • Det viktigaste i slutänden tycker jag ändå är att man har ett uppdrag som man trivs med.
3 gillningar

Ha en öppen kommunikation om vad takpriset är, så kan du sortera vad som är intressant och vad som är ointressant.

Enig om detta!

Jag har nästan alltid gått genom en konsultmäklare och tar i så jag spricker när dom frågar vad jag vill ha i timmen, skiljer lite beroende på jobb och var det är någonstans, dels för om jag måste flytta eller dels för om jobbet är 100% remote. Oftast har mäklaren en synpunkt på timpriset och brukar vilja justera ner det olika mycket 10-30% lägre än vad jag sagt från början innan dom presenterar det för kunden vilket oftast är rimligt.

I de flesta fall är konsultmäklaren på din sida och vill också ta ut så mycket som möjligt iom att dom tar % på timpriset, så de är ofta bra att bolla lite med.

Dock OM jag skulle gå direkt till kund så hade jag nog direkt själv sagt 10-20% lägre än vad jag brukar säga, man vill ju inte skrämma bort dom.

Ibland får man ett motbud som är på tok för lågt, då är det bara att tacka nej och gå vidare :slight_smile:

Jag vet personer som suttit på konsultuppdrag i 4-5 år och aldrig haft problem med detta, så det ska nog inte vara några som helst konstigheter som du säger!